1/3
Öppet, idag till 15:30

Svensk Provtagning Järfälla

Birgittavägen 4, Järfälla

Svensk Provtagning Järfälla

Välkommen till Svensk Provtagning Järfälla!

Svensk Provtagning Järfälla är hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Birgittavägen 4 i Järfälla. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Järfälla. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Järfälla?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Järfälla

Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Järfälla ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.

Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Järfälla finns på Birgittavägen 4 och drivs av Unilabs.

Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Järfälla!

Informationen uppdaterades 10:47 - 19 nov, 2020

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla kan du göra en specifik hälsokontroll utformad för kvinnor.

En omfattande hälsokontroll för kvinnor

Den här fördjupade hälsokontrollen är särskilt framtagen för kvinnor och tittar bland annat på blodkroppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörteln. Vi fokuserar på dessa områden:

• Blodstatus - vi mäter potentiell blodbrist vilket kan förklara om du ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Hjärta/kärl - vi tittar på blodets fett- eller sockernivåer för att få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion - vi undersöker hur bra din njurfunktion är.
  • Leverfunktion - vi undersöker hur bra din leverfunktion är.
  • B-celler - vi analyserar de vita blodkropparna för att få en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Sköldkörtel - sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Vi analyserar om det finns en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Vitaminer/mineraler - vi gör en analys av vitaminer och mineraler i din kropp.
  • Blodsocker - vi mäter nivån på ditt blodsocker för att tidigt kunna se tecken på ifall du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation - vi mäter för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Kommentar av en legitimerad specialistläkare

Innan en hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Järfälla blir du ombedd att fylla i en webbenkät. Den ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Sedan lämnar du in dina prover på Birgittavägen 4. Dina resultat hamnar sedan i din digitala journal efter några dagar, tillsammans med en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare. Kommentarerna syftar till att förklara dina resultat, så att du förstår vad de innebär. Du får även förslag av läkaren på hur du kan förbättra dina värden ifall det behövs.

Innan du gör en hälsokontroll

När du ska gå och ta provet på provtagningsenheten på Birgittavägen 4 finns det några saker du bör tänka på. Vi rekommenderar att du tar provet innan kl 10 och du behöver ha med dig giltig legitimation till ditt besök. Provet ska tas på fastande mage, vilket innebär att du inte får äta något 10-12 timmar innan provtagningen. Det går däremot bra att dricka vatten och kaffe/te utan tillsatt socker eller mjölk.

Dagen innan provtagningen bör du också undvika:

• Fet mat och alkohol
  • Träning
  • Levaxin
  • Järnmedicin
  • Medicinering med NSAID-preparat

Du bör inte lämna prov vid pågående eller nyss avslutad antibiotikabehandling.

För att få en omfattande bild av din hälsa redan idag, gör en hälsokontroll för kvinnor hos Svensk Provtagning Järfälla!

Hälsokontroll Premium
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Järfälla erbjuder, och den ger en bra bild av hela din hä...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Järfälla

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Järfälla. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla kan du göra en allmän hälsokontroll, för att få en bra överblick över din hälsa. Vad undersöks vid en all...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säkerhe...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kroppen kan den g...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vill du veta om du har några tecken på prostatacancer? Då kan du beställa ett prostatatest hos oss på Svensk Provtagning Järfälla, där vi mä...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vi på Svensk Provtagning Järfälla erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underliggan...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Måndag : 07:45 - 15:30
Tisdag : 07:00 - 15:30