Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Katrineholm

Kullbergska Sjukhuset, Katrineholm - Visa på karta

• Dag före röd dag har vi öppet 07:15-13:00.

Hälsokontroll man

Få en tydlig bild av din hälsa

Vår omfattande hälsokontroll för män ger dig mer information om ditt hälsotillstånd när det gäller njurfunktion, prostata, testosteron, vitaminer och mineraler och kolesterol. Det här analyserar vi:

1. Blodstatus - visar om du eventuellt lider av blodbrist. Tecken på det kan vara att du ofta är trött, yr eller andfådd.
  2. Hjärta/kärl - ger en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar, genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  3. Njurfunktion - visar om du har en försämrad njurfunktion, vilket kan ge symtom som illamående, svullnad, högt blodtryck eller trötthet.
  4. Leverfunktion - visar om din lever fungerar som den ska.
  5. B-celler - ger en indikation på immunförsvarets funktion och status genom att analysera de vita blodkropparna.
  6. Prostataprov/Testosteron - visar om det finns tecken på prostatacancer, genom att analysera testosteron och nivån av PSA (prostataspecifik antigen).
  7. Vitaminer/mineraler - visar om du har några brister när det gäller mineraler eller vitaminer.
  8. Sköldkörtel - visar om du har någon sköldkörtelrubbning.
  9. Inflammation - visar om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  10. Blodsocker - kan ge en indikation på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.

Så går det till att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm

Du får alltid börja med att fylla i en webbenkät, som ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Efter det kan du lämna in dina prover på Kullbergska Sjukhuset. Efter några dagar får du dina resultat, och de hamnar i din digitala journal, tillsammans med en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare. Kommentaren hjälper dig att få en bättre bild av vad värdena betyder för ditt allmänna hälsotillstånd och du får även förslag av läkaren på hur du kan förbättra dina värden, om det behövs.

Vad ska jag tänka på när jag lämnar prov för hälsokontroll man?

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Kullbergska Sjukhuset.
  • Ta helst provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Tänk på att du inte kan göra en provtagning om du:

• Tar medicin med NSAID-preparat.
  • Tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Har/nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Katrineholm ger en omfattande bild av din hälsa. Boka redan idag!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Katrineholm

Välkommen till Svensk Provtagning Katrineholm!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra är att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Kullbergska Sjukhuset i Katrineholm. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Katrineholm hittar du på Kullbergska Sjukhuset och vi samarbetar med Katrineholm Provtagning, Unilabs.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Katrineholm!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Katrineholm

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du vara säker på att du har kollat allt? Då kan vår Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Katrineholm vara rätt hälsokontroll fö...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Katrineholm

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor f...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din ...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm! ...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Katrineholm

Hos Svensk Provtagning Katrineholm är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säke...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns vikti...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Katrineholm

För män som vill testa sitt PSA-värde går det att beställa ett prostatatest hos Svensk Provtagning Katrineholm. Ett prostatatest kan vara br...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underlig...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Katrineholm

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk ...

Karta - Kullbergska Sjukhuset, Katrineholm