Boka här

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Gävle

Nygatan 40, Gävle - Visa på karta

Hälsokontroll kost

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på kost passa dig, något du enkelt beställer hos Svensk Provtagning Gävle.

Kosten spelar roll

Vår kost är otroligt viktig då vitaminerna och mineralerna som vi behöver oftast kommer ifrån maten vi äter. Missar vi att få i oss det kroppen behöver ökar risken att drabbas av brister, vilket kan orsaka en rad symtom. Har du besvär såsom trötthet och muskelsvaghet kan det bero på exempelvis D-vitaminbrist eller magnesiumbrist. Dock finns det även de som har brister utan att de märker av det. Det är därför hälsokontroller kan vara viktiga för att veta mer.

Vad analyserar hälsokontrollen för kost?

Den hälsokontroll för kost som vi erbjuder kallas också för “Vegan och vegetariskt kostpaket” hos Svensk Provtagning Gävle. I den analyseras sex viktiga områden som är kopplade till kosten och som kan ge dig en indikation på om du lider av några brister:

1. Blodstatus. Är du ofta trött, yr eller andfådd? Det kan bero på blodbrist. Vi analyserar detta och därmed även ditt immunförsvar.
  2. Hjärta / Kärl. Du får insikter i blodets fett- eller sockernivåer, för att se om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  3. Njurfunktion. Om du har sämre njurfunktion märker du det genom symtom som illamående, svullnad och högt blodtryck. Vi tittar på det i denna analys.
  4. Blodsocker. Genom att mäta nivån på ditt blodsocker går det att se om det finns tidiga tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  5. Vitaminer / mineraler. Detta test analyserar mängden av vitaminer och mineraler för att se att du har en lagom nivå.
  6. Sköldkörtel. Sköldkörteln är viktig då den reglerar ämnesomsättningen i kroppen. Är den över- eller underaktiv kan det ge många olika symtom.

Behöver du justera kosten?

Det kan ta några dagar innan du har fått dina resultat efter att du lämnat blodprov hos Svensk Provtagning Gävle. Förutom dina provsvar får du en kommentar av en legitimerad speciliastläkare som förklarar lite mer ingående vad resultaten faktiskt betyder. Dessutom får du förslag på vad du kan göra för att förbättra dina värden.

Viktiga saker att tänka på inför prov för hälsokontroll kost

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Nygatan.
  • Vi rekommenderar att ta provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Ät inget 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Du kan inte lämna prover om något av detta gäller:

• Du tar medicin med NSAID-preparat.
  • Du tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Du har/har nyss haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Om du är nyfiken på om du får allt via din kost - gör hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Gävle!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Gävle

Välkommen till Svensk Provtagning Gävle!

Svensk Provtagning Gävle är en hälsotjänst som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Nygatan i Gävle. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

De här hälsokontrollerna kan du boka hos oss

Vi kan erbjuda många olika typer av hälsokontroller. Några av dessa är:

• Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du hittar all information om de olika hälsokontrollerna under fliken behandlingar!

Vilka fördelar finns med hälsokontroll hos Svensk Provtagning Gävle?

Du kan ha avvikande värden utan att vara medveten om det. Genom en hälsokontroll där du lämnar blodprov får du en indikation på hur dina värden ser ut och ifall du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, till exempel diabetes. Upptäcks sådana indikationer tidigt så kan du få behandling i ett tidigare skede och därmed motverka framtida hälsoproblem. Naturligtvis är den bästa kombinationen att du kombinerar resultaten från din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor. Då skapar du bra förutsättningar för ett långt och friskt liv!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Gävle

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Gävle hittar du på Nygatan och vi samarbetar med Encia Gävle.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Gävle!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Gävle

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Gävle

För den mest omfattande analysen om hela din hälsa, kan du göra det vi kallar för Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Gävle. Vå...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Gävle

Vi på Svensk Provtagning Gävle erbjuder en omfattande hälsokontroll för kvinnor. Hälsokontroll utformad specifikt för kvinnor Vi har t...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Gävle

Hos Svensk Provtagning Gävle kan du göra en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är man. Hälsokontrollen för män Den här omfat...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Gävle

Skaffa en bra överblick av din allmänna hälsa genom att göra just en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Gävle. Vad kan du se i e...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Gävle

Hos oss på Svensk Provtagning Gävle kan du göra ett omfattande graviditetstest, för att med stor säkerhet bekräfta om du är gravid. Vid test...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Gävle

Har du funderat på om du lider av någon vitaminbrist? Hos oss på Svensk Provtagning Gävle kan vi hjälpa dig ta reda på det! Vad är vitami...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Gävle

Testa din sköldkörtel genom att göra en specifik hälsokontroll för den hos Svensk Provtagning Gävle. När sköldkörteln är ur balans kan den g...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Gävle

Svensk Provtagning Gävle erbjuder prostatatest, för de män som vill testa sitt PSA-värde. Det kan hjälpa till att upptäcka tecken på prostat...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Gävle

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Gävle kan du genom vår hälsokontroll fö...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Gävle

Karta - Nygatan 40, Gävle