Logo Tandläkare Anders Ewert

Tandläkare Anders Ewert - Göteborg

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Är besvären svår så att man inte kan träna bort dem kan man vara i behov av en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi på Tandläkare Anders Ewert kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäkens tänder och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 20 maj 2016 av Vården.se

fr. 3 250 kr

Götgatan 14, Göteborg - Visa på karta

Om Tandläkare Anders Ewert

Välkommen till Tandläkare Anders Ewert!

Vi håller till mitt i centrala Göteborg, Götgatan 14, inne i Nordstan, där det är nära till både spårvagn och parkering.

Vi erbjuder all typ av tandvård, från blekning till implantat!

På kliniken är vi totalt tre tandläkare som är verksamma under ett gemensamt varumärke, Tandvården i Nordstan. Kliniken har funnits i 28 år och blir uppdaterad hela tiden med det senaste inom tandvården.

Ljusa, fräscha lokaler ihop med glad och trygg personal gör att du kommer att trivas hos oss. Du kan känna dig trygg!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandläkare Anders Ewert

• Rotfyllning

fr. 3 180 kr

När behövs en rotfyllning? En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad och... Läs mer

• Tandblekning

2 800 kr Över- och underkäke

Här hos oss på Tandläkare Anders Ewert kan vi erbjuda en rad olika behandlingar inom estetisk tandvård. Oavsett vilken behandling du vill ha... Läs mer

• Tandimplantant

Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titanskruvar som fästs i tandbenet,... Läs mer

• Tandläkarundersökning

fr. 850 kr

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

Karta - Götgatan 14, Göteborg

• 19:48 - 18 dec, 2017 skrev:

Efter att ha fått hjälp med tandutdragningar, rotfyllningar, kronor m.m. Under årens lopp blir mitt omdöme. Förbaskat skicklig och tillmötesgående tandläkare och sköterska 👍

• 16:56 - 29 nov, 2017

• 12:47 - 22 sep, 2017 skrev:

Världens bästa tandläkare, lugn, kompetent, vänlig, och det gör inte ont ens när han drar visdomständer :)

• 13:27 - 20 dec, 2016

• 20:52 - 13 apr, 2016 skrev:

Får alltid snabbt hjälp när det behövs.
    Känner mig väl omhändertagen och så är de alltid glada.

• 12:28 - 12 jun, 2015

• 23:21 - 25 jun, 2014 skrev:

Kan varmt rekommendera Anders! Kunnig, lätt att resonera med, alltid trevlig och har rimliga priser. Ann-Sofi är jättegullig! Sedan har de världens trevligaste telefonmeddelanden. Särskilt sången uppskattas. Även om det inte alltid är roligt att gå till tandläkaren så är det trevligt här och man känner en speciell omtanke.