Logo Hedenbergs Kiropraktorklinik

Hedenbergs Kiropraktorklinik - Gustavsberg, Värmdö

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om man har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om man har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna snarast möjligast kan vi på Hedenbergs Kiropraktorklinik hjälpa dig med det genom våra behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 24 oktober 2017 av Vården.se

Fenix väg 12, Gustavsberg - Visa på karta

Om Hedenbergs Kiropraktorklinik

I över tio år har vi haft mottagning här på Värmdö. Vi som driver mottagningen heter Tom och Helena Hedenberg och vi är bägge legitimerade kiropraktorer.

Vi är en familjepraktik och hjälper patienter i alla åldrar med alla tänkbara besvär. Vi har nästan 30 års samlad erfarenhet och innan vi öppnade egen praktik var vi verksamma inne i centrala Stockholm. Vi är bägge utbildade på det som anses som en av Europas bästa skolor inom kiropraktik som ligger i Bournemouth, England.

Hur arbetar vi?

Varje patient är unik och individuella behandlingsplaner är en grund, vi ser till just dina behov. Vissa kan ibland känna en oro inför en kiropraktorbehandling, vi har förståelse för detta och anpassar behandlingen så du känner en trygghet.

Det första steget när du fått ett besvär är att se till att du blir frisk. Men ännu viktigare är att se till att du inte får tillbaka problemet eller besväret.

Just nu medverkar vi i ett forskningsprojekt på Karolinska Institutet där de utvärderar effekten av att få förebyggande vård istället för akut vård när behov uppstår.

Vi jobbar därför mycket med rehabträning. Vi visar dig övningar, övningar som du även kan genomföra hemma och dessutom får du allmänna träningsråd som förbygger besvären.

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Hedenbergs Kiropraktorklinik

• Kiropraktorbehandling

Om en led inte har normal rörelseförmåga påverkar det ofta kringliggande nerver och muskler och smärta eller annat obehag kan uppstå. Genom ... Läs mer

• Kiropraktorbehandling gravid

Under graviditet ökar belastningen på rygg och leder vilket kan leda till att man får besvär. Vi behandlar inte under de tre första månadern... Läs mer

• Hälsporre

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belast... Läs mer

• Tennisarmbåge

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ... Läs mer

Karta - Fenix väg 12, Gustavsberg

• 12:13 - 21 apr, 2018 skrev:

Tom ger verkligen valuta för pengarna. Bra information och inte bara "knådning".

4,2

• 11:19 - 17 dec, 2017 skrev:

Bästa kiropraktorerna! Proffsiga i sin yrkesutövning och bemötande. Lätt att få tid.
    Har varit patient dryga 10 år.

• 05:43 - 03 jul, 2017 skrev:

Jag har bara varit hos Tom. Han är mycket bra. Ser till långsiktig helhetslösning, inte bara göra sig av med problemet just nu.

Lite svårt att få de tider man vill ha men det är väl som det är. Alla vill gå på samma tider. Vore grymt bra att kunna boka på nätet men hemsidan kanske inte är deras huvudsakliga sysselsättning och fokus.

• 18:11 - 06 jun, 2017 skrev:

Mycket proffsigt, bra förklaringar lugnt o sansat.

/ Mats Hultman

• 14:33 - 01 nov, 2016 skrev:

Till Helena.
    Tack..Utan dina frågor om min sjukdomshistoria och test av blodtryck hade mitt höga värde inte upptäckts. Besöket på Karolinska var proffsigt och gick mycket snabbt. Får medicinera. Läkarbesöket på hemma vårdcentralen resulterade i kompletterande medicin och diverse ultraljudsundersökningar. Än en gång STORT TACK.

• 09:22 - 08 sep, 2016 skrev:

Jag har snart gått hos Tom i 10år och har inte bara fått behandling på bästa sätt, allt från låsningar i rygg till tennisarmbåge och hälseneont, men framförallt har jag lärt mig hur jag ska ta hand om min kropp själv. Tom ser helheten och att kroppen är byggd för att jobba så. Förutom kunskap genomsyras behandlingen av ett genuint intresse vilket man känner av vid varje behandlingstillfälle.
    Kan varmt rekommendera Tom.

• 21:24 - 12 maj, 2016

• 11:04 - 24 feb, 2016 skrev:

Vad vore mitt liv utan Hedenbergs!?
    Whiplash-skada, tennisarmbåge, sned rygg, fel på hålfoten, listan kan göras lång.
    De är fantastiskt duktiga på hela kroppens funktioner och är så otroligt lätta och mjuka på handen.
    För dig som aldrig varit hos en kiropraktor - det är aldrig obehagligt att gå till Hedenbergs Kiropraktorklinik!
    Tack för att ni finns! <3

• 22:51 - 02 jun, 2015 skrev:

Tom och Helena är båda i min mening exemplar på vad yrket som Kiropraktor SKA vara. Dem är noggranna, kunniga, och ta tid med sina patienter. I och med det, lyckas dem väl med vi som väljer besöka dem! Rekommenderas värmt!

• 02:52 - 10 dec, 2014 skrev:

Jag tycker att Helena och Tom är de bästa kiropraktorerna jag har besökt. Går regelbundet och det håller min sneda kropp rak. Tack!

• 10:33 - 12 nov, 2014 skrev:

Jag har träffat en hel del Kiropraktorer genom åren.
    Det är, utan överdrift, världsklass på Hedenbergs.

• 10:33 - 26 jul, 2014 skrev:

Jag har bara varit hos Tom så det är bara honom som jag lämnar omdöme på. Trevlig, omtänksam och framför allt, det som jag nu inser att jag saknat hos de andra naprapaterna och kiropraktorerna som jag träffat, ser till helheten. Tack för all hjälp och alla funderingar. Mvh,
    Magnus

• 22:39 - 06 mar, 2014 skrev:

Tre fyra år sjukskrivning hamnade jag på Hedenbergs Kiropraktorklinik och fick mitt vanliga liv tillbaka, blev frisk.

• 11:58 - 05 feb, 2014 skrev:

Jag har gått på behandling hos Hedenbergs Kiropraktorklinik för min förstörda rygg i många år. I början kunde jag knappt sitta eller ligga p.g.a. värk, men nu fungerar min rygg förhållandevis mycket bra. Besöken hos Hedenbergs Kiropraktorklinik har minskat i antal med åren och detta måste ju vara ett gott betyg om något. Hedenbergs Kiropraktorklinik rekommenderar jag i allra högsta grad!