Boka här

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Gävle

Nygatan 40, Gävle - Visa på karta

Allmän hälsokontroll

Vad kan du se i en allmän hälsokontroll?

Det kan vara bra för dig att regelbundet göra allmänna hälsokontroller så du kan se om det sker någon förändring i dina värden. Våra allmänna hälsokontroller på Svensk Provtagning Gävle tittar på sex områden som valts ut för att de kan ge dig en tydlig bild av din hälsa i helhet. Vi tittar då på följande:

1. Blodstatus - hur väl fungerar ditt immunförsvar? Det kan vi undersöka genom att göra ett test av ditt blodstatus. Bland annat kan vi se om du har blodbrist.
  2. Hjärta och kärl - löper du större risk för hjärt- och kärlsjukdomar? Vi kan ta fram indikationer genom att undersöka blodets fett- eller sockernivåer.
  3. Njurfunktion - vi undersöker din njurfunktion.
  4. Leverfunktion - vi analyserar för att se hur bra din leverfunktion är.
  5. Blodsocker - skulle du kunna utveckla typ-2 diabetes? Vi mäter dina blodsockernivåer så att du kan tidigt se tecken.
  6. Inflammation - med denna analys kan vi mäta huruvida du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Hur du får dina provsvar för den allmänna hälsokontrollen

• Först får du svara på en webbenkät som kommer att ligga till grund för uppfattningen om din hälsa.
  • Efter att du beställt ditt prov får du en remiss till det provtagningsställe du valt, exempelvis på Svensk Provtagning Gävle.
  • Du lämnar dina blodprover på Nygatan.
  • Några dagar senare får du dina provsvar i din digitala journal.
  • I samband med dina provsvar får du även en kommentar från en legitimerad som förklarar mer för dig vad dina resultat innebär. Dessutom kan du få förslag på vad du ska göra ifall du behöver förbättra dina värden.

Praktisk information när du ska lämna prover för allmän hälsokontroll

Innan du ska lämna dina blodprover hos Svensk Provtagning Gävle på Nygatan så är det bra att tänka på följande:

• du måste uppvisa giltig legitimation på provtagningsenheten.
  • försök att lämna provet innan kl 10:00.
  • undvik träning precis innan du ska lämna provet.
  • är inte något 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe eller te utan tillsatser av mjölk eller socker funkar.

Att tänka på dagen innan:

• undvik fet mat och alkohol.
  • ta inte järnmedicin.
  • ta inte Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (alltså antiinflammatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Undrar du hur din kropp mår på insidan? Beställ en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Gävle redan idag!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Gävle

Välkommen till Svensk Provtagning Gävle!

Svensk Provtagning Gävle är en hälsotjänst som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Nygatan i Gävle. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

De här hälsokontrollerna kan du boka hos oss

Vi kan erbjuda många olika typer av hälsokontroller. Några av dessa är:

• Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du hittar all information om de olika hälsokontrollerna under fliken behandlingar!

Vilka fördelar finns med hälsokontroll hos Svensk Provtagning Gävle?

Du kan ha avvikande värden utan att vara medveten om det. Genom en hälsokontroll där du lämnar blodprov får du en indikation på hur dina värden ser ut och ifall du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, till exempel diabetes. Upptäcks sådana indikationer tidigt så kan du få behandling i ett tidigare skede och därmed motverka framtida hälsoproblem. Naturligtvis är den bästa kombinationen att du kombinerar resultaten från din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor. Då skapar du bra förutsättningar för ett långt och friskt liv!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Gävle

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Gävle hittar du på Nygatan och vi samarbetar med Encia Gävle.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Gävle!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Gävle

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Gävle

För den mest omfattande analysen om hela din hälsa, kan du göra det vi kallar för Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Gävle. Vå...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Gävle

Vi på Svensk Provtagning Gävle erbjuder en omfattande hälsokontroll för kvinnor. Hälsokontroll utformad specifikt för kvinnor Vi har t...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Gävle

Hos Svensk Provtagning Gävle kan du göra en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är man. Hälsokontrollen för män Den här omfat...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Gävle

Skaffa en bra överblick av din allmänna hälsa genom att göra just en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Gävle. Vad kan du se i e...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Gävle

Hos oss på Svensk Provtagning Gävle kan du göra ett omfattande graviditetstest, för att med stor säkerhet bekräfta om du är gravid. Vid test...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Gävle

Har du funderat på om du lider av någon vitaminbrist? Hos oss på Svensk Provtagning Gävle kan vi hjälpa dig ta reda på det! Vad är vitami...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Gävle

Testa din sköldkörtel genom att göra en specifik hälsokontroll för den hos Svensk Provtagning Gävle. När sköldkörteln är ur balans kan den g...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Gävle

Svensk Provtagning Gävle erbjuder prostatatest, för de män som vill testa sitt PSA-värde. Det kan hjälpa till att upptäcka tecken på prostat...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Gävle

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Gävle kan du genom vår hälsokontroll fö...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Gävle

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Karta - Nygatan 40, Gävle