Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Danderyd

Entrévägen 2, Danderyd - Visa på karta

Hälsokontroll man

Hälsokontrollen för män

Den här omfattande hälsokontrollen är särskilt anpassat till män i alla åldrar och analyserar viktiga hälsoområden såsom njurfunktion, prostata, vitaminer och mineraler, kolesterol, och testosteron. En hälsokontroll hos Svensk Provtagning Danderyd innefattar följande delar:

• Blodstatus - vi analyserar om du har en eventuell blodbrist. Denna analys ger dig också en indikation på hur ditt immunförsvar fungerar.
  • Hjärta och kärl - vi undersöker blodets fett- eller sockernivåer. På så sätt kan du få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion - vi undersöker din njurfunktion.
  • Leverfunktion - vi analyserar dina levervärden för att se om din lever fungerar som den ska.
  • B-celler - vi analyserar de vita blodkropparna för att ytterligare titta på immunförsvarets funktion och status.
  • Prostataprov och Testosteron - vi undersöker dina testosteronnivåer samt nivån av PSA (prostataspecifik antigen) för att testa prostatan.
  • Vitaminer/mineraler - vi gör en analys av vitaminerna och mineralerna hos dig.
  • Sköldkörtel - vi undersöker om din sköldkörteln är över- eller underaktiv.
  • Inflammation - vi mäter för att se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker - vi mäter dina blodsockernivåer så att du kan tidigt se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.

Förstå dina provsvar med läkarkommentar

Innan du lämnar in prover för en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Danderyd ska du fylla i en webbenkät om ditt hälsotillstånd. Efter att du lämnat in dina prover på Entrévägen 2 kan det ta några dagar innan resultaten syns i din digitala journal. Tillsammans med dina resultat får du även en förklarande kommentar, som gör att du får en bättre bild av vad provsvaren betyder för dig. Läkaren kan även ge dig råd i hur du ska förbättra dina värden, om det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontrollen

Ta med dig giltig legitimation till provtagningsenheten på Entrévägen 2. Vi rekommenderar att man helst tar provet innan klockan 10:00. Dessutom kan det vara bra att undvika träning innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Några andra saker som är bra att ha i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.
  • Om du medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol), så kan inte en analys göras.
  • Om du tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln, tänk på att inte ta dem timmarna innan provtagningen.
  • Har du en pågående antibiotikabehandling eller infektion, eller om någon av dem alldeles nyss avslutats, bör du inte göra en provtagning.

Gör din hälsokontroll anpassad för män redan idag hos Svensk Provtagning Danderyd!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Danderyd

Välkommen till Svensk Provtagning Danderyd!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Entrévägen 2 i Danderyds sjukhus. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Vad erbjuder vi för typer av hälsokontroller?

Hos oss på Svensk Provtagning hittar du ett antal olika hälsokontroller, som fokuserar på lite olika tester, beroende på vad du vill få reda på. Några exempel på hälsokontroller som vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest

Läs mer om och beställ våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Danderyd

Ett blodprov är ett väldigt enkelt sätt att snabbt få en indikation på hur dina värden ser ut och om du ligger i riskzonen för några sjukdomar. Många av oss har avvikande värden utan att veta om det, så genom en hälsokontroll kan du få behandling i ett tidigt skede, om det till exempel visar sig att du till riskerar hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. Utifrån dina provsvar kan du också justera din kost och dina levnadsvanor till det bättre, så att du har förutsättningar att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur går en hälsokontroll hos Svensk Provtagning till?

Vid en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Danderyd är det första du gör att välja och boka valfri hälsokontroll online via vår hemsida. För att göra detta loggar du in med hjälp av Mobilt BankID eller BankID på mobil eller dator. Därefter får du en remiss för provtagning som gäller i tre månader. När du bokar på en vardag får du oftast remissen redan samma dag. Sedan är det bara att lämna ditt blodprov på Karolinska Universitetslaboratoriet som vi samarbetar med.

Blodproven analyseras sedan och då hör vi av oss till dig, både via mejl och sms. Normalt tar det bara 1-2 dagar att få dina resultat, i vissa fall något längre. För göra det enkelt för dig registrerar vi provsvaren tillsammans med all din hälsodata i din digitala journal. Den kommer du enkelt åt genom att återigen legitimera dig med hjälp av Mobilt BankID eller BankID. Som komplement till all data medföljer utförliga kommentarer från legitimerad läkare.

Boka din hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Danderyd i dag!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Danderyd

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Danderyd

Hos Svensk Provtagning Danderyd erbjuder vi Hälsokontroll Premium. Det är den mest omfattande analysen och där tittar vi på hela din hälsa. ...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Danderyd

Svensk Provtagning Danderyd erbjuder en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är kvinna. Hälsokontroll anpassad efter kvinnor H...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Danderyd

Hos Svensk Provtagning Danderyd kan du göra en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är man. Hälsokontrollen för män Den här om...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Danderyd

Hos Svensk Provtagning Danderyd kan du göra en allmän hälsokontroll, för att få en bra överblick över din hälsa. Vad undersöks vid en all...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Danderyd

Hos Svensk Provtagning Danderyd erbjuder vi ett omfattande graviditetstest, för dig som vill bekräfta din graviditet och få en bild av din h...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Danderyd

Har du funderat på om du lider av någon vitaminbrist? Hos oss på Svensk Provtagning Danderyd kan vi hjälpa dig ta reda på det! Vad är vit...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Danderyd

Vi på Svensk Provtagning Danderyd erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns viktiga ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Danderyd

Hos Svensk Provtagning Danderyd är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt PS...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Danderyd

Besväras du av värk i leder och muskler och vill veta vad som kan ligga bakom? Då kan du göra en hälsokontroll specifikt utformad för ledvär...

Karta - Entrévägen 2, Danderyd