Logo Tandvårdsgruppen Bromma

Tandvårdsgruppen Bromma - Bromma, Stockholm

När behövs en rotfyllning?

En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad, det vill säga att man fått karies. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterier.

Rotfyllningen innebär då att man gör rent tanden och rotfyller den så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Vilket material används vid rotbehandling?

Det vanligaste materialet kallas guttaperka och är ett gummiliknande material som klistras fast i rotkanalen och sluter den.

Bedövning

Du får oftast lokalbedövning innan rotfyllning. Om pulpan i den drabbade tanden är död behövs i regel ingen bedövning då risken för att känna smärta är mycket liten.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

För mer information om rotfyllning, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 27 september 2016 av Vården.se

Stora Ängby allé 1, Bromma - Visa på karta

Om Tandvårdsgruppen Bromma

Varmt välkommen till din lokala tandläkare i Bromma!

På Tandvårdsgruppen Bromma står du som patient i centrum. Här tar vi oss tid för varje patient, du ska känna att du är i trygga händer.

Allmän- eller estetisk tandvård

Oavsett vad du har behov av så kan vi hjälpa dig. Vi samarbetar även med specialister om behov finns.

Cerec-metoden

För att få bra tandvård är det inte bara viktigt med duktiga människor utan det krävs också bra tekniska hjälpmedel. Här på Tandvårdsgruppen Bromma arbetar vi med den senaste tekniken.

Från och med januari kommer vi arbeta med Cerec. Denna nya teknik gör det möjligt att göra 3D avtryckning och som möjliggör att man kan framställa kronor under ett och samma besök.

Här i lokalerna har det bedrivts tandvård under många år. Vi är anslutna till försäkringskassan samt medlemmar i Sveriges Tandläkarförbund.

Kontakt oss gärna för att höra mer eller för att boka en tid för undersökning!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandvårdsgruppen Bromma

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Bettskena

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att... Läs mer

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Tandhygienist

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ... Läs mer

Karta - Stora Ängby allé 1, Bromma