fr. 3 000 kr

Försäkringskassan träder vid behandlingskostnad över 3 000 kr.

Skolgatan 5, Borås - Visa på karta

Tandläkarna Toss AB - Borås

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 29 september 2017 av Vården.se

Om Tandläkarna Toss AB

Välkommen till Tandläkarna Toss i Borås!

Vi är ett väl sammansvetsat gäng som gör allt för att kunna ta hand om Dig på bästa sätt. På mottagningen arbetar två tandläkare, Per och Anna Toss, en tandhygienist, tre tandsköterskor och en receptionist.

Tandvårdsrädd?

Vi har kompetens att utföra lustgasbehandling till Er som har problem med t.ex. kväljningar eller stark tandvårdsrädsla. Vi utför även implantatbehandling. För detta samarbetar vi med specialister både inom kirurgi och protetik.

Hälsofrämjande tandvård i ständig hållbar utveckling

Förutom all "vanlig" tandvård, intresserar vi oss även för munnens mjukvävnader. Vid ditt besök hos oss ser vi alltid till att kontrollera din muns slemhinnor, käkleder och tar upp en noggrann hälsodeklaration.

Vi har först arbetat med "munnen som kroppens spegel" sedan slutet av 1980-talet, i samarbete med professor Guy Heyden, Göteborgs Universitet, och UNESCO i Kosterhälsoprojektet. Därefter (år 2005) var vi med om att bilda BOMA, Borås Oral Medicine Academy, i ett forskningssamarbete med professor Mats Jontell, Göteborgs Universitet, och Chalmers.

Vi har familjetandvård och tar hand om Dig och Din familj, ung som gammal. Har Du barn som behöver speciellt omhändertagande, har vi gott samarbete med specialister både inom tandreglering och barntandvård.

Miljödiplomerad mottagning

Vi har genomfört kvalitetssäkring sedan 1996 och arbetar numera med ett nytt system, som ger oss en certifiering. Vår klinik är miljödiplomerad, vilket skyddar både dig, vår personal och miljön omkring oss.

Varmt välkommen att ta kontakt med oss!

Informationen uppdaterades 29 september 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkarna Toss AB

Tandläkarundersökning hos Tandläkarna Toss AB i Borås

900 kr

Hälsofrämjande tandvård i ständig hållbar utveckling En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ...

Lustgasbehandling hos Tandläkarna Toss AB i Borås

800 kr

Lustgasbehandling används av många anledningar. Mest känt är det för behandling av tandvårdsrädda men det används också mot kväljningsbes...

Tandimplantat hos Tandläkarna Toss AB i Borås

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan...

Bett/snarkskena hos Tandläkarna Toss AB i Borås

fr. 3 000 kr Försäkringskassan träder vid behandlingskostnad över 3 000 kr.

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Anna Toss

Leg. Tandläkare
Jag heter Anna och har arbetat som tandläkare sedan 1979. Jag utför alla typer av tandvård men mina specialområden är barntandvård och kirurgi. Jag har lustgaskompetens sedan mitten av 1990-talet och har varit resurstandläkare inom barntandvården i cirka 10 år i Folktandvården.

Per Toss

Leg. Tandläkare
Per Toss är mitt namn. Det är jag som har fått förmånen att ha ett sådant här bra team att jobba med. Jag arbetar med ordinär tandvård likaväl som med lustgasbehandling och implantatbehandling.

Linda Benjaminsson

Tandhygienist

Inger Nilsson

Tandsköterska
Inger Nilsson ser ni här. På arbetet är jag assisterande profylaxtandsköterska med extra utbildning i lustgasbehandling och även ta röntgen med ortopantomograf (OPG).

Sofia Larsson

Tandsköterska
Jag är profylaxtandsköterska i teamet.

Frida Stenlund

Tandsköterska
Jag arbetar som tandsköterska i vårt team och började på mottagningen 2011.

Marita Abrahamsson

Tandsköterska
Det är mig du för det mesta möter i receptionen och jag tar även emot alla samtal som kommer till kliniken.

Jag arbetar med alla uppgifter på praktiken och har som de andra behörighet i lustgasbehandling. Jag har kompetens för förebyggande tandvård samt är specialutbildad i röntgentagning med så kallad OPG.

Mahnosh Moharramkhani

Karta - Skolgatan 5, Borås