• +464078211 Central växel för hela Familjeterapeuterna Syd

Interpersonell terapi, IPT hos Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg

Möllegränden 22, Helsingborg - Visa på karta

Interpersonell terapi, IPT

Vad är interpersonell terapi?

Interpersonell terapi, även kallat IPT, kan förklaras som en strukturerad form av terapi där fokus ligger på relationer och hur dessa påverkas när svårlösta problem uppstår.

Större förståelse för dina känslor

Genom interpersonell terapi kan du öka din förmåga att förstå hur och varför du hanterar vissa sociala sammanhang som du gör. IPT har till exempel visat sig fungera väl för personer som har besvär med:

• Oro och stress
  • Nedstämdhet/depression
  • Depression under graviditet och efter förlossning
  • Sorg som inte går över

Tidsbegränsad terapi

Interpersonell terapi är en tidsbegränsad behandling. Vi bestämmer därför under de första träffarna vilket område vi ska fokusera på så att vi snabbt kan rikta kraften där det finns mest behov. Du och din terapeut bestämmer alltid tillsammans hur din behandling ska läggas upp så att den passar dig och dina behov som bäst.

Välkommen att kontakta oss om du har fler frågor om IPT eller vill boka en tid!

Informationen uppdaterades 26 juni 2020 av Vården.se

Om Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg

Välkommen till Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg!

Respekt, transparens och glädje. Dessa har varit Familjeterapeuterna Syds ledord sedan starten 2012, då grundaren Johan Hagström bestämde sig för att skapa en verksamhet med ett innovativt behandlingsarbete. Hos oss möts du av personlig service, korta väntetider och behandlare som blivit del av vårt team med viljan att utvecklas.

Olika former av psykoterapi

Vi erbjuder flertalet olika tjänster. Till exempel:

• Individuell psykoterapi
  • Familjerådgivning
  • Par- och familjeterapi
  • Stöd och rådgivning
  • Handledning och utbildning (individuellt eller i grupp, för privat och offentlig verksamhet)

Vi arbetar med olika inriktningar inom psykoterapin: psykodynamisk terapi (PDT), kognitiv beteendeterapi (KBT samt interpersonell terapi (IPT).

Vi erbjuder även mindfulness och medicinsk yoga som komplement till behandlingarna.

Öppet för alla

Då vi samarbetar med flera olika uppdragsgivare kan du komma till oss som privat klient, via remiss från vårdcentralen eller via avtal med kommun och företag.

Hälsoval Skåne

Vår mottagning är del av Hälsoval Skåne. Vi arbetar alltså på uppdrag av Region Skåne, inom vårdval psykoterapi, men vi tar även emot remisser från primärvården i Skåne och erbjuder psykoterapi inom högkostnadsskyddet.

Vi har breda språkkunskaper och kan också förmedla tolk vid behov.

Våra mottagningar

Familjeterapeuterna har verksamhet på många orter i Sverige. Du hittar oss i:

• Malmö
  • Nässjö
  • Linköping
  • Göteborg
  • Partille

Vi har även mottagningar utanför Sverige, i:

• Köpenhamn
  • Fuengirola
  • Barcelona
  • London
  • Morgan Hill

Välkommen att höra av dig till Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg för mer information om hur vi kan hjälpa dig!

Informationen uppdaterades 26 juni 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg

Parterapi och familjeterapi hos Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg

fr. 1 275 kr

Nära relationer kan på många sätt vara underbart och något som de flesta strävar efter, men det kan även innebära känslor som ibland är svår...

Familjerådgivning hos Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg

fr. 1 275 kr

Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg erbjuder familjerådgivning till familjer som har svårt att hantera utmaningar i sina relationer. Va...

Psykodynamisk terapi, PDT hos Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg

fr. 975 kr

Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg erbjuder psykodynamisk terapi! Behöver du kanske stanna upp mitt i vår tids stress och krav och börja...

Interpersonell terapi, IPT hos Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg

fr. 975 kr

Vad är interpersonell terapi? Interpersonell terapi, även kallat IPT, kan förklaras som en strukturerad form av terapi där fokus ligger p...

Kognitiv beteendeterapi, KBT hos Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg

fr. 975 kr

KBT – samspelet mellan individ och samhälle Kognitiv beteendeterapi, kanske mer känd under sin förkortning KBT, är ett begrepp inom psyko...

Stöd och rådgivning hos Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg

fr. 800 kr

Familjeterapeuterna Syd i Helsingborg kan ge stöd och rådgivning på vår mottagning, över telefon, chatt eller videosamtal. Genom dessa samta...

Johan Hagström

Johan Hagström

Verksamhetschef, Prästvigd för Svenska kyrkan, leg Psykoterapeut, Handledare i psykoterapi (UHÄ), aukt Familjerådgivare, cert i Sorgbearbetningsmetoden

Joanna Knuhtsen

Joanna Knuhtsen

Beteendevetare, Vice Verksamhetschef, Personal och administrativt ansvar. Stöd & råd

Jessica Sörensen

Jessica Sörensen

Psykolog

Maria Arvidsson

Maria Arvidsson

Socionom, leg Psykoterapeut, Handledare i psykoterapi enligt UHÄ. Ackred KBT terapeut

Linda Wahlberg

Linda Wahlberg

Diplomerad Psykosyntesterapeut, basutbildad i Integrativ psykoterapi, EFT, IBCT, KBT, ACT. Grundyrke är Tandsköterska.

Annika Kristensson

Annika Kristensson

Beteendevetare, Skådespelare, Dramapedagog, diplomerad Psykosyntesterapeut, basutbildad i integrativ psykoterapi, pågående medicine magister i bildterapi

Eva Malmstein

Eva Malmstein