Boka här

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Katrineholm

Kullbergska Sjukhuset, Katrineholm - Visa på karta

• Dag före röd dag har vi öppet 07:15-13:00.

Hälsokontroll premium

Vill du vara säker på att du har kollat allt? Då kan vår Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Katrineholm vara rätt hälsokontroll för dig. Den är omfattande och täcker de viktigaste områdena.

En heltäckande hälsokontroll för dig som vill veta mer

Vi rekommenderar vår omfattande Hälsokontrollen Premium till alla som vill veta mer om sin hälsa. I hälsokontrollen ingår nämligen en undersökning av elva områden som är viktiga för din hälsa och innefattar hela 52 stycken analyter som ska analyseras. Då undersöker vi följande:

1. Din blodstatus - ifall du ofta känner dig trött, yr eller andfådd kan det bero på eventuell blodbrist, därför undersöker vi din blodstatus.
  2. Dina vitaminer och mineraler - vi analyserar dessa då de är viktiga för några av din kropps viktiga funktioner.
  3. Dina B-celler - genom att analysera de vita blodkropparna kan du få en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  4. Ditt hjärta och kärl - vi undersöker fett- och sockernivåerna i ditt blod, då de kan ge dig en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  5. Inflammation - vi kan analysera för att se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  6. Din njurfunktion - vi analyserar hur väl dina njurar fungerar.
  7. Dina enzymer - dessa fungerar som katalysatorer i många av kroppens inre processer, t.ex matsmältning. Därför är det bra att undersöka om de funkar som de ska.
  8. Din leverfunktion - vi analyserar hur väl din lever fungerar.
  9. Din prostata/testosteronnivåer - vi mäter dina nivåer av testosteron samt nivåer av PSA (prostataspecifik antigen).
  10. Ditt blodsocker - vi tittar på nivån på ditt blodsocker.
  11. Din sköldkörtel - denna ansvarar bland annat för ämnesomsättningen i din kropp, därför är bra att undersöka om den kan vara över- eller underaktiv.

Det kan vara bra att veta att när man ska lämna blodprov för Hälsokontroll Premium på Kullbergska Sjukhuset, så kommer det att behövas mer blod i flera provrör då den här hälsokontrollen är mer omfattande.

Förstå dina provsvar med våra kommentarer

Eftersom denna hälsokontroll är så omfattande, kan det ta mellan 5 till 7 dagar innan vi har hunnit analysera alla dina värden. Därefter hamnar dina provsvar och hälsodata i din digitala journal, som tillsammans med en kommentar från en legitimerad specialistläkare, ger dig en tydlig bild av din hälsa. Då kan du förstå vad dina provsvar innebär, samt vad du kan göra för att förbättra dem ifall det behövs.

Att tänka på innan testet

Innan du genomför din provtagning finns det några saker du behöver tänka på. När du kommer till provtagningsenheten på Kullbergska Sjukhuset behöver du ha med dig giltig legitimation och vi rekommenderar att du tar provet innan kl 10. Provet ska tas på fastande mage. Det innebär att du inte får äta något 10-12 timmar innan provtagningen (vatten och kaffe/te utan tillsatt socker och mjölk går bra).

Dagen innan provtagningen bör du undvika:

• Träning
  • Fet mat och alkohol
  • Järnmedicin
  • Levaxin
  • Medicinering med NSAID-preparat

Provtagningen bör inte genomföras vid pågående eller nyss avslutad antibiotikabehandling.

Gör vår kompletta hälsokontroll för att få koll på din hälsa. Beställ en Hälsokontroll Premium hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm redan idag!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Katrineholm

Välkommen till Svensk Provtagning Katrineholm!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra är att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Kullbergska Sjukhuset i Katrineholm. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Katrineholm hittar du på Kullbergska Sjukhuset och vi samarbetar med Katrineholm Provtagning, Unilabs.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Katrineholm!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Katrineholm

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Katrineholm

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Katrineholm

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor f...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din ...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Katrineholm! ...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Katrineholm

Hos Svensk Provtagning Katrineholm är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säke...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns vikti...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Katrineholm

För män som vill testa sitt PSA-värde går det att beställa ett prostatatest hos Svensk Provtagning Katrineholm. Ett prostatatest kan vara br...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Katrineholm

Vi på Svensk Provtagning Katrineholm erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underlig...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Katrineholm

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk ...

Karta - Kullbergska Sjukhuset, Katrineholm