Mjukvävnadskirurgi hos Team Brandmaier Uppsalakliniken i UPPSALA

Klostergatan 1 - Visa på karta

Mjukvävnadskirurgi

Hos Team Brandmaier utför vi tandköttsplastik och tandköttskorrektion, mjukvävnadskorrektion kring implantat och övrig mjukvävnadskirurgi.

Tandköttsplastik i lokalbedövning

Tandköttet kan ibland ha ett missprydande utseende och kan då korrigeras med plastikkirurgi som utförs under lokalbedövning. Tandköttsplastik är en kirurgisk omformning av tandköttet och dess papiller för att korrigera missbildningar och för att ge tandköttet en normal och funktionell form.

Vad kan påverka tandköttet?

Tandköttets utformning och utseende påverkas av olika faktorer som arvsanlag, munhygien, livsstil och eventuella tandköttssjukdomar. Eftersom tandköttet inte bara spelar en betydelsefull roll för vårt leende utan också för vår hälsa, är det viktigt att söka tandläkare om man upplever förändringar i tandköttets kondition. Behandlingen påverkas av den bakomliggande orsaken till tandköttets utformning.

Problem med tandköttet är ibland symptom på en parodontal sjukdom, inflammation i tandköttet (gingivit) eller tandlossning (parodontit). Om det finns en parodontal sjukdom måste denna behandlas innan man kan besluta om behovet av en kosmetisk tandköttskorrektion.

Hur man sköter sin munhygien påverkar tandköttets utformning

Ett tillbakadraget tandkött med blottade tandhalsar kan t.ex. ha orsakats av plackbildning eller intensiv tandborstning. Skador på tandköttet kan uppstå t.ex. i form av blottade tandhalsar. Denna typ av trauma kan orsakas av plackansamling, felaktig tandborstteknik, snusning, tandpressning och tandreglering.

Att genomföra kosmetisk tandköttsplastik

Förutsatt att ingen tandköttssjukdom föreligger och att du sköter din munhygien på rätt sätt, kan en kosmetisk tandköttsplastik göras för att:

• Avlägsna överskottsvävnad (mycket synligt tandkött, kort tand)
  • Täcka blottade tandhalsar
  • Jämna till tandkött som har ett asymmetriskt utseende
  • Störande läpp och tungband kan justeras

Kontakta oss på Team Brandmaier om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 17 mars 2017 av Vården.se

Om Team Brandmaier Uppsalakliniken

Uppsalakliniken är en modern privat tandvårdsklinik i centrala Uppsala som öppnade 2007 och består av två team där Team Brandmaier är ett av dem.

Allmän- och specialisttandvård under ett och samma tak

Team Brandmaier Uppsalakliniken består av specialisttandläkare Catharina Brandmaier och tandläkare Ari Brandmaier och vi erbjuder tillsammans med våra medarbetare allmäntandvård, tandhygienistbehandling och specialisttandvård inom parodontologi.

Vi erbjuder även specialisttandvård inom oral protetik och käkkirurgi via våra kollegor i andra teamet på Uppsalakliniken. Vi har också ett nära samarbete med specialister inom andra områden som vi kan remittera till vid behov.

Tandvård för hela familjen

Vi har tandvård för hela familjen. Vi erbjuder våra patienter allt från förebyggande vård, behandling av tandlossning och infektionssjukdomar kring implantat, konserverande behandling, kronor och broar, tandköttsplastik till implantat och kosmetisk tandvård.

Team Brandmaier

Vi i Team Brandmaier på Uppsalakliniken har en bred kompetens och erfaren och kunnig personal. Vi använder oss av moderna metoder och material för att kunna ge dig som patient bästa möjliga vårdkvalitet.

Varmt välkommen till Team Brandmaier på Uppsalakliniken!

Vill ni se hela vår klinik? Gå på en virtuell rundtur!

Nedanstående behandlingspriser är medelpriser.

Informationen uppdaterades 17 mars 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Team Brandmaier Uppsalakliniken

Basundersökning av ny patient hos Team Brandmaier Uppsalakliniken i UPPSALA

• - Fullständig basundersökning när du kommer som ny patient till oss.
  • - Fyra röntgenbilder ingår.
960 kr

Munhygienbehandling hos tandhygienist - mindre hos Team Brandmaier Uppsalakliniken i UPPSALA

• - Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.
  • - Fluorbehandling vid behov.
  • - Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.
710 kr

Munhygienbehandling hos tandhygienist hos Team Brandmaier Uppsalakliniken i UPPSALA

• - Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.
  • - Fluorbehandling vid behov.
  • - Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.
1 410 kr

Tandutdragning hos Team Brandmaier Uppsalakliniken i UPPSALA

• - Vanlig utdragning av en tand.
  • - Alla moment ingår.
  • - Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.
1 650 kr

Tandlagning på kindtand, tre ytor hos Team Brandmaier Uppsalakliniken i UPPSALA

• - Lagning med plastfyllning, inklusive material.
1 800 kr

Rotfyllning av framtand hos Team Brandmaier Uppsalakliniken i UPPSALA

*4 058 kr

Krona på enstaka tand, metall och porslin eller helkeramisk hos Team Brandmaier Uppsalakliniken i UPPSALA

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
*5 945 kr

Tandblekning hos Team Brandmaier Uppsalakliniken i UPPSALA

Tändernas färg varierar från person till person och normalt blir de mörkare med åren. Ytliga missfärgningar orsakade av exempelvis mat och d...4 500 kr

Tandimplantat hos Team Brandmaier Uppsalakliniken i UPPSALA

Julia

Julia

Karta - Klostergatan 1

08:55 - 28 jun, 2017 skrev:

Jag älskar att vara här.

• Fråga ställd 09:04 11 feb 2020

Hej!
    Är 64 år och har sedan i många år tillbakadraget tandkött i nästan hela munnen. Går regelbundet till THV de säger att jag har tandborstnings skador. Har kraftigt blottade tandhalsar. Läkaren tog upp att jag kan göra en transplantation. Vilka risker finns det med att ha blottlagda tandhalsar? Kan man korrigera på endast framtänderna i över o underkäke? Går det att säga ett ca pris för detta? Är det lång behandlingstid?

Team Brandmaier Uppsalakliniken svarar:

Hej
    Tyvärr tandläkaren som utförde såna behandlingar har slutat
    MVH
    Tara

• Fråga ställd 14:24 03 feb 2020

Hej! Jag har en väninna som önskar en operation. Hon har ett fotografi av det problem som hon vill ha hjälp med. Om jag får kontakt med er och kan få hjälp, sänder vi fotografiet.

Team Brandmaier Uppsalakliniken svarar:

Hej
    Jag har inte förstått din fråga. vilken typ av operation/ var är det för problem har din vän. För att vi kan svara på din fråga måste vi veta mer
    MVH
    Tara