Tandblekning

Mälarkliniken - Gamla stan, Stockholm

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos tandläkaren. Metoden går ut på att använda en blekande gel ibland i kombination med ljusbehandling eller laser.

Vi på Mälarkliniken använder oss av två olika behandlingsmetoder: blekning hemma med skenor eller stolsblekning på kliniken med Zoom-lampa.

Före en tandblekning

Om du har hål, tandsten eller missfärgningar måste detta åtgärdas innan behandlingen påbörjas.

Hur lång tid tar behandlingen?

På en tandvårdsmottagning tar behandlingen ungefär en timme. För ett riktigt bra resultat kan behandlingen behöva upprepas en till två gånger vid olika tillfällen.

Har tandblekning några biverkningar?

Det man kan uppleva som obehagligt är ilningar samt irriterat tandkött ett par dygn efter behandling. I förlängningen har tandblekning inte några biverkningar.

Före behandling av hemmatandblekning

För att kunna bleka sina tänder hemma måste en tandläkare eller tandhygienist avgjuta dina tänder för att kunna tillverka en plastskena. I denna plastskena applicerar man sedan själv ett blekmedel innan man fäster skenan på tänderna. Den ska sitta på en till två timmar. Det är viktigt att före behandling noga borsta sina tänder samt göra rent mellan dem.

Under behandling

Undvik att äta, dricka eller röka.

Efter slutförd blekning

Använd en tandkräm med extra fluor till dina tänder för att bibehålla slutresultatet.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 27 oktober 2016 av Vården.se

08-10 63 37
Visa telefonnummer

Triewaldsgränd 3, 1 tr - visa på karta

Om Mälarkliniken

Mälarkliniken ligger centralt beläget i Gamla Stan i Stockholm och erbjuder all typ av tandvård för vuxna och barn.

God munhälsa är grunden

Vi på Mälarkliniken anser att god munhälsa är grunden till vackra tänder. Hos oss är du som patient i fokus och vi tar oss tid och lyssnar på dina önskemål för att kunna föreslå en optimal lösning för just dina besvär.

Vi ser långsiktigt på behandlingen av dina tänder och har därför regelbunden kontakt med våra patienter även efter avslutat behandling.

Behandling i avslappnad miljö

Vi använder oss även av den senaste och mest skonsamma tekniken för att erbjuda dig en behandling i en avslappnande miljö.

Varmt välkommen till Mälarkliniken!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Mälarkliniken

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• Ortho Center Stockholm Fick en knäprotes inopererad 170828. Imponerad av omhändertagandet från första besöket från reception, vårdavdelning och operationsavdelning... - Marianné Larsson
    • Rosa Gynekologmottagning Tusen tack! Kalla dit mig igen om ca ett år! - Inger Sandqvist
    • Sant Elias Klinik Mycket bra! Tack! - Amina Samuelsson
    • Rehabkliniken Ni är ett grymt team, proffsiga, trevliga och kunniga. Det är verkligen roligt och gör stor nytta att hamna här! - Per Spångberg
    • Vårdcentralen Kil Mellan kl 8-10 ej tillgängligt. Ringt ofta. Blev ombett att återkomma. Kom aldrig fram. Hur bär man sig åt att få kontakt? - Sonja Nordenskjöld