• Lunchstängt kl 12-13

Södra Vägen 27, Göteborg - Visa på karta

Venous Centre Göteborg - Göteborg

På Venous Centre använder vi moderna metoder för att ta bort åderbråck. Du kan gå hem redan samma dag och det blir minimala märken kvar efter läkningstiden, som tar ca 6-12 månader. De nya metoderna bygger på vetenskap och erfarenhet, och har mycket hög säkerhet.

Vi använder idag tre huvudtekniker, som ersätter de gamla operationerna;

• Endo Venös Laser, förkortas EVL. (Med hjälp av en laserfiber försluts venen från insidan)

• Virknålsteknik (Via millimetersmå stickhål drar man ut synliga åderbråck med ett virknålsliknande instrument)

• Ultraljudsledd skuminjektion (används t.ex vid komplicerade åderbråck och återfall)

Den största förändringen mot tidigare är EVL-metoden. Denna metod togs i allmänt bruk 1996 i USA. Det finns idag stor erfarenhet i hela världen och vi på Venous Centre var först i både Sverige och Norge med att införa den nya metoden, år 2005. Idag gör Venous Centre mer än 4 000 EVL-behandlingar årligen.

Informationen uppdaterades 26 april 2018 av Vården.se

Om Venous Centre Göteborg

Venous Centre är sedan starten 2004 Sveriges ledande specialistklinik för behandling av åderbråck. Vi finns idag i Stockholm, Göteborg och Malmö, och vi ingår i Praktikertjänst.

Välkommen till Venous Centre, centralt beläget i Läkarhuset Göteborg.

Hur går behandlingen till?

Steg 1 - Undersökning
Du får först en tid för bedömning och diagnos hos en av våra läkare. Doktorn gör då en klinisk bedömning och en ultraljudsundersökning av dina åderbråck. Ultraljudet görs vid samma besök och på vår klinik, du behöver inte gå till någon annan plats.

Efter undersökningen ställer doktorn frågor utifrån dina problem, och ger dig förslag på hur du kan lösa dem. Om ni kommer överens om en behandling så får du tid inom 4-6 veckor.

Steg 2 - Ultraljud
Ultraljudsundersökningen talar om vilken typ av åderbråck du har samt annan information som ger förutsättningar för rätt behandling av just dina åderbråck.

Steg 3 - Behandling
När du kommer till kliniken på behandlingsdagen blir du hämtad av en sköterska, som visar dig till ett rum. Här byter du om till underkläder (t-shirt kan behållas på), tofflor och en av våra mjuka fleecerockar. Du kan behålla en undertröja eller T-shirt på dig om du så önskar. Sköterskan går igenom rutiner inför behandlingen, och du kan ställa frågor. På behandlingsrummet får du ställa dig på en liten pall, så att din doktor kan markera dina åderbråck med en tuschpenna och göra ännu en ultraljudsundersökning.

Du får därefter lägga dig på behandlingsbritsen och doktorn lägger en bedövning. Det tar högst 3-5 minuter. Därefter får du den behandling som överenskommits.

När behandlingen är klar får du ett förband om det behandlade benet (eller benen). Du går tillbaka till ditt rum. Vi kontrollerar att bandaget sitter bra, inte läcker, och att du mår allmänt bra. Vi bjuder på kaffe och smörgås. Efter c:a en timme kan du återvända hem.

Smärtorna efter behandlingen är i regel små. De flesta återgår till sitt arbete inom en till tre dagar, men man kan även arbeta direkt om man finner det nödvändigt. Det påverkar inte behandlingsresultatet.

Steg 4 - Uppföljning
Venous Centre erbjuder uppföljning till alla patienter som blivit behandlade. De patienter som gjort en laserbehandling kallas automatiskt kontroll efter 12 månader, med klinisk värdering, ultraljudsundersökning samt utvärdering av patientnöjdhet.

Vårdgarantiavtal

Venous Centre har ett vårdgarantiavtal med Region Skåne gällande diagnostik och behandling av åderbråck på benen. Avtalet kan åberopas av andra landsting/ regioner.

Vårdgarantin innebär att du som patient har rätt att få vård hos en annan vårdgivare med kortare väntetid, om den beräknade väntetiden hos din planerade vårdgivare är längre än 3 månader.

Mer information om vårdgarantin hittar du på www.1177.se.

Informationen uppdaterades 26 april 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Venous Centre Göteborg

Behandling av åderbråck hos Venous Centre Göteborg

Behandling av ådernät hos Venous Centre Göteborg

Ådernät finns hos många människor och är helt ofarliga, men upplevs av många som missprydande. Ådernät är spindelliknande, utvidgade blodkär...

Karta - Södra Vägen 27, Göteborg

11:11 - 13 mar, 2018 skrev:

Fantastiskt trevlig kunnig personal som tog hand om en från första möte🆗🤓👌❤️
Snabb tid för behandlingen och topp service omhändertagande av mig som patient.
Är så nöjd och lycklig av att fått det bästa finaste vården.

Rekommenderar till alla som vill ha första klassigvservicevochvvård.

12:06 - 08 jun, 2016

• Fråga ställd 23:35 08 maj 2018

Hej! Hur lång tid efter behandlingen kan man sola o bada?

Venous Centre Göteborg svarar:

Hej!
    Man bör vänta med att bada ca två veckor. Solskyddsfaktor ska man smörja med i upp till ett år efter behandling om man skall vara i direkt sol. Detta för att minska risken för pigmentförändringar.
    Med vänlig hälsning Linda Wäljegård

• Fråga ställd 21:58 19 dec 2017

Vad kostar det att ex behandla ett ben

Venous Centre Göteborg svarar:

Hej Karin!
    Tack för ditt mail, kostnaden beror lite på vilken typ av behandling det gäller. Är det ådernät eller åderbråcksbehandling?
    Ådernät kostar 2500kr per beh och man behöver oftast upprepa denna behandling.
    Åderbråck kostar från 5000kr och uppåt beroende på vilken behandling just du behöver. Innan du kan få ett kostnadsförslag så bör du isåfall göra en konsultation hos vår kärlkirurg där han undersöker ditt ben med ultraljud. En sådan konsultation kostar 300kr och den är inte bindande.
    Välkommen att ringa oss vid fler frågor eller tidsbokning.
    Tel:031-810908

Mvh Linda Wäljegård