1/5
4.78

Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg

Tegnérsgatan 20, Göteborg

Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg

Välkommen till Cognova och leg psykoterapeut Jan Strömfors!

Jag är socialpsykolog och utbildad i kognitiv psykoterapi (steg 1) och psykodynamisk psykoterapi (steg 2).

Med en socialpsykologisk grund är det naturligt för mig att fokusera på de relationer som format oss som individer och som Du kan få hjälp att hantera genom ett terapeutiskt arbete.

Psykodynamisk eller kognitiv skola?

Att besitta färdigheter i både den psykodynamiska och kognitiva skolan innebär att jag kan erbjuda Dig att arbeta med insikter som rör Din livshistoria och bakgrund såväl som mer handfasta kognitiva verktyg som Du får användning för här och nu. Oftast berikar de båda metoderna varandra.

Idag hör man ofta att den kognitiva psykoterapin endast går på ytan och den psykodynamiska berör djupare skikt inom människor. Till viss del kan väl det stämma, men för mig är det viktigaste med att erbjuda Dig båda skolorna att Du som klient får tillgång till den terapivariant som Du känner dig trygg att arbeta inom – tillsammans med mig.

För en del människor kan det kännas viktigt att få en förståelse för hur dessa föreställningar uppkommit för att det ska kunna ske en utveckling, för andra är själva förändringen i fokus för vårt arbete tillsammans.

Hur går det till och vad kostar det?

Du är välkommen att kontakta mig för ett första sonderande och förutsättningslöst samtal där vi också kommer överens om kostnaden och omfattningen av vårt arbete.

Vi finns i centrala Göteborg

Vi finns i centrala Göteborg vid två mottagningar: Tegnérsgatan 20 och Storgatan 41.

På mottagningarna erbjuder Cognova enskilda psykoterapier enligt ovan.

På mottagningen Storgatan har Cognova, i samarbete med Capaxum/Agera, utvecklat en unik process för att skräddarsy behandlingar för risk- och missbruk av alkohol och droger. Vi har därmed möjligheter att arbeta med beroendeproblematik såväl enskilt som i grupp. Läs mer på:

http://www.capaxum.se/ http://www.ageragoteborg.se/

Förutom 12-stegsinriktning och Community Reinforcement Strategy (CRA) erbjuder vi en helhetsinsats med inslag av Acceptance and Commitment Therapy (ACT) och Affektfokuserad korttidsterapi, en metod som visat sig mycket verksam för just beroendeproblematik.

Som ytterligare del i behandlingen kan vi erbjuda Traditionell Kinesisk Medicinsk Akupunktur och Biofeedback.

Främst vänder vi oss mot HR-avdelningar inom företag och offentlig förvaltning, men också enskilda sökanden är välkomna. Kontakta oss gärna för ytterligare information!

För mig är det angeläget att Du som klient verkligen ser förändringar hos dig själv och i din vardag.

Våra behandlingar

• Samtalsterapi
  • Stödsamtal
  • Traumabearbetning
  • Ångest

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 11:35 - 7 jan, 2020

EMDR hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg

Vad är EMDR?

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) är en psykoterapeutisk metod som kan hjälpa dig att minska besvären efter upplevelser från det förgångna som stör ditt dagliga liv.

Vanligtvis handlar dessa tidigare upplevelser om trauman av olika slag som till exempel överfall, övergrepp, olyckshändelser eller naturkatastrofer.

Även om traumat ägde rum för många månader eller år sedan, kan du komma att känna av effekterna av detta i ditt dagliga liv genom så kallade posttraumatiska symptom. Exempelvis invaderande minnen, överväldigande känslor, mardrömmar, ångest, känslomässig avstängning, låg självkänsla och andra svårigheter att orka med att leva ett bra liv.

Vad innebär EMDR?

EMDR är en behandling som genom att använda ögonrörelser (eller annan uppmärksamhetsstimulering om inte ögonrörelser är tillämpliga i ditt fall) skall möjligöra en bearbetning av dina minnen.

Hur går behandlingen till?

En typisk EMDR-session tar mellan 60 och 90 minuter. Under denna del av behandlingen kommer terapeuten att sitta snett mittemot dig. Terapeuten kommer att be dig att ta fram den bild från händelsen som stör dig mest tillsammans med den negativa självbilden, känslorna och de fysiska sensationerna.

