1/4
Öppet måndag från 08:00

Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Rådmansgatan 4A, Enköping

Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Välkommen till din mottagning i Enköping!

Vi har tillsammans en mycket gedigen kompetens inom flera områden. Om du inte vet vilken metod som passar dig, så är det vårt jobb att genom samtal och undersökning komma fram till vad som är den bästa vägen i just ditt fall.

Vi kan erbjuda dig hjälp inom många områden

Vi utför akupunktur, bioresonans, hypnos, koppning och psykoterapi. Vi arbetar även med medveten andning, mindfulness, stress, qi gong och xing ping – en kinesisk metod för att uppnå frid i sinnet. Du kan läsa mer om varje metod nedan. Vi ger också korta kvällsföredrag och kurser. Gå gärna in på våra hemsidor och se vad som är på gång.

Här hittar du oss

Du hittar oss centralt i Enköping, mitt emot Pausparkeringen. Vår adress är Rådmansgatan 4A, 749 49 Enköping, ingång från gården och det går bra att komma in med rullstol då praktiken ligger på entréplanet.

Välkommen att kontakta oss för mer information och tidsbeställning!

Informationen uppdaterades 13:20 - 14 dec, 2020

Xin Ping hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Vad är Xin Ping?

Xin Ping som på svenska blir ”fridfullt sinne”, handlar om att skapa det underbaraste av alla tillstånd, nämligen inre lugn och frid, oavsett vad man gått igenom eller befinner sig i för livssituation.

Inre frid och lugn är ett tillstånd som alla borde få uppleva. Det är ett tillstånd som för med sig många positiva saker, till exempel bättre hälsa, större acceptans, tolerans, mycket bättre beslut och mer livsbejakande livsstil. Det kanske viktigaste är att ett fridfullt sinne ger de bästa förutsättningarna för kroppens självläkande mekanismer.

En kinesisk holistisk terapi

Xin Ping är en kinesisk holistisk terapi som har sin grund i den Traditionella Kinesiska Medicinens principer. Principer om att kroppen kan hela sig själv om förutsättningarna för helandet finns. Det är just det fridfulla sinnet som är den bästa av alla förutsättningar. Genom att skapa ett fridfullt sinne slappnar kroppen av på ett sätt som ger utrymme för kroppens immunförsvar och alla andra system att arbeta ostört och läkningen sätter igång, eller går fortare.

Vi känner alla till att det mesta vi drabbas av brukar läka ut av sig självt, men det finns tillfällen när läkningsprocessen drar ut på tiden, eller inte kommer igång. Detta gäller fysiska såväl som psykiska tillstånd.

Xin Ping är en mycket sofistikerad terapi som utgår ifrån att om läkning inte kommer igång av sig själv, så finns det något som hindrar kroppens läknings system.

Våra tankar påverkar våra känslor

I Xin Ping beskrivs sambandet mellan psyket och kroppen på ett sätt som saknar motstycke. Genom mångtusenåriga observationer har en modell vuxit fram över hur våra tankar påverkar våra känslor, som påverkar kroppens organ och funktioner och hur kroppens olika funktioner påverkar våra känslor, som påverkar våra tankar.

Negativa tankar, attityder, starka negativa upplevelser och stress kan sätta hinder för läkningsprocessen och skapar även nya sjukdomstillstånd. Via Xin Ping terapi kan man komma åt dessa hinder, som ibland kan vara upplevelser så tidigt i livet att man inte är medveten om dem.

Hur går behandlingen till?

Behandlingen går ut på att hela via ett fridfullt sinne och sker i form av samtal där både terapeuten och klienten sitter ner och försätter sig i djup avslappning med hjälp av speciella andningstekniker och en enkel Qi Gong övning.

Med Xin Ping teknikerna blir de negativa sakerna man vill komma åt tillgängliga och kan processas och omvandlas så att de upplöses. Resultatet blir att minnet av det som orsakat problemet finns kvar, men inte smärtan.

Dessutom är Xin Ping terapi den gyllene vägen för ett aktivt självförverkligande och att finna sin livsmening.

Vanliga indikationer för Xin Ping terapi:

• Sjukdomstillstånd där självläkningen inte kommer igång.
  • Sjukdomstillstånd där självläkningen är för långsam.
  • Psykosomatiska sjukdomar.
  • Smärta, stelhet exempelvis axlar, leder, rygg, huvudvärk.
  • Negativ effekt av stress.
  • Negativa konsekvenser av starka traumatiska händelser och upplevelser, långt tillbaka i livet i barndomen eller i nuet, exempelvis mobbning, skilsmässa, dödsfall, eller svår sjukdom.
  • Relationsproblem.
  • Vantrivsel med sitt nuvarande liv.
  • Negativa livsmönster.
  • Tappad tro, hopp inspiration och gnista.
  • Psykologiska blockeringar och negativa tillstånd, exempelvis ängslan, oro, ilska, sorg, blyghet, dåligt självförtroende, att inte trivas med sig själv, att inte hitta mening i tillvaron.
  • Att inte fungera med andra människor.

Vi som arbetar med Xin Ping terapi här är utbildade i Kina i flera omgångar och för närvarande dom enda som utbildar terapeuter i Xin Ping utanför Kina.

Hypnos
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Hur kan hypnos hjälpa mig? Hypnos, medför ofta en väldigt djup och vilsam avslappning. Under hypnos kan vi arbeta på självkänsla, självfö...

Akupunktur
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Traditionell Kinesisk Medicin är en holistisk medicin Med akupunktur enligt Traditionell Kinesisk Medicin, kan en mängd sjukdomar behandl...

Psykoterapi - samtalsterapi
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Samtalsterapi där klienten är i centrum Varje människa är unik och var och en har sin egen historia. Därför handlar samtalet om dig och d...

Koppning
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Vad är koppning? Koppning är en utmärkt metod för att behandla många olika besvär. En av de många välgörande effekterna är att koppning s...

Schematerapi
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Vad är schematerapi? Schematerapi handlar om vår känslomässiga sårbarhet, dvs. grundläggande behov som inte blivit tillgodosedda eller ti...

Frågor och svar

Fråga ställd 21:06 - 14 jan, 2019

Hej Gunilla, går det att behandla Restless legs?

Enköping Akupunktur och Psykoterapi svarar:

Hej Salomina, ja det är möjligt. Du kan kontakta mig på mobilen, 0707 776742. Mvh Gunilla

Fråga ställd 12:35 - 28 dec, 2016

Hej! Jag går på kbt pga av panikångest/stress. Jag är sugen på att testa akupunktur mot min stress/ångest för att se om det hjälper. Vad kostar det och hur lång tid tar det och hur ofta ska man gå? Har aldrig testat akupuntur!

Enköping Akupunktur och Psykoterapi svarar:

Hoppsan mobilnumret blev fel, rätt nr 0707 776742 Mvh Gunilla Nordin

4.8 / 5

25 nov, 2019 Gabriele A. skrev:

4 feb, 2019 U..n skrev:

30 jan, 2019 T..n skrev:

5 dec, 2017 Katrin skrev:

Är så nöjd och imponerad efter behandlingar hos Gunilla Nordin, tack!

10 jan, 2017 Carola skrev:

Lördag : 09:00 - 12:00