Otterhällegatan 2, Göteborg - Visa på karta

WeMind - Göteborg - Göteborg

ADHD är en förkortning av engelskans attention deficit/hyperactivity disorder, som brukar översättas med uppmärksamhetsstörning med överaktivitet.

Om man har ADHD har man så svårt att koncentrera sig, sitta still eller hejda sina impulser att det skapar problem i vardagen. Svårigheterna finns i olika grad hos olika personer. En del har till exempel enbart uppmärksamhetsproblem eller svårt att vara stilla.

ADHD har mest uppmärksammats hos barn, men finns också hos ungdomar och vuxna. Man beräknar att ca 2-4% av den vuxna befolkningen uppfyller de diagnostiska kriterierna för ADHD.

Aspergers syndrom

Aspergers syndrom är en form av autism. Funktionsnedsättningen påverkar hjärnans sätt att hantera information. Om man har Aspergers syndrom märks det framför allt på hur man samspelar och kommunicerar med andra människor. Det är vanligt att olika typer av missförstånd uppstår i sociala sammanhang exv. på jobbet eller med vänner och familj.

ADHD och Aspergerutredning av vuxna

Innehållet i en utredning av en ung människa eller en vuxen som misstänks ha ADHD eller Asperger går i princip till på samma sätt.

Syftet med utredningen är att hjälpa personen att själv förstå sina förutsättningar och problem. Det gör det lättare att kunna planera sitt liv och gör att rätt behandlingsinsatser kan sättas in om man har behov av det.

Varmt välkommen att kontakta oss på WeMind för mer information!

Informationen uppdaterades 07 februari 2018 av Vården.se

Om WeMind - Göteborg

4,9

Varmt välkommen till WeMind!

ALLA som behöver det ska snabbt kunna få bästa tänkbara vård. WeMind har mottagningar i Stockholm och Göteborg och för dig som bor i annan ort kan vi erbjuda distansterapi med hjälp av videotelefoni.

Det finns idag effektiva och utvärderade behandlingsmetoder för många psykiska problem. På WeMind är du garanterad att få behandling precis enligt dessa metoder. Vi fick ett bevis för att vårt arbete med kvalitet var uppskattat när vi 2013 blev utsedda till en av Sveriges tre bästa vårdenheter.

På WeMind arbetar endast legitimerade behandlare och alla är noga utvalda för att de båda är duktiga behandlare och ger ett bra bemötande.

Exempel på områden som vi jobbar med:

• Oro, ångest, fobier, tvång
  • Nedstämdhet, depression
  • Sömnproblem
  • Ätstörningar
  • Relationsproblem hos par
  • Posttraumatisk stress
  • Neuropsykiatriska problem

Vi tror att du kommer trivas på WeMind och kommer vara nöjd med resultatet av din behandling.

Informationen uppdaterades 07 februari 2018 av Vården.se

Behandlingar hos WeMind - Göteborg

ADHD- och Aspergerutredning hos WeMind - Göteborg

Depression hos WeMind - Göteborg

Depression kallas ibland ”själens förkylning” eftersom det är ett så vanligt problem. Mellan 5 och 10 % av alla svenskar är deprimerade, och...

KBT hos WeMind - Göteborg

Vårdprogrammen rekommenderar i de flesta fall kognitiv beteendeterapi (KBT) eftersom det är den terapi som har bäst bevisad effekt vid flert...

Ångest hos WeMind - Göteborg

Efter konsultation

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan ...

Ätstörningar hos WeMind - Göteborg

De flesta människor oroar sig över sitt utseende ibland. Många försöker äta någorlunda hälsosamt och träna regelbundet. Extrem bantning ...

Karta - Otterhällegatan 2, Göteborg

4,9

20:36 - 27 feb, 2018

01:05 - 02 feb, 2018 skrev:

Oerhört bra bemötande, psykologen lyssnade verkligen på allt man berättade och var oerhört förstående. Har aldrig tidigare blivit så bra bemött tidigare inom någon vård överhuvudtaget som hos WeMind! Professionella och respektfulla!

20:16 - 23 jan, 2018

16:40 - 24 jan, 2016

• Fråga ställd 09:52 30 aug 2018

Hej!
    Gör ni ADHD-utredningar på barn (12-åring)? Behövs remiss? Bekostar man det själv, och i så fall hur mkt kostar det? Väntetid?
    Tack på förhand!

WeMind - Göteborg svarar:

Hej! Vi gör utredningar på barn på uppdrag/avlastning från olika BUP-mottagningar. Då måste alltså remissen/betalningsförbindelsen komma från dem till oss. När den har kommit blir man kallad inom ramen för vårdgarantin.

Vänliga hälsningar
    Helene