Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Karlstad

Bryggaregatan 11, Karlstad - Visa på karta

Hälsokontroll man

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Karlstad. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ge dig som man en översikt av din hälsa.

Gör vår omfattande kontroll för män

Svensk Provtagning Karlstad erbjuder en omfattande hälsokontroll som är specifikt riktad till män. Du kan få en bra bild av ditt hälsotillstånd genom att titta om områden som är viktig inom manlig hälsa: vitaminer och mineraler, njurfunktion, kolesterol, prostata och testosteron.

• Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd, kan det vara en god idé att mäta ifall du har kanske har blodbrist.
  • Hjärta och kärl. Du kan se om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar genom att mäta blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion. Sämre njurfunktion märks av genom symtom som illamående, svullnad och högt blodtryck. Vi analyserar de analyter som visar hur dina njurar mår.
  • Leverfunktion. Leverns uppgift är bland annat att filtrera blodet som kommer från tarmen. Vi analyserar de analyter som visar hur din lever mår.
  • B-celler. De vita blodkropparna analyseras för att ge en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Prostataprov/Testosteron. Här mäts testosteronnivåer samt nivån av PSA (prostataspecifik antigen) som testar prostatan.
  • Vitaminer/mineraler. En analys av vitaminer och mineraler i din kropp görs.
  • Sköldkörtel. Sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Man analyserar för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Inflammation. Vi kan mäta för att se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker. Du kan tidigt se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes genom att mäta nivån på ditt blodsocker.

Dina provsvar kompletteras med läkarkommentar

Efter att du lämnat ditt blodprov på Bryggaregatan så tar det några dagar innan dina provsvar finns i din digitala journal. Du meddelas genom mejl och SMS. Utöver dina provsvar får du även en kommentar från en legitimerad specialistläkare som förklarar vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd, och hur du kan förbättra dem om det behövs.

Praktisk information när du ska lämna prover för hälsokontroll man

Innan du ska lämna dina blodprover hos Svensk Provtagning Karlstad på Bryggaregatan så är det bra att tänka på följande:

• du måste uppvisa giltig legitimation på provtagningsenheten.
  • försök att lämna provet innan kl 10:00.
  • undvik träning precis innan du ska lämna provet.
  • är inte något 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe eller te utan tillsatser av mjölk eller socker funkar.

Att tänka på dagen innan:

• undvik fet mat och alkohol.
  • ta inte järnmedicin.
  • ta inte Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (alltså antiinflammatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Gör en särskild hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Karlstad för att veta mer om din hälsa!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Karlstad

Välkommen till Svensk Provtagning Karlstad!

Svensk Provtagning Karlstad är en digital hälsotjänst. Hos oss kan du boka skräddarsydda hälsokontroller för att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden och se om det är något i din livsstil du borde förändra.

Att göra sin hälsokontroll online är ett bra och smidigt alternativ. Allt du behöver göra är att lämna blodprov på vårt provtagningsställe på Bryggaregatan i Karlstad. Bokningen gör du på nätet och dina provsvar och all hälsodata samlas i en digital journal tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

Vårt utbud av hälsokontroller

Vi på Svensk Provtagning Karlstad erbjuder många olika hälsokontroller, beroende på vad det är du vill testa:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Läs gärna mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför ska du boka en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Karlstad

Genom blodprov kan man tidigt se tecken på avvikande värden som kan göra att du ligger i riskzonen för sjukdomar som hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. När sådana indikatorer upptäcks i ett tidigt stadium finns det större möjligheter till behandling som i sin tur gör att du kan undvika problem med hälsan senare i livet. För dig som vill få ett långt och friskt liv är hälsokontroller kombinerat med bra kost och hälsosamma vanor ett bra sätt att kunna må bra riktigt länge!

Hur går en hälsokontroll hos Svensk Provtagning till?

Du väljer och bokar valfri hälsokontroll online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator. På vardagar får du normalt sett en remiss för provtagning samma dag som du gör din beställning och remissen är giltig i tre månader. Därefter besöker du ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov.

Svensk Provtagning Karlstad samarbetar med Encia Karlstad Hälsomottagning, där du kan lämna in blodprov för att analyseras. När dina provresultat är klara får du både mejl och sms från oss. Oftast får du dina provsvar redan efter 1-2 dagar, men i vissa fall kan det dröja något längre. Resultaten och all din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. Journalen sparas online och det är bara du som kan se informationen. Precis som vid bokningen loggar du in med Mobilt BankID eller BankID för att få tillgång till din digitala journal.

Varmt välkommen att boka din hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Karlstad!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Karlstad

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Karlstad

Hos Svensk Provtagning Karlstad erbjuder vi Hälsokontroll Premium. Det är den mest omfattande analysen och där tittar vi på hela din hälsa. ...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Karlstad

Svensk Provtagning Karlstad erbjuder en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är kvinna. Hälsokontroll anpassad efter kvinnor H...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Karlstad

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Karlstad

Hos Svensk Provtagning Karlstad är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag. Vad visa...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Karlstad

Hos Svensk Provtagning Karlstad kan du beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort), som kan vara bra för dig som misstän...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Karlstad

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Karlstad

Testa din sköldkörtel genom att göra en specifik hälsokontroll för den hos Svensk Provtagning Karlstad. När sköldkörteln är ur balans kan de...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Karlstad

För män som vill testa sitt PSA-värde går det att beställa ett prostatatest hos Svensk Provtagning Karlstad. Ett prostatatest kan vara bra f...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Karlstad

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Karlstad kan du genom vår hälsokontroll...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Karlstad

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk ...

Karta - Bryggaregatan 11, Karlstad