• 042 - 143 330

Snark- och bettskena

Drottninggatan 62 - Visa på karta

Tandläkarna Åhsberg & Qvarnström - Helsingborg

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Förutom smärta från käkmuskulaturen kan det skada Dina tänder. Man kan lindra eller komma över besvären med en individuellt utformad bettskena Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Pressar man tänder på dagtid beror det ofta på stress och då kan man försöka träna bort det.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa Dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se om tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller om de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Vi undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket Du kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

Bettskenan är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avtryck av Dina tänder. Den placeras på överkäkens tandrad och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verka stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Vi gör även snarkskenor. Om misstanke finns att Du har sömnapné remitterar vi först för utredning av detta.

Informationen uppdaterades 31 maj 2018 av Vården.se

Om Tandläkarna Åhsberg & Qvarnström

Hos Tandläkarna Åhsberg & Qvarnström med team utför vi allmäntandvård för ung som gammal i stressfri miljö. Vi ser en ära i att hålla fanan högt vad gäller kvalitet, hygien och patientomhändertagande.

Vi är vana att ta hand om både tandvårdsrädda och barn.

Vad kostar tandvård hos Tandläkarna Åhsberg & Qvarnström?

Tillsammans med Dig lägger vi upp en behandlingsplan baserat på Dina behov och önskemål. Kostnadsberäkning ingår. Bastandvård är kostnadsfri till och med det år man fyller 22 år.

Vi behärskar även danska och engelska.

Informationen uppdaterades 31 maj 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkarna Åhsberg & Qvarnström

Tandläkarundersökning hos Tandläkarna Åhsberg & Qvarnström i Helsingborg

De flesta behöver gå till tandläkare, eller tandhygienisten med undersökning av tandläkare, en gång per år. Men många går en extra gång till...

Tandhygienistbehandling hos Tandläkarna Åhsberg & Qvarnström i Helsingborg

Tandhygienisten jobbar framför allt med förebyggande vård av munhälsan, men behandlar även inflammation i tandköttet och instruerar hur Du b...

Tandblekning hos Tandläkarna Åhsberg & Qvarnström i Helsingborg

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling och vi använder den metod som expertisen r...

Snark- och bettskena hos Tandläkarna Åhsberg & Qvarnström i Helsingborg

Om Du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att Du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Tandimplantat hos Tandläkarna Åhsberg & Qvarnström i Helsingborg

Tandimplantat används för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titanfixurer, "konstgjorda rötter", som fästs i...

Karta - Drottninggatan 62