Logo Capio Medocular

Capio Medocular - Ale

De flesta äldre drabbas förr eller senare av grå starr eller katarakt som sjukdomen också kallas. Idag behöver detta inte medföra några större problem för den drabbade eftersom grå starr oftast kan opereras med bra resultat. För att minska synproblemen för patienten och samtidigt minska risken för komplikationer bör inte operationen skjutas upp.

Capio Medocular har opererat grå starr sedan 1988 och utför idag över 8 500 gråstarroperationer per år, vilket är ca 10% av alla gråstarroperationer i landet.

Privat alternativ

Som alternativ till offentligt finansierad gråstarrskirurgi erbjuder Capio Medocular även möjlighet för den som önskar att själv bekosta sin operation. En gråstarroperation kan ev ingå i skyddet för privata sjukvårdsförsäkringar, kontrollera vad som gäller med ditt försäkringsbolag.

Vill du bekosta din egen operation är priset från 13 900 kronor per öga, beroende på val av lins. Det lägre priset avser en vanlig standardlins (monofokal lins). Vill du däremot kunna se bra på både långt och nära håll kan du välja en multifokal lins.

I priset ingår för alla privata gråstarroperationer:

• förundersökning
  • operation
  • alla nödvändiga mediciner
  • återbesök

Egenfinansierade gråstarroperationer

Utöver landstingsfinansierade gråstarroperationer erbjuder Capio Medocular möjlighet för den som själv önskar bekosta sin grå starroperation att göra så. Kostnaden för en privatfinansierad gråstarroperation är från 13 900 kronor per öga.

Gråstarrkirurgi

Förundersökningen

Vid förundersökningen går vi igenom den hälsodeklaration du fått från oss i samband med bokningen. Vi gör olika mätningar av såväl ögats yttre som inre förhållanden, t ex mätning för att bestämma linsstyrkan på den nya linsen

Operationen

På operationsdagen kommer du till kliniken, en sjuksköterska ger ögondroppar och, om man behöver, en lugnande tablett.

Under operationen, som brukar ta ca 10 minuter, är du vaken. Ögat lokalbedövas med ögondroppar så att man inte känner någon smärta under operationen. Med hjälp av ett operationsmikroskop och speciella ultraljudskirurgiska instrument sönderdelar läkaren den grumliga linsen, tar bort den från ögat och ersätter den med en ny lins av akrylplast. Laser används inte under någon del av operationen.

Efter operationen

Efter operationen får du vila en stund på mottagningen med en kopp kaffe eller te, och kan därefter återvända hem. Man behandlar ögat med de ögondroppar som läkaren föreskrivit. I övrigt kan man leva normalt. Läsning och TV-tittande försämrar inte läkningen.

Beroende av operationsmetod och andra omständigheter kan dagarna efter operationen upplevas olika. De flesta upplever en skavkänsla några dagar efter operation. Man kan vara ljuskänslig och att ögonen tåras. Det är normalt och kommer att försvinna.

Att tänka på efter operationen

• Inte gnugga eller trycka på ögonen, framför allt de närmaste 2-3 veckorna.
  • Inte bada bastu eller bada i bassäng, sjö eller hav under de närmaste 2 veckorna
  • Inte använda make-up första veckan efter operationen. Du bör därefter använda ett effektivt men ändå milt borttagningsmedel

Återbesök

Du kommer på återbesök inom fyra veckor efter operationen för att kontrollera det opererade ögat

Informationen uppdaterades 19 november 2013 av Vården.se

fr. 350 kr

Patientavgift. Privat finansiering 13 900 kr per öga.

Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala - Visa på karta

Om Capio Medocular

Välkommen till oss på Capio Medocular. Här kan du dela med dig av dina erfarenheter av din operation, ställa frågor till oss eller våra vänner på loggen.

Vision

BBB - Bästa Bemötande och Behandling

Företagsfakta

Capio Medocular är en av Nordens största privata ögonkliniker. Vi är specialiserade på ögonoperationer och har ett brett utbud av operationstekniker som ögonlaser med LASIK och LASEK/ELSA och linskirurgiska metoder med ICL och CLE/RLE.

Vi opererar synfel som gråstarr, ålderssynthet, närsynthet, översynthet och astigmatism. Capio Medocular är den privata ögonklinik som har funnits längst i Sverige. Majoriteten av våra operationer utförs på uppdrag av den offentliga vården. Gråstarroperationer har vi utfört sedan 1988 och synfelskorrigerande operationer sedan 1992.

Kliniker i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala

Våra kliniker finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. I Örebro samarbetar vi med Ögonkirurgi c/o Synsam. All vår verksamhet är ISO-certifierad för kvalitet sedan 2005 och för miljö sedan 2009. Det är en trygghet för dig som patient.

Övriga behandlingar hos Capio Medocular

• ICL - en extra plastlins inuti ögat

fr. 20 700 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

ICL (Implantable Intraocular Contact Lens) är en mikrokirurgisk behandling utan laser för korrigering av närsynthet, översynthet och astigma... Läs mer

• LASEK/ELSA - ögonlaserbehandling på ytan av hornhinnan

13 900 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation), som metoden även kallas, är en vidareutvecklad fo... Läs mer

• LASIK - ögonlaserbehandling inuti hornhinnan

14 500 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

LASIK (Laser ASsisted In situ Keratomileusis) är en behandlingsform som kombinerar kirurgi och ögonlaserbehandling. Med hjälp av en så ka... Läs mer

• RLE / CLE - monofokal lins

fr. 14 900 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

RLE (Refractive Lens Extraction) eller CLE (Clear Lens Extraction), som metoden också kallas, är ett kirurgiskt ingrepp där ögats lins tas b... Läs mer

• RLE/ CLE multifokal lins

fr. 22 000 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Refractive Lens Exchange (RLE) - eller Clear Lens Extraction (CLE) - som man också kallar det, är en metod för korrigering av närsynthet, lå... Läs mer

• Synfel och ögonlaser

fr. 13 900 kr per öga

På Capio Medocular kan vi lova dig trygga och säkra behandlingsmetoder för i stort sett alla typer av synfel. Oavsett om du är närsynt, över... Läs mer

Karta - Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala