Svensk Provtagning Tumba

karta knapp bakgrund

Samaritvägen 4, Tumba

Öppet idag till 15:30

Svensk Provtagning Tumba

Gör marknadens mest heltäckande hälsokontroll hos Svensk Provtagning Tumba - boka Hälsokontroll Premium Plus redan idag.

Få en heltäckande bild av din hälsa

Premium Plus är vår största hälsokontroll på Svensk Provtagning Tumba och även den mest heltäckande på marknaden. Den innefattar tretton viktiga hälsoområden:

• Blodstatus - om du har potentiell blodbrist kan det förklara om du ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Vitaminer och mineraler.
  • B-celler - för att få en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Hjärta och kärl - genom att undersöka blodets fett- eller sockernivåer kan vi se om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Inflammation - för att se om du har en tillfällig infektion/inflammation i kroppen.
  • Njurfunktion.
  • Enzymer - dessa fungerar som katalysatorer i många av kroppens inre processer, t.ex matsmältning.
  • Leverfunktion.
  • Prostata/testosteron - nivåer av testosteron och PSA (prostataspecifik antigen).
  • Blodsocker - här undersöks blodsockernivån.
  • Sköldkörtel - för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Reumatism - vi ser om provsvaren visar tecken på reumatism.
  • Metabolisk störning - tidiga hälsorisker kan upptäckas genom att analysera din ämnesomsättning och metabolism.

Du kommer att behöva lämna mer blod än vanligt på Samaritvägen 4 för denna hälsokontroll, fast du kommer att lämna det i fler rör än om du gör ett mindre hälsotest. Dock är det mindre blod än om du skulle exempelvis donera blod.

Förstå dina resultat med hjälp av en legitimerad specialistläkare

Det tar ungefär 5-7 dagar för att få en fullständig analys på dina provsvar efter du har lämnat blodproverna på Samaritvägen 4. Du kommer att kunna se dina resultat i din digitala journal, som kompletteras med kommentarer av en legitimerad specialistläkare. Dessa syftar till att förklara dina resultat så att du förstår vad de betyder. Läkaren kan även ge förslag på hur du kan förbättra dina värden.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontrollen

Ta med dig giltig legitimation till provtagningsenheten på Samaritvägen i Tumba. Vi rekommenderar att man helst tar provet innan klockan 10:00. Dessutom kan det vara bra att undvika träning innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Några andra saker som är bra att ha i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.
  • Om du medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol), så kan inte en analys göras.
  • Om du tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln, tänk på att inte ta dem timmarna innan provtagningen.
  • Har du en pågående antibiotikabehandling eller infektion, eller om någon av dem alldeles nyss avslutats, bör du inte göra en provtagning.

Boka Premium Plus hos Svensk Provtagning Tumba för den mest heltäckande hälsokontrollen på marknaden!

Hälsokontroll Stor

Pris: 1495 kr

Hälsokontroll Bas

Pris: 795 kr

Graviditetstest

Pris: 595 kr

Prostatatest

Pris: 245 kr

Välkommen till Svensk Provtagning Tumba!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Tumba. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Samaritvägen 4 i Tumba. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Covid-19 Antikroppstest
  • Hälsokontroll stor
  • Hälsokontroll bas
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Tumba

Ett blodprov är ett väldigt enkelt sätt att snabbt få en indikation på hur dina värden ser ut och om du ligger i riskzonen för några sjukdomar. Många av oss har avvikande värden utan att veta om det, så genom en hälsokontroll kan du få behandling i ett tidigt skede, om det till exempel visar sig att du till riskerar hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Utifrån dina provsvar kan du också justera din kost och dina levnadsvanor till det bättre, så att du har förutsättningar att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Tumba

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i 5 månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Tumba hittar du på Samaritvägen 4 och drivs av Unilabs Tumba närlaboratorium, Unilabs Laboratoriemedicin.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Tumba!

Informationen uppdaterades 11:11 - 3 mar, 2023

Omdömen från patienter