Tegnérsgatan 20, Göteborg - Visa på karta

• Enligt överenskommelse

Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors - Göteborg

Vad är EMDR?

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) är en psykoterapeutisk metod som kan hjälpa dig att minska besvären efter upplevelser från det förgångna som stör ditt dagliga liv.

Vanligtvis handlar dessa tidigare upplevelser om trauman av olika slag som till exempel överfall, övergrepp, olyckshändelser eller naturkatastrofer.

Även om traumat ägde rum för många månader eller år sedan, kan du komma att känna av effekterna av detta i ditt dagliga liv genom så kallade posttraumatiska symptom. Exempelvis invaderande minnen, överväldigande känslor, mardrömmar, ångest, känslomässig avstängning, låg självkänsla och andra svårigheter att orka med att leva ett bra liv.

Vad innebär EMDR?

EMDR är en behandling som genom att använda ögonrörelser (eller annan uppmärksamhetsstimulering om inte ögonrörelser är tillämpliga i ditt fall) skall möjligöra en bearbetning av dina minnen.

Hur går behandlingen till?

En typisk EMDR-session tar mellan 60 och 90 minuter. Under denna del av behandlingen kommer terapeuten att sitta snett mittemot dig. Terapeuten kommer att be dig att ta fram den bild från händelsen som stör dig mest tillsammans med den negativa självbilden, känslorna och de fysiska sensationerna.

Du kommer att uppmanas att hålla detta i minnet så bra du kan medan dina ögon följer terapeutens fingrar, som förs fram och tillbaka. Efter en serie av 30 - 50 ögonrörelser (eller fler) kommer terapeuten att be dig att stanna, vila, ta ett djupt andetag, och sedan att lägga märke till och kort beskriva vilka tankar, känslor eller bilder som kommer för dig. Vanligtvis kommer terapeuten att be dig att hålla fast vid dessa tankar, känslor eller bilder och fortsätta med en ny omgång av ögonrörelser.

Vad är syftet med EMDR?

Alla passar inte för EMDR, något som man märker efter något behandlingstillfälle. Förhoppningen är du skall känna en lättnad, att du på ett bättre sätt skall kunna hantera dina känslor och minnen som är förknippande med händelsen.

För vidare information, välkommen att kontakta mig!

Informationen uppdaterades 19 april 2018 av Vården.se

Om Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors

Välkommen till Cognova och leg psykoterapeut Jan Strömfors!

Jag är socialpsykolog och utbildad i kognitiv psykoterapi (steg 1) och psykodynamisk psykoterapi (steg 2).

Med en socialpsykologisk grund är det naturligt för mig att fokusera på de relationer som format oss som individer och som Du kan få hjälp att hantera genom ett terapeutiskt arbete.

Psykodynamisk eller kognitiv skola?

Att besitta färdigheter i både den psykodynamiska och kognitiva skolan innebär att jag kan erbjuda Dig att arbeta med insikter som rör Din livshistoria och bakgrund såväl som mer handfasta kognitiva verktyg som Du får användning för här och nu. Oftast berikar de båda metoderna varandra.

Idag hör man ofta att den kognitiva psykoterapin endast går på ytan och den psykodynamiska berör djupare skikt inom människor. Till viss del kan väl det stämma, men för mig är det viktigaste med att erbjuda Dig båda skolorna att Du som klient får tillgång till den terapivariant som Du känner dig trygg att arbeta inom – tillsammans med mig.

För en del människor kan det kännas viktigt att få en förståelse för hur dessa föreställningar uppkommit för att det ska kunna ske en utveckling, för andra är själva förändringen i fokus för vårt arbete tillsammans.

Hur går det till och vad kostar det?

Du är välkommen att kontakta mig för ett första sonderande och förutsättningslöst samtal där vi också kommer överens om kostnaden och omfattningen av vårt arbete.

Vi finns i centrala Göteborg

Vi finns i centrala Göteborg vid två mottagningar: Tegnérsgatan 20 och Storgatan 41.

På mottagningarna erbjuder Cognova enskilda psykoterapier enligt ovan.

På mottagningen Storgatan har Cognova, i samarbete med Capaxum/Agera, utvecklat en unik process för att skräddarsy behandlingar för risk- och missbruk av alkohol och droger. Vi har därmed möjligheter att arbeta med beroendeproblematik såväl enskilt som i grupp. Läs mer på:

http://www.capaxum.se/ http://www.ageragoteborg.se/

Förutom 12-stegsinriktning och Community Reinforcement Strategy (CRA) erbjuder vi en helhetsinsats med inslag av Acceptance and Commitment Therapy (ACT) och Affektfokuserad korttidsterapi, en metod som visat sig mycket verksam för just beroendeproblematik.

Som ytterligare del i behandlingen kan vi erbjuda Traditionell Kinesisk Medicinsk Akupunktur och Biofeedback.

Främst vänder vi oss mot HR-avdelningar inom företag och offentlig förvaltning, men också enskilda sökanden är välkomna. Kontakta oss gärna för ytterligare information!

För mig är det angeläget att Du som klient verkligen ser förändringar hos dig själv och i din vardag.

Våra behandlingar

• Samtalsterapi
  • Stödsamtal
  • Traumabearbetning
  • Ångest

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 19 april 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors

Depression hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors i Göteborg

Att vi människor, i samband med vissa livssituationer, känner oss nedstämda eller ledsna är en ganska naturlig del av våra liv. En depressio...

EMDR hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors i Göteborg

Vad är EMDR? Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) är en psykoterapeutisk metod som kan hjälpa dig att minska besvären eft...

KBT hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors i Göteborg

Vad är KBT? KBT står för kognitiv beteendeterapi och är en terapiform där vikten ligger på samspelet mellan individen och dess omgivning....

