• 010 - 888 54 07

Kistagången 26 - Visa på karta

Hörapparater

På Audika i Kista erbjuder vi utprovning och anpassning av hörapparater.

Vad är en hörapparat?

En hörapparat är ett diskret hjälpmedel som förstärker ljud för att underlätta för personer med hörselnedsättning.

Det finns många olika typer av hörapparater för att kunna tillgodose olika sorters hörselnedsättningar. Vi på Audika erbjuder ett brett sortiment av hörapparater i alla prisklasser.

Prova ut hörapparat

Om du bestämmer dig för att prova ut en hörapparat rekommenderar vår audionom en modell som är lämplig för dina behov och din livssituation. Vid ditt andra besök anpassas hörapparaten efter din hörsel. Du får ta med den hem och prova i 30 dagar för att se om den passar dig. Vid ditt tredje besök utvärderar vi tillsammans hur du hör med hörapparaten och justerar inställningarna vid behov.

Att prova ut en hörapparat ur landstingets sortiment kostar 600 kr som är landstingets förskrivningsavgift. Du lånar då hörapparaten av landstinget. Om du väljer att köpa en hörapparat ur Audikas privata sortiment får du en hörselcheck (rekvisition) på 2380 kr per hörapparat som du kan utnyttja för delar av kostnaden. Även i detta fall betalar du förskrivningsavgiften på 600 kr. Oavsett om du väljer hörapparat ur regionens eller Audikas sortiment kostar ditt besök för att prova ut hörapparat 100 kr (frikort gäller, gratis för dig över 85 år).

Moderna hjälpmedel

Utvecklingen av hörapparater och andra hörselhjälpmedel har gått mycket snabbt de senaste åren. Idag finns det väldigt smarta hörapparater som exempelvis kan kopplas direkt till moderna telefoner (iPhone), tv och dörrklockor. Med den senaste tekniken minskas ansträngningen för hjärnan och du får hjälp att fokusera på de ljud du vill höra, samtidigt som störande ljud effektivt dämpas. De moderna hörapparaterna ger även en ljudbild som är så ”verklig” som möjligt.

Kontakta oss gärna om du har frågor om hörapparater!

Informationen uppdaterades 03 februari 2020 av Vården.se

Om Audika Kista

Välkommen till Audika i Kista!

Vi är experter på hörsel. Hos oss arbetar legitimerade audionomer med målet att du ska höra så bra som möjligt. Kliniken ligger utanför Kista Galleria på Jan Stenbecks Torg.

Vad kan Audika Kista hjälpa dig med?

Vi erbjuder hörselundersökningar samt utprovning och service av hörapparater och andra hörselhjälpmedel. Du som behöver höra bra på jobbet kan även få hjälp med arbetsplatsanpassningar och formgjutna hörselskydd.

Vi arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting med utprovning av hörapparater vid så kallad primär hörselrehabilitering. Du behöver ingen remiss för att komma till oss och hörselundersökningen kostar 100 kr (frikort gäller, gratis för dig över 85 år).

Primär hörselrehabilitering är en del av ”Vårdval hörsel” som innebär att landstinget ger privata kliniker i uppdrag att utföra hörselvård. I Stockholm finns även ”Fritt val” som innebär att du kan välja att prova ut hörselhjälpmedel ur Audikas privata sortiment och använda en så kallad hörselcheck (rekvisition) för delar av kostnaden.

Om Audika

Prova i lugn och ro

Oavsett om du lånar hörapparat från Stockholms läns landsting eller köper hörapparat ur Audikas privata sortiment får du 30 dagars provperiod så att du har tid att prova och vänja dig vid hjälpmedlen. Dessutom har du 3 års reklamationsrätt.

Kontakta oss gärna om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 03 februari 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Audika Kista

Hörseltest hos Audika Kista

Första steget till en bättre hörsel är en hörselundersökning hos en av våra legitimerade audionomer. Besöket kostar 100 kr (frikort gäller, ...

Hörapparater hos Audika Kista

På Audika i Kista erbjuder vi utprovning och anpassning av hörapparater. Vad är en hörapparat? En hörapparat är ett diskret hjälpmedel...

Batterier till hörapparater hos Audika Kista

Idag drivs alla hörapparater av batterier. Hos Audika i Kista kan du köpa batterier till de flesta hörapparater och du kan även köpa batteri...

Hörseltest online hos Audika Kista

Är du nyfiken på att veta hur bra du egentligen hör? Då kan du göra Audikas hörseltest online, för att få en första indikation på om du behö...

Karta - Kistagången 26

13:08 - 05 nov, 2018 skrev:

Mycket fint bemötande.

13:07 - 05 nov, 2018

• Fråga ställd 12:26 01 nov 2017

Har varit på hörselkontroll hos VLG i Upplands Väsby.
    De konstaterat att jag har kraftig hörselnedsättning på höger örat pga av en olycka.
    Läkaren hänvisade till hörcentralen för att få hjälpmedel‚
    hur är proceduren? Måste läkaren skicka remiss eller kan ni hjälpa mig direkt med detta?

Audika Kista svarar:

Hej!

Vi bokar in dig på ett besök hos oss på Audika där du får träffa en audionom och diskutera hur ni kan gå vidare med utprovning utav hörapparater/hjälpmedel. Det behövs ingen remiss om du är skriven i Stockholms läns landsting och det första besöket är kostnadsfritt.

Ring gärna till vår kundservice på telefon; 0200 11 14 50, så hjälper vi dig att hitta en mottagning och en tid som passar dig.

Hälsningar Kundservice,
    Audika