Rotfyllning av framtand

Mälarkliniken - Gamla stan, Stockholm

När behövs en rotfyllning?

En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad, det vill säga att man fått karies. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterier.

Rotfyllningen innebär då att man gör rent tanden och rotfyller den så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Vilket material används vid rotbehandling?

Det vanligaste materialet kallas guttaperka och är ett gummiliknande material som klistras fast i rotkanalen och sluter den.

Bedövning

Du får oftast lokalbedövning innan rotfyllning. Om pulpan i den drabbade tanden är död behövs i regel ingen bedövning då risken för att känna smärta är mycket liten.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

För mer information om rotfyllning, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 27 oktober 2016 av Vården.se

Upprensning och rotfyllning av en framtand med en rotkanal, inklusive alla moment och allt material.

08-10 63 37
Visa telefonnummer

Triewaldsgränd 3, 1 tr - visa på karta

Om Mälarkliniken

Mälarkliniken ligger centralt beläget i Gamla Stan i Stockholm och erbjuder all typ av tandvård för vuxna och barn.

God munhälsa är grunden

Vi på Mälarkliniken anser att god munhälsa är grunden till vackra tänder. Hos oss är du som patient i fokus och vi tar oss tid och lyssnar på dina önskemål för att kunna föreslå en optimal lösning för just dina besvär.

Vi ser långsiktigt på behandlingen av dina tänder och har därför regelbunden kontakt med våra patienter även efter avslutat behandling.

Behandling i avslappnad miljö

Vi använder oss även av den senaste och mest skonsamma tekniken för att erbjuda dig en behandling i en avslappnande miljö.

Varmt välkommen till Mälarkliniken!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Mälarkliniken

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• Solna Ortopedmottagning Jag kom hit med smärta och gick härifrån smärtfri. Mycket trevligt bemötande av både bokningspersonal och läkare. - Margit A
    • Husläkaren Kungsladugård Roland Arvidsson Mycket kompetent behandling både från sjuksköterskan till läkaren.Har fått rätt medicinsk behandling plus relevant information, vilket resul... - Margareta Sturemyr
    • Protandvården - Tandläkare Dena Kunnig, säker och trevlig tandläkare. Ärlig och hjäpsam människa.. En tandläkare att lita på.. Jag tycker att beskrivningen professionellt s... - Sundus
    • Jourcentralen Norrköping Fantastisk personal. 👍 - Cai "Armbågen" Öjring
    • Sant Elias Klinik Har vart en stamkund hos dem flera år! Underbar och kunnig läkare, rekommenderas till alla: unga som gamla - J. A.