Logo Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors

Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors - Göteborg

Vad är KBT?

KBT står för kognitiv beteendeterapi och är en terapiform där vikten ligger på samspelet mellan individen och dess omgivning. Med hjälp av tester och skalor kartläggs tankar och beteenden. Vidare försöker man förändra personens tankar och känslor och därefter förändra vanor och beteenden.

Vad menas med beteende inom KBT?

Med beteende menas olika kroppsliga reaktioner, handlingar, tolkningar och uppfattningar om händelser och situationer i omgivningen och vardagen. KBT är mer inriktad på nuet och framtiden än på det förflutna.

En KBT-behandling brukar vara mellan fem och tjugo behandlingstillfällen, där varje tillfälle är mellan 45 och 60 minuter långt.

Hur kan en KBT-behandling gå till?

KBT-terapeuten och patienten arbetar tillsammans och följer en gemensamt uppsatt arbetsplan för att få struktur på samtalet. Ofta för både terapeuten och patienten anteckningar och i slutet av behandlingstillfället får ofta patienten med sig en hemuppgift som rör det problem som behandlas.

Välkommen att kontakta mig för mer information!

Informationen uppdaterades 30 mars 2015 av Vården.se

Visa telefonnummer

Tegnérsgatan 20, Göteborg - Visa på karta

• Enligt överenskommelse

Om Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors

Välkommen till Cognova och leg psykoterapeut Jan Strömfors!

Jag är socialpsykolog och utbildad i kognitiv psykoterapi (steg 1) och psykodynamisk psykoterapi (steg 2).

Med en socialpsykologisk grund är det naturligt för mig att fokusera på de relationer som format oss som individer och som Du kan få hjälp att hantera genom ett terapeutiskt arbete.

Psykodynamisk eller kognitiv skola?

Att besitta färdigheter i både den psykodynamiska och kognitiva skolan innebär att jag kan erbjuda Dig att arbeta med insikter som rör Din livshistoria och bakgrund såväl som mer handfasta kognitiva verktyg som Du får användning för här och nu. Oftast berikar de båda metoderna varandra.

Idag hör man ofta att den kognitiva psykoterapin endast går på ytan och den psykodynamiska berör djupare skikt inom människor. Till viss del kan väl det stämma, men för mig är det viktigaste med att erbjuda Dig båda skolorna att Du som klient får tillgång till den terapivariant som Du känner dig trygg att arbeta inom – tillsammans med mig.

För en del människor kan det kännas viktigt att få en förståelse för hur dessa föreställningar uppkommit för att det ska kunna ske en utveckling, för andra är själva förändringen i fokus för vårt arbete tillsammans.

Hur går det till och vad kostar det?

Du är välkommen att kontakta mig för ett första sonderande och förutsättningslöst samtal där vi också kommer överens om kostnaden och omfattningen av vårt arbete.

Vi finns i Göteborg och Borås

På mottagningarna i Göteborg och Borås erbjuder Cognova enskilda psykoterapier enligt ovan.

På mottagningen i Borås har Cognova, i samarbete med Capaxum, utvecklat en unik process för att skräddarsy behandlingar för risk- och missbruk av alkohol och droger. Vi har därmed möjligheter att arbeta med beroendeproblematik såväl enskilt som i grupp.

Förutom 12-stegsinriktning och Community Reinforcement Strategy (CRA) erbjuder vi en helhetsinsats med inslag av Acceptance and Commitment Therapy (ACT) och Affektfokuserad korttidsterapi, en metod som visat sig mycket verksam för just beroendeproblematik.

Som ytterligare del i behandlingen kan vi erbjuda Traditionell Kinesisk Medicinsk Akupunktur och Biofeedback.

Främst vänder vi oss mot HR-avdelningar inom företag och offentlig förvaltning, men också enskilda sökanden är välkomna. Kontakta oss gärna för ytterligare information!

För mig är det angeläget att Du som klient verkligen ser förändringar hos dig själv och i din vardag.

Våra behandlingar

• Samtalsterapi
  • Stödsamtal
  • Traumabearbetning
  • Ångest

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors

• Depression

Att vi människor, i samband med vissa livssituationer, känner oss nedstämda eller ledsna är en ganska naturlig del av våra liv. En depressio... Läs mer

• EMDR

Vad är EMDR? Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) är en psykoterapeutisk metod som kan hjälpa dig att minska besvären eft... Läs mer

• Psykodynamisk terapi

Inom psykoterapi finns det två inriktningar, kognitiv beteendeterapi (KBT) och psykodynamisk terapi. Kort sagt innebär psykodynamisk terapin... Läs mer

• Ångest

Vad innebär ångest? När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna ... Läs mer

Karta - Tegnérsgatan 20, Göteborg

• 10:18 - 30 okt, 2017 skrev:

Att växa upp med en tvillingsyster har inte alltid varit så lätt, då föräldrarna tog oss som EN person, även i skolan ville inte lärarna skilja oss åt. Min personlighet och mina talanger kom intte fram.
    Men med hjälp av Jan Strömfors har jag nu fått en egen identitet. Han är otroligt bra på att stanna upp i samtalen, ställa de rätta frågorna så att jag fick reflektera över situationen (ex från brandomenen eller relationer med män) vad jag kände, vad jag tänkte i situationen, vad jag ville ha sagt. Detta gav mig en stark känsla av egenvärde, egen identiet, och en egen röst. Detta är det det bästa jag har gjort i mitt liv. "En glad pensionär"

• 07:18 - 22 aug, 2017 skrev:

Har rett ut en massa skit inom mig som spökat sen jag var liten. Det finns en del kvar att arbeta med men Jan har verkligen gett mig verktygen att fortsätta jobba på egen hand.
    Fantastisk hjälp. Rekommenderas verkligen.

• 18:01 - 17 mar, 2017 skrev:

Omtänksam och mycket kompetent. Bryr sig om sina klienter. Lite väl mycket freudiansk inrikning, men är man intresserad av att förstå sig själv så är Jan utmärkt.

• 20:06 - 23 feb, 2017 skrev:

Mycket nöjd med behandling och resultat

• 13:07 - 27 jan, 2017 skrev:

Terapien har hjälpt mig med att komma till kärnan av många inre konflikter som jag har haft i flera år, detta har också gett mig en mycket bättre förståelse av mig själv. Jag har fått mycket mer ro inombords nu. Terapien har varit till stor nytta.