1/3
Öppet, idag till 15:30

Svensk Provtagning Järfälla

Birgittavägen 4, Järfälla

Svensk Provtagning Järfälla

Välkommen till Svensk Provtagning Järfälla!

Svensk Provtagning Järfälla är hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Birgittavägen 4 i Järfälla. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Järfälla. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Järfälla?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Järfälla

Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Järfälla ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.

Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Järfälla finns på Birgittavägen 4 och drivs av Unilabs.

Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Järfälla!

Informationen uppdaterades 10:47 - 19 nov, 2020

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Järfälla

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Järfälla erbjuder, och den ger en bra bild av hela din hälsa.

En kontroll av hela din hälsa

Premium är vår mest kompletta hälsokontroll och tittar på 11 st områden som är viktiga för att du ska må bra. Vi analyserar 52 olika analyter inom följande områden:

• Blodstatus - ger en indikation på om du lider av blodbrist, vilket kan ge symtom som trötthet, yrsel eller andfåddhet.
  • Vitaminer och mineraler - vi tittar på vitaminer och mineraler, för att se om du har några brister.
  • B-celler - genom att analysera de vita blodkropparna får du en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Hjärta och kärl - för att se om du eventuellt löper större risk för hjärt- kärlsjukdomar undersöker vi blodets fett- eller sockernivåer.
  • Inflammation - vi tittar på om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Njurfunktion - vi analyserar hur bra din njurfunktion är.
  • Enzymer - enzymer fungerar som katalysatorer i många av kroppens inre processer, som till exempel matsmältningen, och därför är de viktiga att analysera.
  • Leverfunktion - vi analyserar hur bra din leverfunktion är.
  • Prostata/testosteron - vi analyserar nivåer av PSA (prostataspecifik antigen) och nivåer av testosteron.
  • Blodsocker - vi mäter nivån på ditt blodsocker för att se om det är för högt.
  • Sköldkörtel - vi tittar på om det finns indikation på sköldkörtelrubbning hos dig.

Eftersom detta är vår mest omfattande analys behövs det också mer blod för att kunna analysera alla hälso-områden. Det innebär att du kommer att få lämna fler rör med blod hos oss på Birgittavägen 4 än vid våra mindre hälsokontroller.

Du får en läkarkommentar med dina provsvar

Det kan ta upp till 5-7 dagar efter att du lämnat dina prover för Hälsokontroll Premium på Birgittavägen 4 innan vi har gjort en fullständig analys. Så fort dina resultat är klara hamnar de i en digital journal som bara du har tillgång till. Med provsvaren får du också en kommentar av en legitimerad specialistläkare, för att du ska ha lättare att förstå vad dina resultat innebär. Läkaren ger också förslag på vad du kan göra för att förbättra dina värden om det skulle behövas.

Viktig information innan du lämnar dina prov på Svensk Provtagning Järfälla

• Glöm inte giltig legitimation.
  • Sikta på att lämna provet innan klockan 10:00.
  • Träna inte före provtagningen.
  • Ta provet på fastande mage, det vill säga att du inte äter något 10-12 timmar innan provtagningen. Du kan däremot dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.

Tänk på detta dagen innan:

• Ät inte fet mat.
  • Drick inte alkohol.
  • Ta inte järnmedicin.

Lämna inte prover om något av detta stämmer in på dig:

• Du tar medicin med NSAID-preparat.
  • Du har tagit Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln några timmar precis innan provtagningen.
  • Du har eller har nyss haft en pågående infektion eller antibiotikabehandling.

Hälsokontroll Premium är vår mest omfattande hälsokontroll och ger dig koll på hela din hälsa. Beställ din kontroll idag för provtagning hos Svensk Provtagning Järfälla!

Hälsokontroll kvinna
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla kan du göra en specifik hälsokontroll utformad för kvinnor. En omfattande hälsokontroll för kvinnor D...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Järfälla

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Järfälla. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla kan du göra en allmän hälsokontroll, för att få en bra överblick över din hälsa. Vad undersöks vid en all...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säkerhe...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Järfälla

Hos Svensk Provtagning Järfälla kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kroppen kan den g...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vill du veta om du har några tecken på prostatacancer? Då kan du beställa ett prostatatest hos oss på Svensk Provtagning Järfälla, där vi mä...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vi på Svensk Provtagning Järfälla erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underliggan...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Järfälla

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Måndag : 07:45 - 15:30
Tisdag : 07:00 - 15:30