1/4
Öppet måndag från 08:00

Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Rådmansgatan 4A, Enköping

Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Välkommen till din mottagning i Enköping!

Vi har tillsammans en mycket gedigen kompetens inom flera områden. Om du inte vet vilken metod som passar dig, så är det vårt jobb att genom samtal och undersökning komma fram till vad som är den bästa vägen i just ditt fall.

Vi kan erbjuda dig hjälp inom många områden

Vi utför akupunktur, bioresonans, hypnos, koppning och psykoterapi. Vi arbetar även med medveten andning, mindfulness, stress, qi gong och xing ping – en kinesisk metod för att uppnå frid i sinnet. Du kan läsa mer om varje metod nedan. Vi ger också korta kvällsföredrag och kurser. Gå gärna in på våra hemsidor och se vad som är på gång.

Här hittar du oss

Du hittar oss centralt i Enköping, mitt emot Pausparkeringen. Vår adress är Rådmansgatan 4A, 749 49 Enköping, ingång från gården och det går bra att komma in med rullstol då praktiken ligger på entréplanet.

Välkommen att kontakta oss för mer information och tidsbeställning!

Informationen uppdaterades 13:20 - 14 dec, 2020

Koppning hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Vad är koppning?

Koppning är en utmärkt metod för att behandla många olika besvär. En av de många välgörande effekterna är att koppning skapar en kraftig ökning av blodcirkulationen, vilket är speciellt viktigt vid behandling av olika former av smärta, eller stelhet i musklerna. Dessutom är behandlingen väldigt skön och avslappnande.

Kunskapen om koppning är mångtusenårig. Mest utvecklad och dokumenterad är den i Kina där koppning är en teknik, som tillsammans med akupunktur, utgör en viktig del av den traditionella kinesiska medicinen.

Hur går koppning till?

Behandlingen är smärtfri och går till så, att efter undersökning och diagnos, fästs kopparna på huden genom vakuum, så att de sugs fast på det önskade området. Det finns en hel del olika tekniker man kan utföra med kopparna, man kan låta koppen sitta på ett ställe eller de flyttas i rörelser som massage.

Senast som koppning fick stor uppmärksamhet var i samband med olympiaden då fotografer upptäckte sugmärkena efter koppning på ryggen av simmare. Det blev då allmänt känt att elitidrottsutövare och kändisar använder sig av koppning.

Koppning och akupunktur utgår från samma medicinska principer. Därför är det mycket viktigt att koppning utförs av en utövare som är välutbildad i både akupunktur och koppning. Med den bakgrunden kan terapeuten avgöra om koppning är lämpligt, eller om det finns kontraindikationer.

De vanligaste indikationerna för koppning är:

• Öka blodcirkulationen i huden, bindväv och muskler samt i meridianerna.
  • Behandla stela, krampande eller ömmande muskler, ischias/lumbago, fibromyalgi.
  • Smärtlindring, öka immunförsvaret, astma, sömnrubbningar, avslappning.
  • Öka vitaliteten vid trötthet både fysiskt och psykiskt, öka vitaliteten i organen.
  • Kosmetiska behandlingar. Eftersom koppning kraftfullt ökar cirkulationen i huden, bindväven och musklerna och effektivt bidrar till bortforsling av slaggprodukter så får man en vitalisering och föryngring av huden.

Hypnos
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Hur kan hypnos hjälpa mig? Hypnos, medför ofta en väldigt djup och vilsam avslappning. Under hypnos kan vi arbeta på självkänsla, självfö...

Akupunktur
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Traditionell Kinesisk Medicin är en holistisk medicin Med akupunktur enligt Traditionell Kinesisk Medicin, kan en mängd sjukdomar behandl...

Psykoterapi - samtalsterapi
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Samtalsterapi där klienten är i centrum Varje människa är unik och var och en har sin egen historia. Därför handlar samtalet om dig och d...

Xin Ping
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Vad är Xin Ping? Xin Ping som på svenska blir ”fridfullt sinne”, handlar om att skapa det underbaraste av alla tillstånd, nämligen inre l...

Schematerapi
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Vad är schematerapi? Schematerapi handlar om vår känslomässiga sårbarhet, dvs. grundläggande behov som inte blivit tillgodosedda eller ti...

Frågor och svar

Fråga ställd 21:06 - 14 jan, 2019

Hej Gunilla, går det att behandla Restless legs?

Enköping Akupunktur och Psykoterapi svarar:

Hej Salomina, ja det är möjligt. Du kan kontakta mig på mobilen, 0707 776742. Mvh Gunilla

Fråga ställd 12:35 - 28 dec, 2016

Hej! Jag går på kbt pga av panikångest/stress. Jag är sugen på att testa akupunktur mot min stress/ångest för att se om det hjälper. Vad kostar det och hur lång tid tar det och hur ofta ska man gå? Har aldrig testat akupuntur!

Enköping Akupunktur och Psykoterapi svarar:

Hoppsan mobilnumret blev fel, rätt nr 0707 776742 Mvh Gunilla Nordin

4.8 / 5

25 nov, 2019 Gabriele A. skrev:

4 feb, 2019 U..n skrev:

30 jan, 2019 T..n skrev:

5 dec, 2017 Katrin skrev:

Är så nöjd och imponerad efter behandlingar hos Gunilla Nordin, tack!

10 jan, 2017 Carola skrev:

Lördag : 09:00 - 12:00