Logo Oral Care Göteborg

Oral Care Göteborg - Centrum, Göteborg

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi på Oral Care Göteborg kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Vi undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket du kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder används en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge ska man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och du kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 22 februari 2018 av Vården.se

Viktor Rydbergsgatan 1A, Göteborg - Visa på karta

Om Oral Care Göteborg

Välkommen till Oral Care Göteborg!

På Viktor Rydbergsgatan 1, nära Götaplatsen, välkomnar tandläkare Gunilla Fornmark med kollegor gamla och nya patienter för tandvård i en familjär miljö. Vår personal har mångårig erfarenhet och erbjuder bland annat:

• Allmäntandvård
  • Bettskenor
  • Implantat
  • Tandblekning
  • Avtagbara proteser
  • Barntandvård

Vi har också ett nära samarbete med käkkirurger.

Moderna och professionella

Vårt mål är att ge bästa möjliga tandvård till våra patienter. Det gör vi genom att erbjuda professionella behandlingar med modern utrustning. Vi skapar också en trygghet för våra patienter genom att erbjuda samma tandvårdskontakt oavsett vilken behandling som bokas.

Har du fått akuta besvär?

Har du fått akut tandvärk eller slagit ut en tand? På Oral Care Göteborg kan vi hjälpa patienter som drabbats av akuta besvär. Om du ringer oss på förmiddagen kan vi erbjuda dig en tid samma dag!

Kontakta oss gärna för att boka en tid!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Oral Care Göteborg

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Tandimplantat

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan... Läs mer

• Kronor och broar

Vad är kronor? Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas, till exempel ... Läs mer

• Tandblekning

Med tiden missfärgas dina tänder av kaffe, te, rökning och annat som du äter och dricker. Hos Oral Care Göteborg kan du bleka dina tänder fö... Läs mer

• Barntandvård

Kostnadsfritt för barn och ungdomar 3-23 år

På Oral Care i Göteborg ger vi barn och ungdomar mellan 3-23 år kostnadsfri tandvård. Vi har lång erfarenhet av barntandvård och kan därför ... Läs mer

Karta - Viktor Rydbergsgatan 1A, Göteborg

• 11:02 - 25 sep, 2017 skrev:

Snabbt och enkelt att få akuttid, och som alltid ett proffsigt och vänligt bemötande

• 19:06 - 13 jun, 2017

• 16:06 - 03 feb, 2017

• 14:37 - 03 nov, 2016 skrev:

Fantastiskt bemötande o förstklassig, fin tandvård. Alltid personligt och professionellt bemötande med mycket värme o förståelse, även då jag är mycket tandläkarrädd. Rekommenderar denna mottagning mycket varmt.

• 11:38 - 19 maj, 2016 skrev:

Jag har nästan blivit av med min tandvårdsrädsla hos er, det känns alldeles fantastiskt att vara lugn när jag vandrar upp mot porten!

• 08:40 - 26 feb, 2016 skrev:

Kan verkligen rekommenderas!

• 12:41 - 27 nov, 2015 skrev:

Här får man ett fantastiskt fint bemötande med genuin omtanke om patienten.
    Rekommenderas.

• 13:27 - 26 okt, 2015

• 14:00 - 25 nov, 2014 skrev:

Hej Tjejer!
    Drog en visdomstand igår och jag vill bara säga att idag känner jag ingenting. Är så glad att Ni finns. Ni är proffs! Ha en riktigt God Jul Och Gott Nytt År!