Logo Tandläkarna Andrup Mannerfelt

Tandläkarna Andrup Mannerfelt - Göteborg

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Tandläkarna Andrup Mannerfelt kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 29 februari 2016 av Vården.se

Viktoriagatan 20, Göteborg - Visa på karta

• Onsdag - Torsdag 08:00 - 17:00

Om Tandläkarna Andrup Mannerfelt

Tandläkarna Andrup Mannerfelt drivs av Gabrielle Mannerfelt och Magnus Andrup. Praktiken är belägen mitt i stan med Avenyn bara några minuters gångväg bort.

Hos Tandläkarna Andrup Mannerfelt behandlas du i en lugn och modern miljö. Målet är att patienterna ska känna sig väl omhändertagna och få den bästa möjliga tandvård avseende personligt bemötande, teknik och miljö.

Vi arbetar enligt kvalitetssystemet Qualident.

Allmän- och kosmetisk tandvård

Den tandvård som utförs är dels allmäntandvård, dels kosmetisk tandvård så som skalfasader och tandblekning. Tandläkarna Andrup Mannerfelt besitter mångårig erfarenhet inom implantatbehandling och de märken som används är Dentsply Astra och Nobel Biocare.

Välkommen till Tandläkarna Andrup Mannerfelt!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandläkarna Andrup Mannerfelt

• Estetisk tandvård

Estetisk tandvård handlar om att förbättra tändernas utseende och estetiska intryck hos personer. Skillnaden till traditionell tandvård är a... Läs mer

• Tandhygienistbehandling

• - Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.
    • - Fluorbehandling vid behov.
    • - Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.
    440 kr
  • Undersökning av ny patient

• - Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.
    • - Fyra röntgenbilder ingår.
    775 kr
  • Tandblekning

• - Pris efter konsultation
  • Tandutdragning

• - Vanlig utdragning av en tand.
    • - Alla moment ingår.
    • - Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.
    1 805 kr
  • Tandlagning på kindtand, tre ytor

• - Om man får ett hål i en tand eller om en gammal lagning gått sönder så behöver tanden lagas. Hur går behandlingen till? Behandlingen ...
    1 447 kr
  • Rotfyllning av framtand

• - När behövs en rotfyllning? En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad,...
    *3 678 kr
  • Krona på enstaka tand, metall och porslin

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
    • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
    *5 095 kr

* Inkl. Högkostnadsskydd