• +464086005

Snark- och bettskena hos Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme i Malmö

Finlandsgatan 24D, Malmö - Visa på karta

Snark- och bettskena

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Snarkskena

Ett finare namn för snarkskena är apnéskena. Snarkskenan kan hindra och lindra snarkning genom att vidga dina andningsvägar och hindra tungan från att falla bakåt. Ta gärna kontakt med oss så kan vi berätta mer.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 02 juli 2019 av Vården.se

Om Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme

Kliniken bedriver allmäntandvård, vilket innebär att vi behandlar patienter i alla åldrar. All form av protetik utföres, även implantatprotetik. Den kirurgiska delen av implantatbehandlingen sker hos specialisttandläkare. Har avtal med Region Skåne - allmän barn- och ungdomstandvård.
Informationen uppdaterades 02 juli 2019 av Vården.se

Behandlingar hos Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme

Undersökning av ny patient hos Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme i Malmö

• - Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.
795 kr

Munhygienbehandling hos tandhygienist hos Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme i Malmö

• - Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.
  • - Fluorbehandling vid behov.
  • - Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.
780 kr

Tandutdragning hos Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme i Malmö

• - Vanlig utdragning av en tand.
  • - Alla moment ingår.
  • - Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.
1 050 kr

Tandlagning på kindtand, tre ytor hos Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme i Malmö

• - Lagning med plastfyllning, inklusive material.

Rotfyllning av framtand hos Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme i Malmö

*3 208 kr

Krona på enstaka tand, metall och porslin hos Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme i Malmö

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

Krona på enstaka tand, helkeramisk hos Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme i Malmö

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

Tandblekning hos Eriksfältstandläkarna Tandläkare Rolf Glemme i Malmö

Tandsköterska.

Arbetar i Team Nilsson.

Lena Nilsson

Tandhygienist

Arbetar i Team Glemme och Team Nilsson.

Karta - Finlandsgatan 24D, Malmö