1/3
Öppet, idag till 15:30

Svensk Provtagning Järfälla

Birgittavägen 4, Järfälla

Svensk Provtagning Järfälla

Välkommen till Svensk Provtagning Järfälla!

Svensk Provtagning Järfälla är hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Birgittavägen 4 i Järfälla. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Järfälla. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Järfälla?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Järfälla

Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Järfälla ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.

Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Järfälla finns på Birgittavägen 4 och drivs av Unilabs.

Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Järfälla!

Informationen uppdaterades 10:47 - 19 nov, 2020

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Järfälla

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på kost passa dig, något du enkelt beställer hos Svensk Provtagning Järfälla.

Kosten spelar roll

Vår kost är otroligt viktig då vitaminerna och mineralerna som vi behöver oftast kommer ifrån maten vi äter. Missar vi att få i oss det kroppen behöver ökar risken att drabbas av brister, vilket kan orsaka en rad symtom. Har du besvär såsom trötthet och muskelsvaghet kan det bero på exempelvis D-vitaminbrist eller magnesiumbrist. Dock finns det även de som har brister utan att de märker av det. Det är därför hälsokontroller kan vara viktiga för att veta mer.

Vad analyserar hälsokontrollen för kost?

Den hälsokontroll för kost som vi erbjuder kallas också för “Vegan och vegetariskt kostpaket” hos Svensk Provtagning Järfälla. I den analyseras sex viktiga områden som är kopplade till kosten och som kan ge dig en indikation på om du lider av några brister:

• Blodstatus. Är du ofta trött, yr eller andfådd? Det kan bero på blodbrist. Vi analyserar detta och därmed även ditt immunförsvar.
  • Hjärta / Kärl. Du får insikter i blodets fett- eller sockernivåer, för att se om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion. Om du har sämre njurfunktion märker du det genom symtom som illamående, svullnad och högt blodtryck. Vi tittar på det i denna analys.
  • Blodsocker. Genom att mäta nivån på ditt blodsocker går det att se om det finns tidiga tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Vitaminer / mineraler. Detta test analyserar mängden av vitaminer och mineraler för att se att du har en lagom nivå.
  • Sköldkörtel. Sköldkörteln är viktig då den reglerar ämnesomsättningen i kroppen. Är den över- eller underaktiv kan det ge många olika symtom.

Behöver du justera kosten?

Det kan ta några dagar innan du har fått dina resultat efter att du lämnat blodprov hos Svensk Provtagning Järfälla. Förutom dina provsvar får du en kommentar av en legitimerad specialistläkare som förklarar lite mer ingående vad resultaten faktiskt betyder. Dessutom får du förslag på vad du kan göra för att förbättra dina värden.

Praktisk information när du ska lämna prover för Hälsokontroll kost

Innan du ska lämna dina blodprover hos Svensk Provtagning Järfälla på Birgittavägen 4 så är det bra att tänka på följande:

• du måste uppvisa giltig legitimation på provtagningsenheten.
  • försök att lämna provet innan kl 10:00.
  • undvik träning precis innan du ska lämna provet.
  • ät inte något 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe eller te utan tillsatser av mjölk eller socker funkar.

Att tänka på dagen innan:

• undvik fet mat och alkohol.
  • ta inte järnmedicin.
  • ta inte Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (alltså antiinflammatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Om du är nyfiken på om du får allt via din kost - gör hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Järfälla!

Hälsokontroll Premium
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Järfälla erbjuder, och den ger en bra bild av hela din hä...

Hälsokontroll kvinna
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla kan du göra en specifik hälsokontroll utformad för kvinnor. En omfattande hälsokontroll för kvinnor D...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Järfälla

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Järfälla. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla kan du göra en allmän hälsokontroll, för att få en bra överblick över din hälsa. Vad undersöks vid en all...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säkerhe...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kroppen kan den g...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vill du veta om du har några tecken på prostatacancer? Då kan du beställa ett prostatatest hos oss på Svensk Provtagning Järfälla, där vi mä...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vi på Svensk Provtagning Järfälla erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underliggan...

Måndag : 07:45 - 15:30
Tisdag : 07:00 - 15:30