Logo Tandläkare Niklas Häggström

Tandläkare Niklas Häggström - Göteborg

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen och även remitera snarkskenor. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 23 november 2015 av Vården.se

Kapellplatsen 3, Göteborg - Visa på karta

• Måndag - Onsdag 08:00 - 17:00
  • Fredag 08:00 - 17:00 Efter överenskommelse

Om Tandläkare Niklas Häggström

Jag har min mottagning på Kapellplatsen centralt i Göteborg. Jag delar mottagning med Landalatandläkarna och tack vare detta så finns det ett bra team som kan ta hand om dig och din olika behov.

Vår praktik är fräsch och modern och består naturligtvis inte enbart av tandläkare utan dessutom av idel kompetent övrig personal; tandhygienister, tandsköterskor och tandtekniker på det egna labbet.

Allt från allmän tandvård till implantant och blekning

Mycket hög kompetens inom alla områden av allmän tandvård och specialkompetenta tandläkare inom protetik (estetik, skalfasader, implantat, blekning) samt kvalificerad specialisttandvård inom Parodontologi, Käkkirurgi, Endodonti samt nära samarbete med tandläkare inom Ortodonti.

Varmt välkommen till mig Tandläkare Niklas Häggström!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandläkare Niklas Häggström

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Tandimplantat

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan... Läs mer

• Kronor och broar

Kronor Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel ... Läs mer

Karta - Kapellplatsen 3, Göteborg