Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Sandhamnsgatan 4, Stockholm - Visa på karta

Hälsokontroll man

Vill du veta hur dina värden ser ut för exempelvis ditt testosteron? Då kan du beställa hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet.

Vår hälsokontroll anpassad för män

Med vår omfattande hälsokontroll för män kan du undersöka särskilda nivåer av exempelvis testosteron och din prostata. Andra hälsoområden som är viktiga för män i alla åldrar är hur det står till med vitaminer och mineralerna i kroppen, kolesterol, samt njurfunktion. Vi erbjuder en omfattande hälsokontroll som tittar på följande tio områden:

• Din blodstatus - här undersöker vi eventuell blodbrist, vilken kan förklara om du ofta känner dig trött, yr eller andfådd.
  • Ditt hjärta/kärl - löper du större risk för hjärt- och kärlsjukdomar? Vi undersöker det genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  • Din njurfunktion - har du symtom såsom illamående, svullnad, eller högt blodtryck? Det kan bero på sämre njurfunktion. Vi undersöker därför dina njurar.
  • Din leverfunktion - fungerar din lever som den ska? Leverns uppgift är bland annat att filtrera blodet som kommer från tarmen. Vi undersöker hur väl din lever fungerar.
  • Dina B-celler - funderar du över hur bra ditt immunförsvar är? Vi kan analysera detta genom att titta på de vita blodkropparna.
  • Dina testosteronnivåer/prostata - förutom att vi mäter testosteronnivåer så tittar vi även på nivån av PSA (prostataspecifik antigen). Har man prostatacancer kan PSA-nivån förhöjas.
  • Dina vitaminer/mineraler - får du i dig dem i tillräckliga mängder? Vi analyserar förekomsten vitaminer och mineraler i din kropp.
  • Din sköldkörtel - denna ansvarar för att bland annat kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Om du upplevt symtom såsom trötthet, viktökning, depression, kan det bero på en eventuell sköldkörtelrubbning. Därför tittar vi på det i denna hälsokontroll.
  • Eventuell inflammation - vi undersöker ifall du har en temporär inflammation eller infektion i kroppen.
  • Ditt blodsocker - kan du vara på väg att utveckla typ-2 diabetes? Genom att mäta nivån på ditt blodsocker mäts kan du tidigt se tecken på om du ligger i riskzonen.

Förståelse för vad dina värden innebär för din hälsa

Du blir ombedd att fylla i en webbenkät innan du lämnar in dina blodprover på Svensk Provtagning Stockholm Gärdet. Den ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Efter din provtagning kan det ta några dagar innan du får se dina provsvar i din digitala journal. Tillsammans med provsvaren får du även en kommentar från en legitimerad specialistläkare, så att du förstår vad dina värden betyder för din hälsa. Läkaren ger även förslag på hur du kan förbättra dina värden, om det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för Hälsokontroll man

Ta med dig giltig legitimation till provtagningsenheten på Stockholm Gärdet. Vi rekommenderar att man helst tar provet innan klockan 10:00. Dessutom kan det vara bra att undvika träning innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen.

Några andra saker som är bra att ha i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.
  • Om du medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol), så kan inte en analys göras.
  • Om du tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln, tänk på att inte ta dem timmarna innan provtagningen.

Har du en pågående antibiotikabehandling eller infektion, eller om någon av dem alldeles nyss avslutats, bör du inte göra en provtagning.

Beställ din hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet redan idag för att få en tydlig bild av din hälsa!

Informationen uppdaterades 08 september 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Välkommen till Svensk Provtagning Stockholm Gärdet!

Svensk Provtagning Stockholm Gärdet är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Sandhamnsgatan 4 vid Gärdet i Stockholm. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Stockholm Gärdet. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Därför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet!

Ett blodprov är ett väldigt enkelt sätt att snabbt få en indikation på hur dina värden ser ut och om du ligger i riskzonen för några sjukdomar. Många av oss har avvikande värden utan att veta om det, så genom en hälsokontroll kan du få behandling i ett tidigt skede, om det till exempel visar sig att du till riskerar hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Utifrån dina provsvar kan du också justera din kost och dina levnadsvanor till det bättre, så att du har förutsättningar att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur går en hälsokontroll hos Svensk Provtagning till?

Vid en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet är det första du gör att välja och boka valfri hälsokontroll online via vår hemsida. För att göra detta loggar du in med hjälp av Mobilt BankID eller BankID på mobil eller dator. Därefter får du en remiss för provtagning som gäller i tre månader. När du bokar på en vardag får du oftast remissen redan samma dag. Sedan är det bara att lämna ditt blodprov på Unilabs som vi samarbetar med.

Blodproven analyseras sedan och då hör vi av oss till dig, både via mejl och sms. Normalt tar det bara 1-2 dagar att få dina resultat, i vissa fall något längre. För göra det enkelt för dig registrerar vi provsvaren tillsammans med all din hälsodata i din digitala journal. Den kommer du enkelt åt genom att återigen legitimera dig med hjälp av Mobilt BankID eller BankID. Som komplement till all data medföljer utförliga kommentarer från legitimerad läkare.

Varmt välkommen att boka din hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet!

Informationen uppdaterades 08 september 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Covid-19 Antikroppstest hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Testa om du har haft covid-19 Nu erbjuder vi på Svensk Provtagning Stockholm Gärdet ett antikroppstest för Covid-19. Detta test visar om ...

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Stockholm Gärdet erbjuder, och den ger en bra bild av hel...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Svensk Provtagning Stockholm Gärdet erbjuder en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är kvinna. Hälsokontroll anpassad efter kvin...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet kan du beställa en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra översikt av hur din hälsa ser ut. Vad...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Stockholm Gärdet hjälpa d...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Vi på Svensk Provtagning Stockholm Gärdet erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

För män som vill testa sitt PSA-värde går det att beställa ett prostatatest hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet. Ett prostatatest kan va...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet kan du genom vår hälso...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Stockholm Gärdet

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Karta - Sandhamnsgatan 4, Stockholm