Logo Tandläkare Niklas Häggström

Tandläkare Niklas Häggström - Göteborg

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos tandläkaren. Metoden går ut på att använda en blekande gel ibland i kombination med ljusbehandling eller laser. Nedan kan du läsa om tandblekning hos tandläkaren respektive hemma.

Före tandblekning hos tandläkare (stolsblekning)

Om en person har hål, tandsten eller missfärgningar måste detta åtgärdas innan behandling.

Hur lång tid tar behandlingen?

På en tandvårdsmottagning tar behandlingen ungefär en timme. För ett riktigt bra resultat kan behandlingen behöva upprepas en till två gånger vid olika tillfällen.

Har tandblekning några biverkningar?

Det man kan uppleva som obehagligt är ilningar samt irriterat tandkött ett par dygn efter behandling. I förlängningen har tandblekning inte några biverkningar.

Före behandling av hemmatandblekning

För att kunna bleka sina tänder hemma måste en tandläkare eller tandhygienist avgjuta dina tänder för att kunna tillverka en plastskena. I denna plastskena applicerar man sedan själv ett blekmedel innan man fäster skenan på tänderna. Den ska sitta på en till två timmar. Det är viktigt att före behandling noga borsta sina tänder samt göra rent mellan dem.

Under behandling

Undvik att äta, dricka eller röka.

Efter slutförd blekning

Använd en tandkräm med extra fluor till dina tänder för att bibehålla slutresultatet.

Finns risk för biverkningar?

Man kan möjligen uppleva ökad känslighet i sina tänder under en kort period efter genomförd behandling. Skulle ett ihållande besvär uppstå ska du kontakta din tandläkare eller tandhygienist.

Välkommen att kontakta oss för mer information om tandblekning!

Informationen uppdaterades 23 november 2015 av Vården.se

Kapellplatsen 3, Göteborg - Visa på karta

• Måndag - Onsdag 08:00 - 17:00
  • Fredag 08:00 - 17:00 Efter överenskommelse

Om Tandläkare Niklas Häggström

Jag har min mottagning på Kapellplatsen centralt i Göteborg. Jag delar mottagning med Landalatandläkarna och tack vare detta så finns det ett bra team som kan ta hand om dig och din olika behov.

Vår praktik är fräsch och modern och består naturligtvis inte enbart av tandläkare utan dessutom av idel kompetent övrig personal; tandhygienister, tandsköterskor och tandtekniker på det egna labbet.

Allt från allmän tandvård till implantant och blekning

Mycket hög kompetens inom alla områden av allmän tandvård och specialkompetenta tandläkare inom protetik (estetik, skalfasader, implantat, blekning) samt kvalificerad specialisttandvård inom Parodontologi, Käkkirurgi, Endodonti samt nära samarbete med tandläkare inom Ortodonti.

Varmt välkommen till mig Tandläkare Niklas Häggström!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandläkare Niklas Häggström

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Bettskena

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att... Läs mer

• Tandimplantat

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan... Läs mer

• Kronor och broar

Kronor Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel ... Läs mer

Karta - Kapellplatsen 3, Göteborg