1/4
Öppet idag från 08:00

Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Rådmansgatan 4A, Enköping

Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Välkommen till din mottagning i Enköping!

Vi har tillsammans en mycket gedigen kompetens inom flera områden. Om du inte vet vilken metod som passar dig, så är det vårt jobb att genom samtal och undersökning komma fram till vad som är den bästa vägen i just ditt fall.

Vi kan erbjuda dig hjälp inom många områden

Vi utför akupunktur, bioresonans, hypnos, koppning och psykoterapi. Vi arbetar även med medveten andning, mindfulness, stress, qi gong och xing ping – en kinesisk metod för att uppnå frid i sinnet. Du kan läsa mer om varje metod nedan. Vi ger också korta kvällsföredrag och kurser. Gå gärna in på våra hemsidor och se vad som är på gång.

Här hittar du oss

Du hittar oss centralt i Enköping, mitt emot Pausparkeringen. Vår adress är Rådmansgatan 4A, 749 49 Enköping, ingång från gården och det går bra att komma in med rullstol då praktiken ligger på entréplanet.

Välkommen att kontakta oss för mer information och tidsbeställning!

Informationen uppdaterades 13:20 - 14 dec, 2020

Akupunktur hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Traditionell Kinesisk Medicin är en holistisk medicin

Med akupunktur enligt Traditionell Kinesisk Medicin, kan en mängd sjukdomar behandlas eller lindras. Metoden är även förebyggande och kan användas för friskvård.

WHO (världshälsoorganisationen) har listat över hundra problem där akupunktur kan hjälpa och dess verkan stöds idag av tusentals studier, vilket kan sökas på PUBMED, den medicinska databanken. Några av behandlingsområdena på WHO´s lista är:

Smärta, stress, allergier, hösnuva, astma, ansiktssmärta, hormonell obalans, huvudvärk, högt/lågt blodtryck, illamående, graviditetsillamående, biverkningar efter cellgiftsbehandling och strålning, rygg- och ledbesvär, artrit, artros, ischias, tennisarmbåge, nedstämdhet, depression, magkatarr och magsår, matsmältningsbesvär, sömnstörningar, trötthet, menstruationsproblem, PMS och klimakteriebesvär.

Helhetstänket och synen på människan som en del av naturen är grundläggande

De oskiljaktiga sambanden mellan kropp och själ, livsstilen, dieten, fysisk aktivitet, andningen, stressfaktorer, miljön, relationer, arvet, är sådant som vi observerar och arbetar med. Precis som att allt i naturen hänger samman och är i en ständig växelverkan och samspel, sker samma sak i våra kroppar. Detta synsätt är fulländat i Kinesisk Medicin. Det gör att vårt arbete blir mycket intressant och kreativt, inte minst när det handlar om att se sambanden mellan det fysiologiska och det psykologiska.

Akupunktur handlar om att guida människor till balans, harmoni och hälsa

Det gör vi via observationer, samtal och undersökningar som kartlägger varje persons unika livssituation och livsstil. Vi försöker förstå vilka faktorer och omständigheter i personens liv som har lett till situationen klienten befinner sig i. Med våra diagnostiska metoder försöker vi finna orsaken till problemen och allt arbete riktar in sig på att få igång kroppens egna läkande mekanismer. Oavsett problem eftersträvar vi att behandla hela människan, eftersom alla människor, även om de har liknande besvär, har var och en sin egen historia. Därmed kommer orsaken att vara olika från individ till individ.

Hur går min akupunkturbehandling till?

Akupunkturbehandlingen sker med mycket tunna nålar 0,18-0,20mm. Förutom nålarna används ibland andra tekniker som koppning, moxibustion (värme med torkad gråbo), massage, örter och andningsövningar. Med hjälp av olika egenvårdsprogram, andningsövningar, diet, rörelser, qi gong, som du själv praktiserar hemma gynnar läkningsprocessen, samt att du blir delaktig i din egen process. Akupunktur är så mycket mer än att bara sticka nålar!

Akupunktur är nog världens mest beprövade medicinska metod

Akupunktur har använts för bot och lindring under flera tusen år. Fler och fler människor i väst upptäcker dess fördelar. Metoden är effektiv, billig och biverkningsfri, samt att man utnyttjar kroppens egna läkande mekanismer.

Akupunkturnålarna har en mängd olika effekter. Vissa av dessa effekter har man kunnat kartlägga, exempelvis hur akupunktur påverkar kroppens elektrokemiska samspel, bland annat frisättningen av endorfin som påverkar smärtlindring och välmående. Även immunförsvaret påverkas och en mängd kroppsfunktioner som lymf- och blodflöde. Akupunkturen har också en påtaglig lugnande inverkan. Akupunktur är även mycket verksam som förebyggande terapi. Vid vissa tillstånd är akupunktur en mycket bra kompletterande behandling, inom andra områden är den överlägsen allt annat.

Även om akupunkturen är mycket gammal som metod, har den mycket att tillföra den moderna människan.

Vi som arbetar med akupunktur

Vi som arbetar här med akupunktur har mycket långa utbildningar och lång erfarenhet av kliniskt arbete. I mer än 30 år har vi drivit Nei Jing Akademin, en av nordens första och ledande utbildningar i akupunktur. Vi har sedan några år sålt skolan, men är fortfarande aktiva lärare i akupunktur och medlemmar i Svenska Akupunktur Förbundet.

Välkommen till Enköping Akupunktur och Psykoterapi!

Hypnos
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Hur kan hypnos hjälpa mig? Hypnos, medför ofta en väldigt djup och vilsam avslappning. Under hypnos kan vi arbeta på självkänsla, självfö...

Psykoterapi - samtalsterapi
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Samtalsterapi där klienten är i centrum Varje människa är unik och var och en har sin egen historia. Därför handlar samtalet om dig och d...

Koppning
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Vad är koppning? Koppning är en utmärkt metod för att behandla många olika besvär. En av de många välgörande effekterna är att koppning s...

Xin Ping
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Vad är Xin Ping? Xin Ping som på svenska blir ”fridfullt sinne”, handlar om att skapa det underbaraste av alla tillstånd, nämligen inre l...

Schematerapi
hos Enköping Akupunktur och Psykoterapi

Vad är schematerapi? Schematerapi handlar om vår känslomässiga sårbarhet, dvs. grundläggande behov som inte blivit tillgodosedda eller ti...

Frågor och svar

Fråga ställd 21:06 - 14 jan, 2019

Hej Gunilla, går det att behandla Restless legs?

Enköping Akupunktur och Psykoterapi svarar:

Hej Salomina, ja det är möjligt. Du kan kontakta mig på mobilen, 0707 776742. Mvh Gunilla

Fråga ställd 12:35 - 28 dec, 2016

Hej! Jag går på kbt pga av panikångest/stress. Jag är sugen på att testa akupunktur mot min stress/ångest för att se om det hjälper. Vad kostar det och hur lång tid tar det och hur ofta ska man gå? Har aldrig testat akupuntur!

Enköping Akupunktur och Psykoterapi svarar:

Hoppsan mobilnumret blev fel, rätt nr 0707 776742 Mvh Gunilla Nordin

4.8 / 5

25 nov, 2019 Gabriele A. skrev:

4 feb, 2019 U..n skrev:

30 jan, 2019 T..n skrev:

5 dec, 2017 Katrin skrev:

Är så nöjd och imponerad efter behandlingar hos Gunilla Nordin, tack!

10 jan, 2017 Carola skrev:

Lördag : 09:00 - 12:00