Gynekologisk cellprovtagning hos Helsingborgs Barnmorskemottagning

120 kr

Kostnadsfri för dig som är under 30 år.

Nedre Nytorgsgatan 13, vån 5, Helsingborg - Visa på karta

Gynekologisk cellprovtagning

Vad är ett gynekologiskt cellprov?

Ett gynekologiskt cellprov är ett prov som tas från den nedersta delen av livmoderhalsen som kallas livmodertappen och som mynnar ut i slidan. Provet kan tidigt visa om du har cellförändringar som kan leda till livmoderhalscancer. De flesta cellförändringar som upptäcks är lättare förändringar som läker av sig själv, men en del behöver tas bort. Provet kan även visa på cancer, men det är mycket ovanligt.

Att lämna cellprov är ett bra sätt att skydda sig mot cancer eftersom cellförändringar kan upptäckas innan de utvecklats till cancer.

Vilka gör en cellprovkontroll?

Kvinnor i Sverige kallas regelbundet till gynekologisk cellprovtagning, så kallad screening. Om du är mellan 23 och 50 år kommer kallelsen vart tredje år, därefter kallas du vanligtvis var femte år tills du är 60 år. Om du är över 50 år kan rutinerna skilja sig lite beroende på var i landet du bor.

Förberedelser

Från en dag innan du ska lämna cellprov ska du undvika att använda någon salva eller slidpiller i slidan eller att ha sex där en penis, fingrar eller annat förs upp i slidan. Anledningen är att provet annars kan bli svårtolkat.

Du ska heller inte inte lämna cellprov om du har mens. Har du det den dag du blivit kallad kan du boka en ny tid. Om du är gravid brukar du kunna lämna cellprov fram till den 15:e graviditetsveckan.

Hur går undersökningen till?

När provet ska tas får du klä av dig på underkroppen och lägga dig i en gynekologisk undersökningsstol. Hur läkaren eller barnmorskan tar provet kan vara lite olika, men ofast används en liten spatel som stryks mot livmodertappen och sedan en liten mjuk borste i livmoderhalskanalens nedersta del.

Ofta får du svara på några frågor i samband med provtagningen. Svaren är viktiga för att provet ska analyseras på rätt sätt.

Undersökningen gör inte ont och tar bara några minuter och svar på cellprovet brukar du få inom sex veckor.

Gynekologisk cellprovstagning är kostnadsfri för dig som är under 30 år.

Informationen uppdaterades 28 maj 2019 av Vården.se

Om Helsingborgs Barnmorskemottagning

Vi på Helsingborgs Barnmorskemottagning bedriver ett utåtriktat arbete och lägger stor vikt vid det personliga bemötandet. Vi har hög tillgänglighet med flexibla öppettider med drop-in för det mest akuta.

På Helsingborgs Barnmorskemottagning arbetar kunniga barnmorskor. Vi har tillgång till gynekolog samt har sexolog och socionom knuten till mottagningen.

Helsingborgs Barnmorskemottagning erbjuder bland annat preventivmedelsrådgivning, graviditetstest, naturlig familjeplanering, akupunktur, abortrådgivning, klimakterierådgivning, gynekologisk hälsokontroll, Gardasil vaccination och provtagning för könssjukdomar för både kvinnor och män.

För dig som väntar barn erbjuder vi hälsovård under graviditeten med regelbundna besök samt uppföljning efter förlossningen. Om behov uppstår under graviditeten, har vi möjlighet att utföra extra ultraljud.

Föräldrarutbildning

Vi lägger stor vikt vid att både du och din partner ska känna er trygga under graviditeten, och ni är därför båda välkomna till vår föräldrautbildning som innehåller allt från psykoprofylax till amningsstöd.

För patienter/besökare med utländsk härkomst ger vi extra stöd och information vid behov med hjälp av tolk.

Välkommen till oss på Helsingborgs Barnmorskemottagning!

Informationen uppdaterades 28 maj 2019 av Vården.se

Behandlingar hos Helsingborgs Barnmorskemottagning

Barnavårdscentral, BVC hos Helsingborgs Barnmorskemottagning

Till oss kan du vända dig med frågor om ditt barns hälsa och utveckling, för barn 0-6 år. Vi erbjuder bland annat stöd och information om am...

Preventivmedelsrådgivning hos Helsingborgs Barnmorskemottagning

Helsingborgs Barnmorskemottagning erbjuder dig preventivmedelsrådgivning. Vi har korta väntetider eftersom att vi har tillgänglighet i fokus...

Akupunktur hos Helsingborgs Barnmorskemottagning

Vi på Helsingborgs Barnmorskemottagning kan erbjuda akupunktur i samband med graviditet för patienter som är besvärade av foglossningar. ...

Föräldrarutbildning hos Helsingborgs Barnmorskemottagning

Tobaksavvänjning hos Helsingborgs Barnmorskemottagning

Vi på Helsingborg Barnmorskemottagning har stor erfarenhet av tobaksavvänjning och kan erbjuda ett speciellt tobaksavvänjningsprogram till d...

Gynekologisk cellprovtagning hos Helsingborgs Barnmorskemottagning

120 kr Kostnadsfri för dig som är under 30 år.

Vad är ett gynekologiskt cellprov? Ett gynekologiskt cellprov är ett prov som tas från den nedersta delen av livmoderhalsen som kallas li...

Karta - Nedre Nytorgsgatan 13, vån 5, Helsingborg

09:56 - 16 jan, 2016 skrev:

Helsingborgs bästa barnmorskemottagning!

14:37 - 20 maj, 2014 skrev:

Bästa barnmorskemottagningen i Helsingborg!

20:18 - 28 apr, 2014 skrev:

Hörde på rekommendation att Helsingborgs Barnmorskemottagning är bra. Det stämmer verkligen! Alla är så snälla och välkomnande och väldigt flexibla när det gäller tidsbokning. Dom har mycket att erbjuda och gör det lilla extra hela tiden för patienterna. Som gravid erbjuder dom fler föräldraträffar än de flesta andra mottagningar som jag förstått. Min barnmorska jobbar dessutom även på förlossningen vilket var en stor fördel i omhändertagandet under min graviditet då jag hade mycket frågor och funderingar. Mycket proffsigt och hög med kvalitet! Att det dessutom finns BVC på samma ställe med lika fantastisk personal är ju oslagbart! Jag är så nöjd och glad för att det finns en mottagning som denna.

15:24 - 07 dec, 2013 skrev:

Jag trodde inte att det fanns en sådan bra mottagning. Man känner sig så välkommen när man kommer dit, all personal är vänliga och varma och sätter mig som patient i centrum. Jag känner mig viktig och lyssnad på. Flera av personalen jobbar även på Kvinnokliniken på sjukhuset vilket känns tryggt. Kompetensen är mycket hög! Jag kommer aldrig gå någon annan stans. Ett ställe att rekommendera, verkligen.

09:20 - 31 aug, 2013 skrev:

Har aldrig någonsin fått ett sådant förstklassigt bemötande på någon annan mottagning! Det finns en värme och ödmjukhet som jag knappt trodde fanns. Deras kunskaper och flexibilitet för patienten gör att man känner sig trygg och väl omhändertagen. Kan aldrig tänka mig att gå någon annan stans och rekommenderar alla att komma dit! Tack!!!