Boka här

Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins

slumpbild2-thumb

fr. 16 900 kr

per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Boka här

Östermalmsgatan 45, Stockholm - Visa på karta

Capio Medocular - Östermalm, Stockholm

Refractive Lens Exchange (RLE), eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, långsynthet, astigmatism och även ålderssynthet. Det är ett mikrokirurgiskt ingrepp som utförs på samma sätt som vid en gråstarroperation, d v s ögats naturliga lins tas bort och ersätts med en ny lins av plast.

Operationen tar cirka 10 minuter och är smärtfri.

Vilka lämpar sig RLE för?

RLE är en behandlingsmetod som lämpar sig för patienter från 45-50 år eller äldre, då den naturliga linsen har nått en åldersbetingad stelhet som förhindrar normal ackommodation (förmågan att ställa in sig från långa till korta avstånd). Den inopererade plastlinsen är nämligen stel och kan inte ackommodera.

Själva tekniken RLE, har vi på Capio Medocular utfört sedan slutet av 90-talet. Det är en trygghet för dig som patient att känna till detta.

Monovision

Vid monovision kommer ett öga se bra på långt håll och den andra linsen vara anpassad för mellanavstånd. Monovision används ibland med vanliga kontaktlinser. Båda metoderna kräver viss tillvänjning innan man lär sig utnyttja alla avstånd till fullo.

Biverkningar och risker vid RLE

RLE är en beprövad korrigeringsmetod med få och små biverkningar. Läkningstiden är kort och oftast ser man bra dagen efter ingreppet. Undantaget kan vara monovision och multifokallinserna där ögonen måste anpassa sig till olika avstånd.

Vi vill betona att en operation med RLE är ett kirurgiskt ingrepp och som vid all kirurgi är det oetiskt och omöjligt att lämna några absoluta garantier. Dina individuella förutsättningar vad gäller eventuella risker diskuteras alltid med din läkare.

Behandling av synfel med RLE / CLE

Refractive Lens Exchange (RLE) - eller Clear Lens Extraction (CLE) - som man också kallar det, är en metod för korrigering av närsynthet, långsynthet, astigmatism och i viss mån ålderssynthet. Det är ett mikrokirurgiskt ingrepp som utförs på samma sätt som en gråstarroperation, d v s ögats naturliga lins tas bort och ersätts med en ny lins av plast.

Nackdelen är att patienten med den stela plastlinsen inte kan ackommodera längre (ögat förlorar sin naturliga förmåga att ställa in sig från långa till korta avstånd). RLE / CLE är därför en behandlingsmetod som lämpar sig för patienter från 45-50 år eller äldre, då den naturliga linsen ändå har nått en åldersbetingad stelhet som förhindrar normal ackommodation, vilket gör att man i alla fall behöver läsglasögon.

Multifokala linser

Om man vill få ett bra närseende vid RLE /CLE kan det uppnås på två sätt: monovision och multifokallins. Men med de nya multifokala linserna som, t ex ReSTOR, finns det idag helt andra möjligheter att behandla ålderssynthet eftersom dessa linser medger god syn både på långt och på nära håll.

Beprövad metod sedan 2004

Capio Medocular var den första klinik i Skandinavien som fick lov att använda ReSTOR-linserna och det har vi gjort sedan 2004, vilket innebär att vi har den längsta erfarenheten av RLE-operationer med multifokala ReSTOR-linser i Skandinavien. Själva tekniken RLE/CLE har vi på Capio Medocular utfört sedan slutet av 90-talet. Det är en trygghet för dig som patient att känna till detta.

Monovision

RLE / CLE är en beprövad korrigeringsmetod med få och små biverkningar. Inom Capio Medocular har vi utfört denna typ avbehandling sedan 1998. Operationen går snabbt (ca 10 minuter) och smärtfritt. Läkningstiden är kort och oftast ser man bra dagen efter ingreppet. Undantaget kan vara monovision och multifokallinserna där ögonen måste anpassa sig till olika avstånd.

Vi vill dock betona att det handlar om ett kirurgiskt ingrepp och som vid all kirurgi är det såväl oetiskt som omöjligt att lämna några absoluta garantier. Dina individuella förutsättningar vad gäller eventuella risker diskuteras alltid med din läkare.

Informationen uppdaterades 03 mars 2017 av Vården.se

Om Capio Medocular

Vid Capio Medocular i Stockholm behandlar vi närsynthet, översynthet och astigmatism med hjälp av laserbehandling såsom LASIK, LASEK/ELSA eller linskirurgi med ICL eller RLE.

Vi har en ögonmottagning som ingår i Vårdval Stockholm som du kan komma till utan remiss. Hit kan du söka dig för problem som t ex irritation i ögonen, förändringar i gula fläcken, tryckmätning, undersökningar för grön- och gråstarr m.m.

Förutom synfelsbehandlingar är vi också en av Stockholms viktigaste vårdgivare för gråstarroperationer. Även gråstarroperationer ingår i Vårdval Stockholm.

Medfinansiering av speciallins vid gråstarroperation

För dig som är skriven inom Stockholms Län finns även möjlighet att betala mellanskillnaden mellan en standardlins och en speciallins som gör att du ser bra på både nära och långt håll i samband med din gråstarroperation.
Du kan naturligtvis även komma till oss som privatbetalande patient.

Informationen uppdaterades 03 mars 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Capio Medocular

Grå starr hos Capio Medocular i Stockholm

fr. 350 kr Patientavgift. Privat finansiering 13 900 kr per öga.

De flesta äldre drabbas förr eller senare av grå starr eller katarakt som sjukdomen också kallas. Idag behöver detta inte medföra några stör...

Synfel och ögonlaser hos Capio Medocular i Stockholm

fr. 13 900 kr per öga

På Capio Medocular kan vi lova dig trygga och säkra behandlingsmetoder för i stort sett alla typer av synfel. Oavsett om du är närsynt, över...

Ögonlaser med LASEK/ELSA hos Capio Medocular i Stockholm

13 900 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation) som metoden även kallas, är en vidareutvecklad for...

Linsoperation med ICL hos Capio Medocular i Stockholm

fr. 20 700 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

ICL (Implantable Intraocular Contact Lens) är en mikrokirurgisk behandling utan laser för korrigering av närsynthet, översynthet och astigma...

Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins hos Capio Medocular i Stockholm

fr. 16 900 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins hos Capio Medocular i Stockholm

fr. 24 500 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Linsoperation med RLE/CLE - torisk lins hos Capio Medocular i Stockholm

27 000 kr per öga

Refractive Lens Exchange (RLE) eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, lån...

Karta - Östermalmsgatan 45, Stockholm