Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Bromma

Tranebergsplan 1, Bromma - Visa på karta

Hälsokontroll man

Vår hälsokontroll anpassad för män

Med vår omfattande hälsokontroll för män kan du undersöka särskilda nivåer av exempelvis testosteron och din prostata. Andra hälsoområden som är viktiga för män i alla åldrar är hur det står till med vitaminer och mineralerna i kroppen, kolestrol, samt njurfunktion. Vi erbjuder en omfattande hälsokontroll som tittar på följande tio områden:

1. Din blodstatus - här undersöker vi eventuell blodbrist, vilken kan förklara om du ofta känner dig trött, yr eller andfådd.
  2. Ditt hjärta/kärl - löper du större risk för hjärt- och kärlsjukdomar? Vi undersöker det genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  3. Din njurfunktion - har du symtom såsom illamående, svullnad, eller högt blodtryck? Det kan bero på sämre njurfunktion. Vi undersöker därför dina njurar.
  4. Din leverfunktion - fungerar din lever som den ska? Leverns uppgift är bland annat att filtrera blodet som kommer från tarmen. Vi undersöker hur väl din lever fungerar.
  5. Dina B-celler - funderar du över hur bra ditt immunförsvar är? Vi kan analysera detta genom att titta på de vita blodkropparna.
  6. Dina testosteronnivåer/prostata - förutom att vi mäter testosteronnivåer så tittar vi även på nivån av PSA (prostataspecifik antigen). Har man prostatacancer kan PSA-nivån förhöjas.
  7. Dina vitaminer/mineraler - får du i dig dem i tillräckliga mängder? Vi analyserar förekomsten vitaminer och mineraler i din kropp.
  8. Din sköldkörtel - denna ansvarar för att bland annat kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Om du upplevt symtom såsom trötthet, viktökning, depression, kan det bero på en eventuell sköldkörtelrubbning. Därför tittar vi på det i denna hälsokontroll.
  9. Eventuell inflammation - vi undersöker ifall du har en temporär inflammation eller infektion i kroppen.
  10. Ditt blodsocker - kan du vara på väg att utveckla typ-2 diabetes? Genom att mäta nivån på ditt blodsocker mäts kan du tidigt se tecken på om du ligger i riskzonen.

Förståelse för vad dina värden innebär för din hälsa

Du blir ombedd att fylla i en webbenkät innan du lämnar in dina blodprover på Tranebergsgatan 1. Den ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Efter din provtagning kan det ta några dagar innan du får se dina provsvar i din digitala journal. Tillsammans med provsvaren får du även en kommentar från en legitimerad specialistläkare, så att du förstår vad dina värden betyder för din hälsa. Läkaren ger även förslag på hur du kan förbättra dina värden, om det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontroll man

Ta med dig giltig legitimation till provtagningsenheten på Tranebergsgatan 1. Vi rekommenderar att man helst tar provet innan klockan 10:00. Dessutom kan det vara bra att undvika träning innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen.

Några andra saker som är bra att ha i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.
  • Om du medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol), så kan inte en analys göras.
  • Om du tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln, tänk på att inte ta dem timmarna innan provtagningen.
  • Har du en pågående antibiotikabehandling eller infektion, eller om något av dem alldeles nyss avslutats, bör du inte göra en provtagning.

Beställ din hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Bromma redan idag för att få en tydlig bild av din hälsa!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Bromma

Välkommen till Svensk Provtagning Bromma!

Få en inblick på hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Bromma. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Tranebergsplan 1 i Bromma. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i din digitala journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

De här hälsokontrollerna kan du boka hos oss

Vi kan erbjuda många olika typer av hälsokontroller. Några av dessa är:

• Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du hittar all information om de olika hälsokontrollerna under fliken behandlingar!

Därför ska du boka en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Bromma

Genom blodprov kan man tidigt se tecken på avvikande värden som kan göra att du ligger i riskzonen för sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. När sådana indikatorer upptäcks i ett tidigt stadium finns det större möjligheter till behandling, som i sin tur gör att du kan undvika problem med hälsan senare i livet. För dig som vill få ett långt och friskt liv är hälsokontroller kombinerat med bra kost och hälsosamma vanor ett bra sätt att kunna må bra riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Bromma

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Bromma ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina blodprov(er) på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Bromma finns på Tranebergsplan 1 och drivs av Unilabs.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Bromma!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Bromma

Covid-19 Antikroppstest hos Svensk Provtagning Bromma

Testa om du har haft covid-19 Nu erbjuder vi på Svensk Provtagning Bromma ett antikroppstest för Covid-19. Detta test visar om du haft Co...

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Bromma

För den mest omfattande analysen om hela din hälsa, kan du göra det vi kallar för Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Bromma. V...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Bromma

Svensk Provtagning Bromma erbjuder en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är kvinna. Hälsokontroll anpassad efter kvinnor Hos...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Bromma

Vill du veta hur dina värden ser ut för exempelvis ditt testosteron? Då kan du beställa hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Bromma....

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Bromma

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Bromma! Det h...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Bromma

Hos Svensk Provtagning Bromma kan du beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort), som kan vara bra för dig som misstänke...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Bromma

Misstänker du att du lider av någon vitaminbrist? Få svar på dina fråga genom att beställa ett test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning ...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Bromma

Hos Svensk Provtagning Bromma kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kroppen kan den ge ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Bromma

Svensk Provtagning Bromma erbjuder prostatatest, för de män som vill testa sitt PSA-värde. Det kan hjälpa till att upptäcka tecken på prosta...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Bromma

Besväras du av värk i leder och muskler och vill veta vad som kan ligga bakom? Då kan du göra en hälsokontroll specifikt utformad för ledvär...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Bromma

Hos Svensk Provtagning Bromma kan du få hjälp med en hälsokontroll fokuserad på kost. Det kan vara ett bra sätt att ta reda på om du får i d...

Karta - Tranebergsplan 1, Bromma