Rotfyllning

Logo Tandläkarna Fahimeh Farahmand & Mahnush Owji

Tandläkarna Fahimeh Farahmand & Mahnush Owji - Göteborg

När behövs en rotfyllning?

En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad, det vill säga att man fått karies. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterier.

Rotfyllningen innebär då att man gör rent tanden och rotfyller den så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Vilket material används vid rotbehandling?

Det vanligaste materialet kallas guttaperka och är ett gummiliknande material som klistras fast i rotkanalen och sluter den.

Bedövning

Du får oftast lokalbedövning innan rotfyllning. Om pulpan i den drabbade tanden är död behövs i regel ingen bedövning då risken för att känna smärta är mycket liten.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

För mer information om rotfyllning, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 20 september 2017 av Vården.se

Kapellplatsen 3, Göteborg - Visa på karta

• Kvällsöppet vid överenskommelse.

Om Tandläkarna Fahimeh Farahmand & Mahnush Owji

Varmt välkomna till ett professionellt tandvårdsteam som gärna och omsorgsfullt tar hand om dina tänder.

Vi utför all slags allmäntandvård men även implantatbehandling, svåra rotfyllningar och enklare tandreglering med Inman Aligner.

Ditt första besök

Vid första besöket gör vi en fullständig undersökning av dina tänder och munhåla. Utifrån denna undersökning kan vi sedan behandla och ge dig råd för att du ska få en så frisk mun som möjligt. Om du behöver komma tillbaka får du självklart behandlings- och kostnadsförslag.

Tandvårdsrädd?

Tandvårdsrädda patienter försöker vi ta hand om på bästa sätt och vi har stor respekt för din rädsla inför tandläkarbesöket. Tala gärna om det för oss innan så avsätter vi tillräckligt med tid.

Hos oss får du ett vackert och friskt leende!

Expertis på mottagningen

Svårare rotfyllningar med mikroskop utförs av tandläkare Fahimeh Farahmand som genomgår specialistutbildning inom endodonti (rotfyllningsläran).

Tandreglering

Är du intresserad av tandreglering så kan det vara möjligt med den nya tandregleringsmetoden Inman Aligner som tandläkare Mahnush Owji erbjuder.

Ring oss för mer information!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandläkarna Fahimeh Farahmand & Mahnush Owji

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Tandreglering

När tänder vuxit snett, sitter för tätt eller påverkar tandbettet negativt kan det vara aktuellt för tandreglering. Oftast är det barn och u... Läs mer

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Kronor och broar

Kronor Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel ... Läs mer

• Tandimplantat

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan... Läs mer

Karta - Kapellplatsen 3, Göteborg

• 14:19 - 29 nov, 2017 skrev:

Jag och min familj har varit patient hos Mahnush sedan länge. Har fått mycket bra vård och behandling, samt goda medinska råd.

• Fråga ställd 10:02 20 nov 2013

Pris för en rotfyllning

Tandläkarna Fahimeh Farahmand & Mahnush Owji svarar:

Hej! Priset på rotfyllning är beroendet på vilken tand vi skall rotbehandla och vilken nivå på karensbelopp är du i. Är du intresserad av exakt kf måste du säga vilken tand det handlar om och hur mycket tandvård har du betalat hittills under ett år. Du kan ringa till Eva och lämna uppgifter och få svar.031-202696. MVH/ Fahimeh