Boka här

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Katrineholm

Kullbergska Sjukhuset, Katrineholm - Visa på karta

• Dag före röd dag har vi öppet 07:15-13:00.

Hälsokontroll kvinna

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för att ge dig som kvinna en bra bild av din hälsa.

Gör vår omfattande kontroll för kvinnor

Denna hälsokontroll är särskilt framtagen för kvinnor och analyserar flera områden såsom blodkroppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörteln. Främst tittar vi på nio hälsoområden som påverkar kvinnor:

1. Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd kan det vara bra att mäta ifall du har en potentiell blodbrist.
  2. Hjärta och kärl. Du kan få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  3. Njurfunktion. Vi analyserar de analyter som visar hur dina njurar mår.
  4. Leverfunktion. Vi analyserar de analyter som visar hur din lever mår.
  5. B-celler. En analys av dina vita blodkroppar kan ge en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  6. Sköldkörtel. Denna ansvarar för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Analysen görs för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  7. Vitaminer/mineraler. En analys görs av vitaminerna och mineralerna i din kropp.
  8. Blodsocker. Nivån på ditt blodsocker mäts så att du tidigt kan se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  9. Inflammation. Denna analys kan se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Provsvaren kompletteras med kommentar från läkare

Innan du ska göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm får du fylla i en webbenkät, som kommer att till grund för uppfattningen om din hälsa. Därefter lämnar du dina blodprover på Kullbergska Sjukhuset. Du meddelas på mejl och sms när dina provsvar finns inlagda i din digitala journal. Oftast tar det några dagar. I samband med provsvaren får du också en kommentar från en legitimerad specialistläkare. Detta är så att du ska förstå vad dina värden betyder och vad du kan göra ifall du behöver förbättra dem.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontroll kvinna

Glöm inte att ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Kullbergska Sjukhuset. Vi ser helst att du tar provet innan klockan 10:00. Undvik dessutom att träna innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Ha även detta i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk, går bra.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Vill du veta hur bra din hälsa är? Beställ då hälsokontrollen för kvinnor hos Svensk Provtagning Katrineholm!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Katrineholm

Välkommen till Svensk Provtagning Katrineholm!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra är att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Kullbergska Sjukhuset i Katrineholm. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Katrineholm hittar du på Kullbergska Sjukhuset och vi samarbetar med Katrineholm Provtagning, Unilabs.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Katrineholm!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Katrineholm

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du vara säker på att du har kollat allt? Då kan vår Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Katrineholm vara rätt hälsokontroll fö...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Katrineholm

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din ...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm! ...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Katrineholm

Hos Svensk Provtagning Katrineholm är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säke...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns vikti...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Katrineholm

För män som vill testa sitt PSA-värde går det att beställa ett prostatatest hos Svensk Provtagning Katrineholm. Ett prostatatest kan vara br...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underlig...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Katrineholm

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk ...

Karta - Kullbergska Sjukhuset, Katrineholm