Du kommer att uppmanas att hålla detta i minnet så bra du kan medan dina ögon följer terapeutens fingrar, som förs fram och tillbaka. Efter en serie av 30 - 50 ögonrörelser (eller fler) kommer terapeuten att be dig att stanna, vila, ta ett djupt andetag, och sedan att lägga märke till och kort beskriva vilka tankar, känslor eller bilder som kommer för dig. Vanligtvis kommer terapeuten att be dig att hålla fast vid dessa tankar, känslor eller bilder och fortsätta med en ny omgång av ögonrörelser.

Vad är syftet med EMDR?

Alla passar inte för EMDR, något som man märker efter något behandlingstillfälle. Förhoppningen är du skall känna en lättnad, att du på ett bättre sätt skall kunna hantera dina känslor och minnen som är förknippande med händelsen.

För vidare information, välkommen att kontakta mig!

KBT
hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg

Vad är KBT? KBT står för kognitiv beteendeterapi och är en terapiform där vikten ligger på samspelet mellan individen och dess omgivning....

Psykodynamisk terapi
hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg

Inom psykoterapi finns det två inriktningar, kognitiv beteendeterapi (KBT) och psykodynamisk terapi. Kort sagt innebär psykodynamisk terapin...

Ångest
hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg

Vad innebär ångest? När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna ...

Depression
hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg

Att vi människor, i samband med vissa livssituationer, känner oss nedstämda eller ledsna är en ganska naturlig del av våra liv. En depressio...

Frågor och svar

Fråga ställd 16:22 - 28 sep, 2019

Vad är priserna för en EMDR Behandling ?

Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg svarar:

Hej Emma! Tack för din förfrågan. Den gängse kostnaden för en session är 900:- per tillfälle. En EMDR-session tar lite längre tid och kostar 1200:- per gång. Kostnad för en behandling i sin helhet går inte att förutse innan vi har talats vid och fått en gemensam förståelse för din situation och det som drabbat dig. Cognova tillämpar individuell prissättning, dvs kostnaden är beroende av de omständigheter som behöver tas hänsyn till vid varje given klientrelation. Vänligen, Jan Strömfors Socialpsykolog, Leg Psykoterapeut, Handledare

Fråga ställd 00:42 - 3 maj, 2018

Ingår ni i Landstinget eller är det privat

Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg svarar:

Hek Catrin! Vi är privatpraktiserande legitimerade psykoterapeuter. Vänligen, Jan Strömfors

4.78 / 5

27 aug, 2020 Victor N. skrev:

Jan har hjälpt mig otroligt mycket på min resa. Jag har fått hjälp att komma till insikter om mina relationer, min uppväxt och mitt förhållningssätt till mig själv och andra. Jag har känt mig sedd, uppmuntrad och respekterad under terapin. Denna tid har varit ovärderlig för mig och jag är otroligt tacksam över terapin. Jag har fått utforska mig själv i ett tryggt sällskap, vilket jag har haft ett behov av. Många visa ord, härliga skratt och fina stunder har jag fått dela med Jan.

7 okt, 2019 Nicholas o. skrev:

Otroligt varm och fin människa, man lämnade alltid sessionen och mådde betydligt bättre än innan. Hans goda råd och verktygen jag lärt mig är något jag alltid kommer att ta med mig i livet. Jag rekommenderar verkligen Jan.

24 jun, 2019 Henrik B. skrev:

Jag är supernöjd med hjälpen jag fick av Jan. Jag rekommenderar honom starkt!!!

25 jan, 2018 Jim skrev:

Kontaktade Jan efter att ha hittat honom via Google och tillsammans började vi nysta i min livshistoria för ca sex månader sedan. Det har varit väldigt givande möten där jag lärt mig mycket om mig själv och varför jag reagerar, interagerar och tänker på vissa sätt. Bland annat har jag lärt mig att mycket beror på mina uppväxtförhållanden. Det är fantastiskt att upptäcka att man börjat tänka på ett annat sätt som får en att må bättre. Det känns som att jag växt något oerhört som människa och ångrar inte en sekund att jag tog steget. Jag tycker alla människor borde få chansen att gå i terapi då det är som att investera i sig själv. Jan Strömfors är mycket kompetent, empatisk och professionell och jag kan varmt rekommendera honom. Faktum är att jag blivit såpass inspirerad att jag själv vill utbilda mig till psykoterapeut för att kunna hjälpa andra att må bättre. Bättre omdöme kan man väl inte få?

23 jan, 2018 Jina skrev:

Mycket nöjd med resultatet från terapin! Jan är väldigt kompentent, omtänksam och engagerad i sina klienter. Var en stor trygghet under en oerhört jobbig period. Hjältpe mig att förstå mig själv bättre, nå acceptans och finna ro. Rekommenderar starkt!

Enligt överenskommelse