KBT

WeMind - Göteborg - Göteborg

Vårdprogrammen rekommenderar i de flesta fall kognitiv beteendeterapi (KBT) eftersom det är den terapi som har bäst bevisad effekt vid flertalet psykiska besvär.

WeMind är Sveriges största enhet för KBT och behandlingen ges enbart av legitimerade psykologer med utbildning i denna terapiform.

Terapin ser olika ut vid olika diagnoser och anpassas alltid till patientens behov och livssituation. Det gemensamma arbetet i terapin inleds med en kartläggning av hur besvären ser ut och utifrån den utformas en individuell plan för behandling.

KBT är en tidsbegränsad behandling där patienten arbetar med hemuppgifter mellan varje session eftersom förändringar ofta behöver göras i praktiken, inte bara i samtal med psykologen.

Vad händer när KBT terapin är slut?

Mot slutet av terapin kan man glesa ut kontakten för att öva på att arbeta självständigt. Inför terapins avslutning skrivs en plan för hur man ska arbeta vidare med det man lärt sig.

Syftet med KBT är att ta sig ur de svårigheter man hamnat i och lära sig principer så att man framöver själv kan hantera liknande problem.

Informationen uppdaterades 14 december 2016 av Vården.se

031-384 43 74
Visa telefonnummer

Västra Hamngatan 13A, 411 17, Göteborg - visa på karta

Om WeMind - Göteborg

Varmt välkommen till WeMind! ALLA som behöver det ska snabbt kunna få bästa tänkbara vård. WeMind har mottagningar i Stockholm och Göteborg och för dig som bor i annan ort kan vi erbjuda distansterapi med hjälp av videotelefoni.

Det finns idag effektiva och utvärderade behandlingsmetoder för många psykiska problem. På WeMind är du garanterad att få behandling precis enligt dessa metoder. Vi fick ett bevis för att vårt arbete med kvalitet var uppskattat när vi 2013 blev utsedda till en av Sveriges tre bästa vårdenheter.

På WeMind arbetar endast legitimerade behandlare och alla är noga utvalda för att de båda är duktiga behandlare och ger ett bra bemötande.

Exempel på områden som vi jobbar med:

• Oro, ångest, fobier, tvång
  • Nedstämdhet, depression
  • Sömnproblem
  • Ätstörningar
  • Relationsproblem hos par
  • Posttraumatisk stress
  • Neuropsykiatriska problem

Vi tror att du kommer trivas på WeMind och kommer vara nöjd med resultatet av din behandling.

Övriga behandlingar hos WeMind - Göteborg

• ADHD- och Aspergerutredning

Efter konsultation

ADHD är en förkortning av engelskans attention deficit/hyperactivity disorder, som brukar översättas med uppmärksamhetsstörning med överakti... Läs mer

• Depression

Depression kallas ibland ”själens förkylning” eftersom det är ett så vanligt problem. Mellan 5 och 10 % av alla svenskar är deprimerade, och... Läs mer

• Ångest

Efter konsultation

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan ... Läs mer

• Ätstörningar

De flesta människor oroar sig över sitt utseende ibland. Många försöker äta någorlunda hälsosamt och träna regelbundet. Extrem bantning ... Läs mer

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• Fråga ställd 10:34 03 maj 2013

Vad kostar det?

WeMind - Göteborg svarar:

Hej!

KBT hos psykolog kostar 1150 kr/gång och besök hos psykiater kostar 1650 kr för första besöket och 1350 kr för återbesök.

Med vänliga hälsningar

Karin, administratör WeMind Psykiatri Göteborg

• 16:40 - 24 jan, 2016

• Allemanshälsans vårdcentral - Landala Fantastiskt bra omhändertagande. Läkaren så omsorgsfull och inkännande. Övrig personal supergulliga och vänliga. Effektivt och snab... - Helène Billing Lord
    • Bromma Ortopedmottagning Så nöjd o glad att jag gick hit! Snabb hjälp. Varmt och omhändertagande bemötande av Dr.Isam och Annette. Rekommenderas!!! - Jennie
    • Rosa Gynekologmottagning Jag är jätte nöjd med läkare och varm rekommenderar Rosa Gyn mot. Tack för att ni finns. - D Hedberg
    • Solna Husläkarmottagning i Frösunda Otroligt välkomnande och flexibla !!👍👍👍👍 - Lotta
    • Rehdo Denna klinik rekommenderas varmt och då särskilt Patrik som har allt det en patient kan önska av sin läkare, *varmt o mkt vänligt bemötand... - Mona