Psykodynamisk terapi hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors i Göteborg

Inom psykoterapi finns det två inriktningar, kognitiv beteendeterapi (KBT) och psykodynamisk terapi. Kort sagt innebär psykodynamisk terapin...

Ångest hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors i Göteborg

Vad innebär ångest? När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna ...

Jan Strömfors

Psykoterapeut

Karta - Tegnérsgatan 20, Göteborg

19:09 - 25 jan, 2018 skrev:

Kontaktade Jan efter att ha hittat honom via Google och tillsammans började vi nysta i min livshistoria för ca sex månader sedan. Det har varit väldigt givande möten där jag lärt mig mycket om mig själv och varför jag reagerar, interagerar och tänker på vissa sätt. Bland annat har jag lärt mig att mycket beror på mina uppväxtförhållanden. Det är fantastiskt att upptäcka att man börjat tänka på ett annat sätt som får en att må bättre. Det känns som att jag växt något oerhört som människa och ångrar inte en sekund att jag tog steget. Jag tycker alla människor borde få chansen att gå i terapi då det är som att investera i sig själv. Jan Strömfors är mycket kompetent, empatisk och professionell och jag kan varmt rekommendera honom. Faktum är att jag blivit såpass inspirerad att jag själv vill utbilda mig till psykoterapeut för att kunna hjälpa andra att må bättre. Bättre omdöme kan man väl inte få?

23:28 - 23 jan, 2018 skrev:

Mycket nöjd med resultatet från terapin! Jan är väldigt kompentent, omtänksam och engagerad i sina klienter. Var en stor trygghet under en oerhört jobbig period. Hjältpe mig att förstå mig själv bättre, nå acceptans och finna ro. Rekommenderar starkt!

10:18 - 30 okt, 2017 skrev:

Att växa upp med en tvillingsyster har inte alltid varit så lätt, då föräldrarna tog oss som EN person, även i skolan ville inte lärarna skilja oss åt. Min personlighet och mina talanger kom intte fram.
Men med hjälp av Jan Strömfors har jag nu fått en egen identitet. Han är otroligt bra på att stanna upp i samtalen, ställa de rätta frågorna så att jag fick reflektera över situationen (ex från brandomenen eller relationer med män) vad jag kände, vad jag tänkte i situationen, vad jag ville ha sagt. Detta gav mig en stark känsla av egenvärde, egen identiet, och en egen röst. Detta är det det bästa jag har gjort i mitt liv. "En glad pensionär"

07:18 - 22 aug, 2017 skrev:

Har rett ut en massa skit inom mig som spökat sen jag var liten. Det finns en del kvar att arbeta med men Jan har verkligen gett mig verktygen att fortsätta jobba på egen hand.
Fantastisk hjälp. Rekommenderas verkligen.

18:01 - 17 mar, 2017 skrev:

Omtänksam och mycket kompetent. Bryr sig om sina klienter. Lite väl mycket freudiansk inrikning, men är man intresserad av att förstå sig själv så är Jan utmärkt.

20:06 - 23 feb, 2017 skrev:

Mycket nöjd med behandling och resultat

13:07 - 27 jan, 2017 skrev:

Terapien har hjälpt mig med att komma till kärnan av många inre konflikter som jag har haft i flera år, detta har också gett mig en mycket bättre förståelse av mig själv. Jag har fått mycket mer ro inombords nu. Terapien har varit till stor nytta.

18:49 - 04 aug, 2016

23:47 - 05 feb, 2016 skrev:

Jag vände mig till Jan för hjälp att ta mig igenom en väldigt tuff period i mitt liv, jag hade tidigare en halv skeptisk inställning till psykologer/psykoterapeuter. En inställning som snabbt ändrades, första intrycket var att Jan faktiskt genuint bryr sig om sina patienter. Jag rekommenderar starkt Jan Strömfors!

Jag mår idag bättre än vad jag någonsin gjort tidigare, allt tack vare våra möten!

20:54 - 28 jan, 2016 skrev:

Mycket gott och proffesionellt bemötande, inger stort förtroende. Redan första besöket gav resultat. Mycket nöjd.

19:48 - 12 jun, 2015 skrev:

Jag rekommenderar Cognova varmt. Jag har fått otroligt mycket av samtalen med Jan Strömfors och uppskattar verkligen den hjälp, empati och professionalitet jag möttes med. Att öppna upp och se sig själv och omvärlden ur ett nytt ljus utvecklades naturligt i våra samtal och det är något jag är väldigt tacksam för och har haft stor nytta av sedan dess. Jag har idag en låda fullt av "redskap" som jag tidigare saknade och detta är mycket tack vare den kunskap och insikt jag blev erbjuden i Cognova, men även att de lyssnade. Tack!

09:21 - 02 nov, 2013 skrev:

Jag känner mig mycket nöjd med mina besök hos Vården.se,
Jag har fått möjlighet till att lyssna inåt så att jag har hittat mycket styrka inifrån och vilken väg jag ska gå i livet med stora och små beslut. Jag tror att det är väldigt viktigt. Vi har många svar inom oss men det är svårt att nå dit på egen hand eller utan professionell hjälp.
Först när jag träffade min psykoterapeut var jag i ett läge när jag inte alls mådde bra. Det var väldigt värdefullt och nödvändigt att få prata med någon som lyssnade och gav verktyg till att hjälpa mig må bättre, Verktyg som jag väldigt ofta använder i min vardag än idag. Detta har gjort att jag mår mycket bättre!
Jag rekommenderar denna mottagning starkt! Att få känslan av att någon bryr sig, ger tid och professionell hjälp är tryggt och viktigt! Det märks att dom har mycket kunskap, är professionella och framförallt medmänskliga!