Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Kungsvägen 34, Mälarsjukhuset, Eskilstuna - Visa på karta

Hälsokontroll man

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Eskilstuna. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ge dig som man en översikt av din hälsa.

Gör vår omfattande kontroll för män

Svensk Provtagning Eskilstuna erbjuder en omfattande hälsokontroll som är specifikt riktad till män. Du kan få en bra bild av ditt hälsotillstånd genom att titta om områden som är viktig inom manlig hälsa: vitaminer och mineraler, njurfunktion, kolesterol, prostata och testosteron.

• Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd, kan det vara en god idé att mäta ifall du har kanske har blodbrist.
  • Hjärta och kärl. Du kan se om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar genom att mäta blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion. Sämre njurfunktion märks av genom symtom som illamående, svullnad och högt blodtryck. Vi analyserar de analyter som visar hur dina njurar mår.
  • Leverfunktion. Leverns uppgift är bland annat att filtrera blodet som kommer från tarmen. Vi analyserar de analyter som visar hur din lever mår.
  • B-celler. De vita blodkropparna analyseras för att ge en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Prostataprov/Testosteron. Här mäts testosteronnivåer samt nivån av PSA (prostataspecifik antigen) som testar prostatan.
  • Vitaminer/mineraler. En analys av vitaminer och mineraler i din kropp görs.
  • Sköldkörtel. Sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Man analyserar för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Inflammation. Vi kan mäta för att se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker. Du kan tidigt se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes genom att mäta nivån på ditt blodsocker.

Dina provsvar kompletteras med läkarkommentar

Efter att du lämnat ditt blodprov på Kungsvägen 34 så tar det några dagar innan dina provsvar finns i din digitala journal. Du meddelas genom mejl och SMS. Utöver dina provsvar får du även en kommentar från en legitimerad specialistläkare som förklarar vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd, och hur du kan förbättra dem om det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontrollen

Ta med dig giltig legitimation till provtagningsenheten på Kungsvägen 34. Vi rekommenderar att man helst tar provet innan klockan 10:00. Dessutom kan det vara bra att undvika träning innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Några andra saker som är bra att ha i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.
  • Om du medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol), så kan inte en analys göras.
  • Om du tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln, tänk på att inte ta dem timmarna innan provtagningen.
  • Har du en pågående antibiotikabehandling eller infektion, eller om någon av dem alldeles nyss avslutats, bör du inte göra en provtagning.

Gör en särskild hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Eskilstuna för att veta mer om din hälsa!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Eskilstuna

Välkommen till Svensk Provtagning Eskilstuna!

Svensk Provtagning är en digital hälsotjänst. Hos oss kan du boka skräddarsydda hälsokontroller för att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden och se om det är något i din livsstil du borde förändra.

Att göra sin hälsokontroll online är ett bra och smidigt alternativ. Allt du behöver göra är att lämna blodprov på vårt provtagningsställe på Kungsvägen 34 i Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Bokningen gör du på nätet och dina provsvar och all hälsodata samlas i en digital journal tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

De här hälsokontrollerna kan du boka hos oss

Vi kan erbjuda många olika typer av hälsokontroller. Några av dessa är:

• Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du hittar all information om de olika hälsokontrollerna under fliken behandlingar!

Därför ska du boka en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Genom blodprov kan man tidigt se tecken på avvikande värden som kan göra att du ligger i riskzonen för sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. När sådana indikatorer upptäcks i ett tidigt stadium finns det större möjligheter till behandling som i sin tur gör att du kan undvika problem med hälsan senare i livet. För dig som vill få ett långt och friskt liv är hälsokontroller kombinerat med bra kost och hälsosamma vanor ett bra sätt att kunna må bra riktigt länge!

Hur går en hälsokontroll hos Svensk Provtagning till?

Vid en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Eskilstuna är det första du gör att välja och boka valfri hälsokontroll online via vår hemsida. För att göra detta loggar du in med hjälp av Mobilt BankID eller BankID på mobil eller dator. Därefter får du en remiss för provtagning som gäller i tre månader. När du bokar på en vardag får du oftast remissen redan samma dag. Sedan är det bara att lämna ditt blodprov på Unilabs som vi samarbetar med.

Blodproven analyseras sedan och då hör vi av oss till dig, både via mejl och sms. Normalt tar det bara 1-2 dagar att få dina resultat, i vissa fall något längre. För göra det enkelt för dig registrerar vi provsvaren tillsammans med all din hälsodata i din digitala journal. Den kommer du enkelt åt genom att återigen legitimera dig med hjälp av Mobilt BankID eller BankID. Som komplement till all data medföljer utförliga kommentarer från legitimerad läkare.

Boka din hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Eskilstuna i dag!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Hos Svensk Provtagning Eskilstuna erbjuder vi Hälsokontroll Premium. Det är den mest omfattande analysen och där tittar vi på hela din hälsa...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Vi på Svensk Provtagning Eskilstuna erbjuder en omfattande hälsokontroll för kvinnor. Hälsokontroll utformad specifikt för kvinnor Vi ...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Hos Svensk Provtagning Eskilstuna är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag. Vad vi...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Hos oss på Svensk Provtagning Eskilstuna kan du göra ett omfattande graviditetstest, för att med stor säkerhet bekräfta om du är gravid. Vid...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Testa din sköldkörtel genom att göra en specifik hälsokontroll för den hos Svensk Provtagning Eskilstuna. När sköldkörteln är ur balans kan ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Eskilstuna

För män som vill testa sitt PSA-värde går det att beställa ett prostatatest hos Svensk Provtagning Eskilstuna. Ett prostatatest kan vara bra...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Eskilstuna kan du genom vår hälsokontro...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Eskilstuna

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk ...

Karta - Kungsvägen 34, Mälarsjukhuset, Eskilstuna