Tennisarmbåge

Anna Bäcklund Kiropraktik - Östermalm, Stockholm

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan orsaka en tennisarmbåge?

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan. Man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos oss kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga. Vi erbjuder stötvågsbehandling på vår klinik vilket är effektivt vid långvariga besvär av tennisarmbåge.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

• Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

• Använd ett handledsstöd.

Välkommen att kontakta oss för vidare information!

Informationen uppdaterades 29 mars 2016 av Vården.se

070- 494 68 72
Visa telefonnummer

Strandvägen 63, Stockholm - visa på karta

Om Anna Bäcklund Kiropraktik

Anna Bäcklund Kiropraktik utgörs av Anna Bäcklund som är utbildad vid Skandinaviska Kiropraktorhögskolans femåriga utbildning. Utbildningen är legitimationsgrundande och utfärdas av Socialstyrelsen.

Ny adress

Kliniken finns f.r.o.m juni 2014 på Strandvägen 63b på Östermalm. Fortfarande i närheten av den gamla klinikadressen Oxenstiernsgatan 37, Garnisonen, SVT och Radiohuset.

Förutom att Anna jobbar på kliniken på Strandvägen är hon också lärare på Kiropraktorhögskolan i Solna och kursledare på Svenska Laseragenturen.

Laserbehandling

Laser är ett effektiv hjälpmedel vid många olika typer av skador och det är något vi frekvent använder oss av på mottagningen.

Kort om kiropraktik

Ordet kiropraktik kommer från grekiskan och betyder fritt översatt ”att utföra för hand”. Målet med den kiropraktiska behandlingen är att återställa felaktig funktion i rörelseapparaten (kroppens muskler och leder) och därmed minska smärtan.

Längre ner kan du läsa mer om några exempel på behandlingar och besvär som vi kan hjälpa dig med.

Varmt välkomna till Anna Bäcklund!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Anna Bäcklund Kiropraktik

• Kiropraktorbehandling

fr. 550 kr

Om en led inte har normal rörelseförmåga påverkar det ofta kringliggande nerver och muskler och smärta eller annat obehag kan uppstå. Genom ... Läs mer

• Laserbehandling

Laser är ett bra hjälpmedel för att påskynda läkningsprocesser och används främst för behandling av smärta och inflammatoriska tillstånd. ... Läs mer

• Massage

450 kr 25 minuter

Vad är massage bra för? Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och fle... Läs mer

• Nackspärr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En n... Läs mer

• Ryggskott

Plötslig smärta och/eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av påfre... Läs mer

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• 15:44 - 01 mar, 2017

• 07:38 - 07 nov, 2016 skrev:

Mycket proffesionell i sitt yrkesutövande. Både behandlingar och råd för egen vård har varit de bästa.

• 20:17 - 27 sep, 2016

• 20:10 - 27 sep, 2016 skrev:

Har fått proffsig behandling/hjälp av Anna Bäcklund många ggr under årens lopp. Anna engagerar sig totalt, personligt och mkt noggrant följer hon upp tills hälsan är "åtgärdad".
    Hon lyssnar aktivt, ger proffesionell & "trygg" behandling och hon följer upp noggrant.
    Anna har ett behagligt behandlingssätt; utöver mer djupgående "behandling" ingår även stretching & massage. Jag kan fullt ut rekommendera Anna Bäcklund, hos henne blir man sedd och bekräftad, vid ev. återbesök vet hon precis hur att behandla vidare, hon är duktig på att finna individuella idéer & lösningar för sina patienter.

• 17:46 - 27 sep, 2016 skrev:

Anna hjälpte mig med smärta i ryggen som orsakades av mycket stillasittande i mina studier. Anna är väldigt kompetent och trevlig. Som tidigare friidrottare har jag fått behandling hos många kiropraktorer men aldrig träffat någon så proffsig som Anna. Rekommenderar henne för dig som har ont och vill ha hjälp med behandling och träningsråd!