Logo Tandvårdsgruppen Bromma

Tandvårdsgruppen Bromma - Bromma, Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 27 september 2016 av Vården.se

Stora Ängby allé 1, Bromma - Visa på karta

Om Tandvårdsgruppen Bromma

Varmt välkommen till din lokala tandläkare i Bromma!

På Tandvårdsgruppen Bromma står du som patient i centrum. Här tar vi oss tid för varje patient, du ska känna att du är i trygga händer.

Allmän- eller estetisk tandvård

Oavsett vad du har behov av så kan vi hjälpa dig. Vi samarbetar även med specialister om behov finns.

Cerec-metoden

För att få bra tandvård är det inte bara viktigt med duktiga människor utan det krävs också bra tekniska hjälpmedel. Här på Tandvårdsgruppen Bromma arbetar vi med den senaste tekniken.

Från och med januari kommer vi arbeta med Cerec. Denna nya teknik gör det möjligt att göra 3D avtryckning och som möjliggör att man kan framställa kronor under ett och samma besök.

Här i lokalerna har det bedrivts tandvård under många år. Vi är anslutna till försäkringskassan samt medlemmar i Sveriges Tandläkarförbund.

Kontakt oss gärna för att höra mer eller för att boka en tid för undersökning!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandvårdsgruppen Bromma

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Tandhygienist

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ... Läs mer

• Rotfyllning

När behövs en rotfyllning? En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad,... Läs mer

Karta - Stora Ängby allé 1, Bromma