Svensk Provtagning Borås

Öppet tisdag från 08:00

Svensk Provtagning Borås

Hälsokontroll Stor

Pris: 1495 kr

Vill du få en bra bild av hur kroppen mår? Då kan du göra en Stor Hälsokontroll hos Svensk Provtagning Borås på Allégatan 39!

Vad visar Hälsokontroll Stor?

När du gör Hälsokontroll stor undersöks 10 st områden i kroppen, som påverkar hur du mår och om du löper risk för att drabbas av vissa sjukdomar. Hälsokontrollen är mer omfattande än vår mest grundläggande kontroll (Hälsokontroll Bas), och tittar på:

1. Blodstatus - visar om du lider av blodbrist, och ger en indikation på hur ditt immunförsvar fungerar.
  2. B-celler - undersöker de vita blodkropparna, för att få en indikation på immunförsvarets status och funktion.
  3. Prostata/testosteron - analyserar nivån av testosteron och PSA i blodet, för att tidigt upptäcka tecken på prostatacancer. Detta analyseras endast på män.
  4. Sköldkörtel - analyserar sköldkörtelns funktion. Sköldkörteln har en viktig uppgift att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen och om den inte fungerar som den ska kan det ge många olika symtom.
  5. Vitaminer/mineraler - undersöker om du har brist på några vitaminer eller mineraler.
  6. Hjärta/kärl - analyserar nivåerna av fett och lipoproteiner i blodet, för att se om det finns tecken på att du eventuellt riskerar att drabbas av hjärt-kärlsjukdom.
  7. Inflammation - kontrollerar om du har förhöjda SR- och CRP-värden i blodet. Det kan tyda på att du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  8. Njurfunktion - analyserar njurarnas funktion. Symtom som svullnad, högt blodtryck, illamående och trötthet kan vara tecken på att njurarna inte fungerar som de ska.
  9. Leverfunktion - kontrollerar hur din lever fungerar. Levern är ett av våra viktigaste organ och filtrerar bland annat blodet som kommer från tarmen.
  10. Blodsocker - kontrollerar nivån av socker i blodet. Detta kan visa om du är på väg att utveckla diabetes typ 2.

Provsvar med kommentar från legitimerad specialistläkare

När dina prover analyserats får du svar i din digitala journal, tillsammans med en kommentar från en legitimerad specialistläkare. Det brukar ta ungefär 5-7 dagar från det att du lämnade prov på Allégatan 39 tills det att du får svar. Läkarkommentaren ger dig bättre förståelse för vad provsvaren betyder, och vad du eventuellt kan göra själv för att förbättra dina värden på olika sätt.

Innan du gör en hälsokontroll

När du ska gå och ta provet på provtagningsenheten på Allégatan 39 finns det några saker du bör tänka på. Vi rekommenderar att du tar provet innan kl 10 och du behöver ha med dig giltig legitimation till ditt besök. Provet ska tas på fastande mage, vilket innebär att du inte får äta något 10-12 timmar innan provtagningen. Det går däremot bra att dricka vatten och kaffe/te utan tillsatt socker eller mjölk.

Dagen innan provtagningen bör du också undvika:

• Fet mat och alkohol
  • Träning
  • Levaxin
  • Järnmedicin
  • Medicinering med NSAID-preparat

Du bör inte lämna prov vid pågående eller nyss avslutad antibiotikabehandling.

Tveka inte att beställa Hälsokontroll Stor hos Svensk Provtagning Borås, redan idag!

Hälsokontroll Bas

Pris: 795 kr

Graviditetstest

Pris: 595 kr

Prostatatest

Pris: 245 kr

Välkommen till Svensk Provtagning Borås!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Borås. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Allégatan 39  i Borås. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Borås. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Graviditetstest
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll stor
  • Häsokontroll bas
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Vilka fördelar finns med hälsokontroll hos Svensk Provtagning Borås?

Du kan ha avvikande värden utan att vara medveten om det. Genom en hälsokontroll där du lämnar blodprov får du en indikation på hur dina värden ser ut och ifall du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, till exempel diabetes. Upptäcks sådana indikationer tidigt så kan du få behandling i ett tidigare skede och därmed motverka framtida hälsoproblem. Naturligtvis är den bästa kombinationen att du kombinerar resultaten från din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor. Då skapar du bra förutsättningar för ett långt och friskt liv!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Borås

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Borås ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i 5 månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Borås finns på Allégatan 39 och drivs av Allékliniken Sleipner vårdcentral, Unilabs.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Borås!

Informationen uppdaterades 09:38 - 28 feb, 2023

Omdömen från patienter