Boka här

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Katrineholm

Kullbergska Sjukhuset, Katrineholm - Visa på karta

• Dag före röd dag har vi öppet 07:15-13:00.

Hälsokontroll kost

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuda dig en hälsokontroll fokuserad på kost!

Därför är kosten viktig

Vad vi äter spelar stor roll för vår hälsa och många av de mineraler och vitaminer som kroppen behöver för att fungera kommer från kosten. Om vi inte får i oss det vi behöver riskerar vi drabbas av brister, vilket kan ge en rad olika symtom. Både D-vitaminbrist och magnesiumbrist kan till exempel ge symtom som trötthet och muskelsvaghet, men man kan också ha brister utan att man märker av det. Därför är det viktigt att testa sig.

Det här kontrollerar Svensk Provtagning Katrineholm

I vår mest omfattande hälsokontroll för kost (Vegan och vegetariskt kostpaket) tittar vi på sex stycken viktiga områden, för att ta reda på om du har några tecken på brister.

1. Blodstatus - Det här testet visar om du lider av blodbrist, och ger en indikation på hur ditt immunförsvar fungerar.
  2. Hjärta / Kärl - Ger insikter om blodets fett- och sockernivåer, och om du löper ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  3. Njurfunktion - Det är viktigt att njurarna fungerar som de ska, då de t.ex. filtrerar blodet, producerar urin och reglerar blodtrycket.
  4. Blodsocker - Genom att regelbundet kontrollera nivån av blodsocker i blodet kan du tidigt se tecken på om du är på väg att utveckla diabetes typ 2.
  5. Vitaminer / mineraler - Det är viktigt att vi får i oss lagom mängder av vitaminer och mineraler genom en varierad kost.
  6. Sköldkörtel - Sköldkörteln fyller en viktig funktion med att reglera ämnesomsättningen i kroppen, och om den är över- eller underaktiv kan det ge många olika symtom.

Få reda på om du behöver justera kosten

När du har lämnat dina provsvar hos Svensk Provtagning Katrineholm får du vänta några dagar innan du får dina provsvar. Det kan variera lite hur lång tid det tar, men för det allra mesta har du svaren inom 1-2 dagar. Tillsammans med svaren får du också en kommentar från en legitimerad läkare. Det hjälper dig få en tydligare bild av dina resultat, vad som påverkar dem och vad du eventuellt behöver göra för att förbättra dina värden.

Att ha i åtanke innan du lämnar blodprov på Kullbergska Sjukhuset

Gör detta:

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten.
  • Vi rekommenderar att ta provet innan klockan 10:00.
  • Fasta innan du lämnar blodprovet, det vill säga ät inget 10-12 timmar innan provtagningen. Det går dock bra att dricka vatten, svart kaffe och te utan tillsatser av socker eller mjölk.

Gör inte detta:

• Träna innan provtagningen.
  • Ät fet mat och drick alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta järnmedicin dagen innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat.
  • tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har/nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Välkommen att göra en hälsokontroll för kost hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Katrineholm

Välkommen till Svensk Provtagning Katrineholm!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra är att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Kullbergska Sjukhuset i Katrineholm. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Katrineholm hittar du på Kullbergska Sjukhuset och vi samarbetar med Katrineholm Provtagning, Unilabs.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Katrineholm!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Katrineholm

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du vara säker på att du har kollat allt? Då kan vår Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Katrineholm vara rätt hälsokontroll fö...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Katrineholm

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor f...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din ...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm! ...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Katrineholm

Hos Svensk Provtagning Katrineholm är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säke...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns vikti...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Katrineholm

För män som vill testa sitt PSA-värde går det att beställa ett prostatatest hos Svensk Provtagning Katrineholm. Ett prostatatest kan vara br...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underlig...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Katrineholm

Karta - Kullbergska Sjukhuset, Katrineholm