Logo Akademikliniken Dental

Akademikliniken Dental - Östermalm, Stockholm

På Akademikliniken Dental kan vi hjälpa dig till ett vackrare leende med hjälp av skalfasader.

Vad är en skalfasad?

En skalfasad är ett tunt skal i porslin som klistras fast på tandytan. Skalfasader ger tänderna ett snyggare utseende gällande färg, form och storlek. De flesta patienter väljer att utföra en mer omfattande behandling med skalfasader, men man kan även behandla enskilda tänder.

Ingreppet utförs av en tandtekniker.

Vad händer vid en konsultation av skalfasader?

Vid ett konsultationsbesök hos Akademikliniken Dental samlar vi information i form av röntgen, avtryck och foton. Vi lyssnar på dina önskemål, går igenom behandlingen och svarar på dina frågor.

Våra tandtekniker tar sedan fram ett utseende som passar dig. Normalt sett tillverkar vi provisoriska tänder i plast som du kan prova för att få en bild av det slutgiltiga resultatet. Därefter börjar vi tillverka skalfasaderna.

Skalfasaderna tillverkas av en tandtekniker

Tandteknikern tillverkar fasaderna som kan tillverka porslinsskal som är så tunna som 0,2 mm, något som innebär att man inte behöver slipa ner tanden så mycket. I vissa fall behöver man inte slipa ned något alls.

När alla tänder har preparerats färdigt tar vi ett exakt avtryck, foton och index så att vår tandtekniker kan färdigställa fasaderna. Arbetet tar i regel cirka två veckor och under tiden får du ha de provisoriska fasaderna i plast.

Fastsättningen görs med en tunnflytande cement. Porslinsytan inuti fasaden etsas för att ge en rå yta och tandens emalj etsas även på motsvarande sätt.

När vi ska cementera fast skalfasaden fyller vi upp den med en kompositbaserat cement som binder både kemiskt och mekanisk till ytan. Sedan sitter fasaden oerhört hårt fast.

Resultatet syns direkt och de nya tänderna kan användas utan några restriktioner samma dag.

Kontakta oss på Akademikliniken Dental för att boka tid för en konsultation!

Informationen uppdaterades 16 augusti 2017 av Vården.se

Storängsvägen 10, Stockholm - Visa på karta

Om Akademikliniken Dental

Akademikliniken Dental finns i Stockholm och är specialiserade på estetisk tandvård som syftar till att förbättra leendet och munhälsan.

Vår tandläkare Christina Malmsjö är anknuten till Försäkringskassan.

Traditionell tandvård

Vi utför också traditionell tandvård och eftersom vi är en del av Akademikliniken kan vi erbjuda ett unikt helhetsomhändertagande. Du kommer till en behaglig och rogivande atmosfär med tillgång till det allra senaste inom dental teknologi.

Vi har bland annat en unik möjlighet att ge en helt smärtfri behandling, alltifrån vanlig bedövning till narkos.

Medlem i AACD

Som medlem AACD (American Academy of Cosmetic Dentistry), håller vi oss ständigt uppdaterade när det gäller utvecklingen av estetisk tandvård.

Varmt välkommen till Akademikliniken Dental!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Akademikliniken Dental

• Allmän tandvård

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Tandblekning

På Akademikliniken Dental utför vi tandblekning för att du ska få vitare tänder. Alla vill ha ett vackert leende men långt ifrån alla har... Läs mer

• Implantat

Världsledande implantatbehandlingar vid enstaka eller hel tandförlust Implantat är ursprungligen en svensk uppfinning som har revolutione... Läs mer

• Tandreglering

På Akademikliniken utför vi tandreglering som ger dig jämnare och finare tänder. När man genomför en tandreglering flyttar man existerand... Läs mer

• Tandhygienist

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ... Läs mer

Karta - Storängsvägen 10, Stockholm