Grå starr hos Capio Medocular Jönköping i Jönköping

fr. 350 kr

Patientavgift. Privat finansiering 13 900 kr per öga.

Lantmätargränd 59 - Visa på karta

Grå starr

De flesta äldre drabbas förr eller senare av grå starr eller katarakt som sjukdomen också kallas. Idag behöver detta inte medföra några större problem för den drabbade eftersom grå starr oftast kan opereras med bra resultat.

Capio Medocular har opererat grå starr sedan 1988 och utför idag över 8 500 gråstarroperationer per år, vilket är ca 10% av alla gråstarroperationer i landet.

Privat alternativ

Som alternativ till offentligt finansierad gråstarrskirurgi erbjuder Capio Medocular även möjlighet för den som önskar att själv bekosta sin operation. En gråstarroperation kan ev ingå i skyddet för privata sjukvårdsförsäkringar, kontrollera vad som gäller med ditt försäkringsbolag.

Vill du bekosta din egen operation är priset från 13 900 kronor per öga, beroende på val av lins. Det lägre priset avser en vanlig standardlins (monofokal lins). Vill du däremot kunna se bra på både långt och nära håll kan du välja en multifokal lins.

I priset ingår för alla privata gråstarroperationer:

• förundersökning
  • operation
  • alla nödvändiga mediciner
  • återbesök

Egenfinansierade gråstarroperationer

Utöver landstingsfinansierade gråstarroperationer erbjuder Capio Medocular möjlighet för den som själv önskar bekosta sin grå starroperation att göra så. Kostnaden för en privatfinansierad gråstarroperation är från 13 900 kronor per öga.

Gråstarrkirurgi

Förundersökningen

Vid förundersökningen går vi igenom den hälsodeklaration du fått från oss i samband med bokningen. Vi gör olika mätningar av såväl ögats yttre som inre förhållanden, t ex mätning för att bestämma linsstyrkan på den nya linsen

Operationen

På operationsdagen kommer du till kliniken, en sjuksköterska ger ögondroppar och, om man behöver, en lugnande tablett.

Under operationen, som brukar ta ca 10 minuter, är du vaken. Ögat lokalbedövas med ögondroppar så att man inte känner någon smärta under operationen. Med hjälp av ett operationsmikroskop och speciella ultraljudskirurgiska instrument sönderdelar läkaren den grumliga linsen, tar bort den från ögat och ersätter den med en ny lins av akrylplast. Laser används inte under någon del av operationen.

Efter operationen

Efter operationen får du vila en stund på mottagningen med en kopp kaffe eller te, och kan därefter återvända hem. Man behandlar ögat med de ögondroppar som läkaren föreskrivit. I övrigt kan man leva normalt. Läsning och TV-tittande försämrar inte läkningen.

Beroende av operationsmetod och andra omständigheter kan dagarna efter operationen upplevas olika. De flesta upplever en skavkänsla några dagar efter operation. Man kan vara ljuskänslig och att ögonen tåras. Det är normalt och kommer att försvinna.

Att tänka på efter operationen

• Inte gnugga eller trycka på ögonen, framför allt de närmaste 2-3 veckorna.
  • Inte bada bastu eller bada i bassäng, sjö eller hav under de närmaste 2 veckorna
  • Inte använda make-up första veckan efter operationen. Du bör därefter använda ett effektivt men ändå milt borttagningsmedel

Återbesök

Du kommer på återbesök inom fyra veckor efter operationen för att kontrollera det opererade ögat

Informationen uppdaterades 05 mars 2015 av Vården.se

Om Capio Medocular Jönköping

Inom ramen för det fria vårdvalet erbjuder vi både allmänmedicinsk ögonmottagning och gråstarrkirurgi. Till ögonmottagningen kan du komma med t ex synförsämring, irritation i ögonen, förändringar i gula fläcken, glaukom (grön starr), grå starr, ögonbottenfotografering av diabetiker mm.

Vi opererar grå starr, både på uppdrag av landstinget och privat. Vi har även många gråstarrpatienter som kommer via olika sjukförsäkringar.

Medfinansiering av speciallins vid gråstarroperation

För dig som är skriven inom Jönköpings Län finns även möjlighet att betala mellanskillnaden mellan en standardlins och en speciallins som gör att du ser bra på både nära och långt håll i samband med din gråstarroperation.

Om Capio Medocular

Medocular startades 1986 och är idag ett av Nordens största privata ögonsjukvårdsföretag, specialiserat på allmän ögonmedicin, gråstarrkirurgi och behandling av optiska synfel, som närsynthet, översynthet, astigmatism (brytningsfel) och åldersynthet.

Från starten erbjöd Medocular ögonmottagning i Uppsala, men sedan växte företaget snabbt, redan 1988 fick man det första landstingsuppdraget av gråstarroperationer och Medocular öppnade fler kliniker. 1992 gjordes de första laserbehandlingarna för närsynthet och Medocular var något av pionjärer på området, endast ett fåtal konkurrenter fanns i Sverige.

Sedan hösten 2001 ingår Medocular i Capiokoncernen. VD är Marita Erlingson och medicinskt ansvariga är Bo Andersén (gråstarr) och Göran Helgason (synfelskirurgi). Kring sig har de en stab av erfarna kirurger och kompetent personal.

Capio Medoculars verksamhet bedrivs till största delen på uppdrag av den offentliga vården och genomför årligen drygt 10 procent av alla gråstarroperationer i landet.

Att vi är landets äldsta privata ögonklinik ser vi som en kvalitetsstämpel och vi kommer att fortsätta att ständigt utvecklas och ligga i frontlinjen vad gäller teknikutveckling - allt för att du som patient ska känna att du är i trygga och erfarna händer hos oss.

Vår affärsidé

Capio Medoculars affärsidé är att bedriva kvalitativ ögonsjukvård som komplement till den offentliga vården och att ge människor bättre synkvalitet.

Informationen uppdaterades 05 mars 2015 av Vården.se

Behandlingar hos Capio Medocular Jönköping

Grå starr hos Capio Medocular Jönköping i Jönköping

fr. 350 kr Patientavgift. Privat finansiering 13 900 kr per öga.

Karta - Lantmätargränd 59