Rörelseträning för käk- och käkledsbesvär

Triewaldsgränd 3, Stockholm - Visa på karta

Tandläkare Anna Karlsson - Gamla stan, Stockholm

Käkleds- och muskelbesvär, även kallat TMD Temporomandibular Disorder

Symtom som kan vara relaterade till besvär i käkleder och käkmuskulatur: Symtom såsom spänningshuvudvärk, muskelömhet, ilningar i tänder på grund av gnissel alternativt pressning samt besvär upp mot öron och i nacke och axlar. Lider du av ett eller flera av dessa besvär kan behandling vara nödvändig.

Vår behandlingsform för besvär i käkleder och käkmuskler har visat sig vara effektiv vid funktionsstörningar och överbelastning i käksystemet. Ibland används rörelseträning som en isolerad behandling, men inte sällan utgör den ett komplement till annan behandling, till exempel nattligt bruk av bettskena.

Sannolikt är det flera olika verkningsmekanismer som samverkar till behandlingseffekten. Utförande av rörelseträning innebär att man blir mer medveten om sina eventuella ovanor med käkarna, till exempel tandpressning. Denna ökade medvetenhet gör att man viljemässigt kan undvika att belasta käkarna.

Vad ingår i behandlingen?

Behandlingen består bland annat av information och ökad medvetenhet, rörelseträning samt i många fall även nattligt bruk av bettskena.

Kan behandlingen ge några biverkningar?

Rätt utförd rörelseträning ger inte några biverkningar. I inledningsskedet av behandlingen kan en del dock uppleva lite träningsvärk. Inte helt ovanligt är att man till en början kan uppleva träningsvärk i muskulaturen men som är övergående. I vissa fall kan även spänningshuvudvärk uppstå, men även denna ska vara övergående. I händelse av att besvären fortgår kan korrigering av behandlingen bli nödvändig.

Anpassas behandlingen efter olika besvär?

Målet är att försöka individanpassa behandlingen efter den enskilda patientens besvär. Det är viktigt att resultatet av behandlingen följs upp.

Välkommen att kontakta oss för mer information om denna behandling!

Informationen uppdaterades 05 oktober 2016 av Vården.se

Om Tandläkare Anna Karlsson

I ljusa och trevliga lokaler vid Kornhamnstorg i Stockholm bedriver Anna Karlsson sin praktik (du hittar oss i samma lokal som Mälarkliniken). Hos oss möts du alltid av glad och trygg personal som verkligen brinner för sitt yrke.

Anna visste redan i tidig ålder att hon ville bli tandläkare. Hon började sin karriär tillsammans med tandläkare Lene Belfrage, vars praktik hon nu övertagit. Anna har varit legitimerad tandläkare sedan 2006.

Vi erbjuder all typ av tandvård och har stor vana att ta emot tandvårdsrädda patienter. Vi har även djupkunskaper i problematik relaterad till käk- och käkmuskelsbesvär.

Välkommen till Tandläkare Anna Karlsson!

Informationen uppdaterades 05 oktober 2016 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkare Anna Karlsson

Allmän undersökning hos Tandläkare Anna Karlsson i Stockholm

Estetisk tandvård hos Tandläkare Anna Karlsson i Stockholm

Estetisk tandvård handlar om att förbättra tändernas utseende och estetiska intryck hos personer. Skillnaden till traditionell tandvård är a...

Rörelseträning för käk- och käkledsbesvär hos Tandläkare Anna Karlsson i Stockholm

Käkleds- och muskelbesvär, även kallat TMD Temporomandibular Disorder Symtom som kan vara relaterade till besvär i käkleder och käkmuskul...

Tandblekning hemma hos Tandläkare Anna Karlsson i Stockholm

Tandhygienistbehandling hos Tandläkare Anna Karlsson i Stockholm

Tandhygienisten jobbar framförallt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ...

Anna Karlsson

Anna Karlsson

Leg. tandläkare

Gått kurs på Dawson Academy för att kunna erbjuda mina patienter en förstklassig och hållbar tandvård.

Pelle Jansson

Receptionist

Karta - Triewaldsgränd 3, Stockholm

01:03 - 16 mar, 2016

08:04 - 20 feb, 2015 skrev:

Alltid ett härligt och glatt bemötande! Bra service och kunnig personal. Mycket nöjd patient med andra ord.