Ögonlaser med LASEK/ELSA

capiomedocular-behandling
Logo Capio Medocular

Capio Medocular - Göteborg

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation) som metoden även kallas, är en vidareutvecklad form av den traditionella ögonlaserbehandlingen PRK.

Skillnaden är att man vid LASEK inte tar bort hornhinnans ytskikt (epitelet) utan endast föser det åt sidan och sedan lägger det på plats igen efter ögonlaserbehandlingen. På det sättet minskar obehaget samtidigt som läkningen påskyndas.

Behandling av synfel med LASEK / ELSA

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation), som metoden även kallas, har numer ersatt den beprövade ögonlaserbehandlingen PRK.

1. Hornhinnans yttersta cellskikt tas bort och synfelet korrigeras sedan med ögonlaser.
  2. En kontaktlins placeras på behandlingsytan. Den får sitta kvar under några dagar.

Denna metod förenar säkerheten hos den traditionella PRK-behandlingen med flera av fördelarna hos den populära LASIK-metoden.

Så går en LASEK/ELSA-behandling till

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation), som metoden även kallas, innebär att man, efter bedövning med ögondroppar, lösgör hornhinnans yttersta cellskikt (= epitelet) med hjälp av en svag alkohollösning. Ytskiktet förs sedan åt sidan och laserbehandlingen utförs.

Det lilla sår som lasern åstadkommit på hornhinnans yta täcks sedan med en s.k. bandagelins. Du behöver inte ha något annat bandage och kan ha ögat öppet direkt efter behandlingen. Du kan sedan själv ta ut bandagelinsen efter 3 dagar, så som du gör med en vanlig kontaktlins.

Direkt efter att bandagelinsen avlägsnats kan en viss värk- och skavkänsla uppkomma. Hur mycket besvär man får är väldigt individuellt och man kan ha det även under tiden bandagelinsen sitter i.

De första dagarna efter ingreppet är hornhinnan svullen, vilket ger dimsyn. Redan efter en vecka har synen förbättrats avsevärt och i de flesta fall är synskärpan helt stabiliserad efter 1-3 månader. Att se på TV eller läsa skadar inte ögat.

Du bör dock vara försiktig med att utsätta ögat för dammiga miljöer och starkt solljus. Vi rekommenderar därför att du bär solglasögon utomhus de första månaderna efter behandlingen vid solsken. Eftersom det tar ett tag för synen att stabiliseras kan man välja att ett öga i taget men det går också bra att operera bägge samtidigt.

LASEK/ELSA lämpar sig bäst för låg när- och översynthet – även i kombination med astigmatism - och när horhinnan är för tunn för LASIK. Det är en relativt sett mycket säker och enkel metod även om läkningstiden är längre och obehagen större än med LASIK och ICL.

Det finns en teknik att göra LASEK även på större synfel genom att modifiera läkningsprocessen med Mitomycin men vanligtvis förordar vi då ICL.

Informationen uppdaterades 03 mars 2017 av Vården.se

13 900 kr

per öga (studentrabatt 1.500 per öga)

Visa telefonnummer

Östra Hamngatan 52, 4 tr , Göteborg - Visa på karta

• Måndag - Fredag 08:00 - 16:30 Lunch 12:00 - 13:00

Om Capio Medocular

Vid Capio Medocular i Göteborg behandlar vi sedan 1994 närsynthet, översynhet och astigmatism med laser- och linskirurgi (se behandling av synfel).

Våren 2004 förlänades kliniken utmärkelsen ICL Center of Excellence av linstillverkaren STAAR i USA, som första europeiska klinik som fick använda ICL-linserna.

Vi har även en allmänmedicinsk ögonmottagning och opererar grå starr, både privat och på uppdrag av VGR. Vi har även många gråstarrpatienter som kommer via olika sjukförsäkringar.

Övriga behandlingar hos Capio Medocular

• Grå starr

fr. 300 kr Patientavgift. Privat finansiering 13 900 kr per öga.

De flesta äldre drabbas förr eller senare av grå starr eller katarakt som sjukdomen också kallas. Idag behöver detta inte medföra några stör... Läs mer

• Synfel och ögonlaser

fr. 13 900 kr per öga

På Capio Medocular kan vi lova dig trygga och säkra behandlingsmetoder för i stort sett alla typer av synfel. Oavsett om du är närsynt, över... Läs mer

• Linsoperation med ICL

fr. 20 700 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

ICL (Implantable Intraocular Contact Lens) är en mikrokirurgisk behandling utan laser för korrigering av närsynthet, översynthet och astigma... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins

fr. 16 900 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Refractive Lens Exchange (RLE), eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, lå... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins

fr. 24 500 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Refractive Lens Exchange (RLE) eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, lån... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - torisk lins

27 000 kr per öga

Karta - Östra Hamngatan 52, 4 tr , Göteborg

• 19:40 - 09 jun, 2017 skrev:

Trevligt bemötande
    Proffisionellt

• 22:16 - 17 jul, 2016 skrev:

Jag är så nöjd med min synfelsoperation. Fick en multifokal lins i båda ögonen. 2 dagar senare ser jag som i ungdomen. Det är helt fantastiskt! Värt varenda krona!
    Trevligt bemötande, skicklighet, och allt bara bra.....
    Jag kan varmt rekommendera denna klinik.